Okej tack allesammans. Vi kör som planerat med separat mätare :)

• Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Och vad ä totalen på värmepumpen? På 4 åren
Värmepumpen visar 17018 för tillfället. 4 år och ~4 månader har den varit igång.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Jag kan ha fel, men troligen mäter inte värmepumpen alls förbrukad el. Utan den har en drifttidsmätare som mäter hur länge den kör kompressorn, tillskottselement osv. Sedan "vet den" ungefär hur mycket ström som kompressorn förbrukar och räknar på så sätt fram ett teoretiskt kwh värde. Det blir ungefärligt eftersom kompressorn drar lite olika med ström beroende på temperaturförhållanden. Dessutom vet algoritmen inte exakt hur hög nätspänningen är, den kanske diffar 3 - 4%, är det då till tillksottselementet så blir "mätfelet" i kvadrat (effekten ökar med spänningen i kvadrat). Hur kompressorn uppför sig om den får 3% högre spänning är lite mer komplicerat.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
M maleks skrev:
Värmepumpen visar 17018 för tillfället. 4 år och ~4 månader har den varit igång.
Ja, då är det ju lite åt det grövre hållet på felvisningen.

Elmätare är inte särskilt dyra. Jag har haft separat elmätare för hus och värmepump sedan 2014 och nu även för garage, billaddare, avfuktaren i grunden och FTX. För många är det säkert onödigt men jag vill gärna ha lite koll.

• Två elmätare, etiketterade "HUS" och "VÄRMEPUMP", visar energiförbrukning i kilowattimmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med energimätare, etiketter och märkning för "Garage" och "Laddare".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
B
V Viktorbyggahus skrev:
Den visar värmeenergi, inte elenergi väl? Iom cop så kan du ha köpt 1kwh elenergi men fått 5kwh värmeenergi?
Rätta mig om jag har fel här.
Personligen tycker jag det är bra med mätning. Ju mer desto bättre. Vi har via mätning och optimering kommit ned från ca 23000kwh till 14000kwh el i vårt stora gamla stenhus från 1960 tack vare utökad mätning och styrningsförmåga.
Jag tycker också det är bra med mätning. Alla värmepumpar borde ha elmätning som standard. Mätning och optimering brukar i normala fall inte ge en halvering av förbrukningen. Det måste ha varot någpt väldigt konstigt i ditt hus om du kunde reducera det så mycket med hjälp av optimering. Uppemot 10% på energiförbrukning kan man ofta kapa om man har lite dåligt intrimmad värmekurva med mera.

Cop 5 är i bästa fallet, i praktiken ofta lägre.

B BSOD skrev:
Jag tycker också det är bra med mätning. Alla värmepumpar borde ha elmätning som standard. Mätning och optimering brukar i normala fall inte ge en halvering av förbrukningen. Det måste ha varot någpt väldigt konstigt i ditt hus om du kunde reducera det så mycket med hjälp av optimering. Uppemot 10% på energiförbrukning kan man ofta kapa om man har lite dåligt intrimmad värmekurva med mera.

Cop 5 är i bästa fallet, i praktiken ofta lägre.
Inget fel. Vi har sänkt temperaturen, kalibrerat framledningen i olika rum, låter bvp gå när acktankarna är kallare så det är högre cop, reducerat ventilation, drar ned gardinerna när det är kallt och särskilt på natten. Lite har förlagts till ved i kaminen. Det är mycket el-energi som kan sparas.

C
Mätning i all ära, men att bara mäta exakt hur många kWh pumpen förbrukat sedan start är i sig inte särskilt meningsfullt.

C cpalm skrev:
Mätning i all ära, men att bara mäta exakt hur många kWh pumpen förbrukat sedan start är i sig inte särskilt meningsfullt.
Nej absolut inte! Man läser givetvis av varje månad för att hålla koll. Det händer att folk inte upptäcker att deras värmepumpar går på enbart elpatron en hel vinter.
Många pumpar är idag uppkopplade och då ser man lite hur den jobbar.

C
R Runnis skrev:
Man läser givetvis av varje månad för att hålla koll. Det händer att folk inte upptäcker att deras värmepumpar går på enbart elpatron en hel vinter.
Många pumpar är idag uppkopplade och då ser man lite hur den jobbar.
Ja precis, menar dock att för den nivån av uppföljning krävs inte någon precisionsmätning.
Då duger en flukt på elräkningens förbrukningssiffror eller pumpens inbyggda "mätare" bra.

Skall man optimera, räkna ut COP eller liknande behöver man dels mäta fler variabler än elförbrukningen, dels förmodligen med betydligt kortare intervall än vad som är rimligt att göra manuellt och då är man ju inne på någon typ av loggning/automation. Är man inne på det spåret är det helt rätt, men då skall det vara en mätare med vettiga integrationsmöjligheter tänker jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.