Hej!

Vi vill sätta upp 2 lyktor på fasaden och elektrikern säger att han vill borra från insidan (genom innerväggen) ut för att lättare dra sladdarna till fasadbelysningen.

Är det rimligt? Jag trodde man borrade utifrån och matade kabeln inifrån och ut?

Tacksam för era erfarenheter!
 
Totte_S
Hej och välkommen med ditt första inlägg.
Hur man borrar beror ju helt på förutsättningarna på plats.
Vad tycker du själv är skillnaden? Spelar det stor roll för dig om han borrar utifrån eller inifrån? När det är färdigborrat så är det ett hål.
Hur du drar kabeln beror också helt på förutsättningarna på plats. När kabeln är på plats så är det en kabel genom ett hål. ;)
Faktorer som påverkar kan vara att man har mer kontroll på borret där man börjar. Det kan vara svårt att borra exakt genom en vägg, så det är lämpligt att borra från den sida man har minst marginaler på. Vill man sätta upp fasadbelysning så blir det ofta snyggast om man inte ser någon kabel, därför vill man mata från insidan.
 
  • Gilla
katho75 och 4 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Hej och välkommen med ditt första inlägg.
Hur man borrar beror ju helt på förutsättningarna på plats.
Vad tycker du själv är skillnaden? Spelar det stor roll för dig om han borrar utifrån eller inifrån? När det är färdigborrat så är det ett hål.
Hur du drar kabeln beror också helt på förutsättningarna på plats. När kabeln är på plats så är det en kabel genom ett hål. ;)
Faktorer som påverkar kan vara att man har mer kontroll på borret där man börjar. Det kan vara svårt att borra exakt genom en vägg, så det är lämpligt att borra från den sida man har minst marginaler på. Vill man sätta upp fasadbelysning så blir det ofta snyggast om man inte ser någon kabel, därför vill man mata från insidan.
Totte_S Totte_S skrev:
Hej och välkommen med ditt första inlägg.
Hur man borrar beror ju helt på förutsättningarna på plats.
Vad tycker du själv är skillnaden? Spelar det stor roll för dig om han borrar utifrån eller inifrån? När det är färdigborrat så är det ett hål.
Hur du drar kabeln beror också helt på förutsättningarna på plats. När kabeln är på plats så är det en kabel genom ett hål. ;)
Faktorer som påverkar kan vara att man har mer kontroll på borret där man börjar. Det kan vara svårt att borra exakt genom en vägg, så det är lämpligt att borra från den sida man har minst marginaler på. Vill man sätta upp fasadbelysning så blir det ofta snyggast om man inte ser någon kabel, därför vill man mata från insidan.
Hej, tack!

Jag inser att jag utelämnade några detaljer. Innerväggen han vill borra genom är en fin tapetserad vägg med befintligt doslock med kablar. Jag tänkte väl att man kunde borra utifrån och mata kablarna från doslocket ner till det borrade hålet i ytterväggen, för att slippa göra hål i den tapetserade väggen.

Självklart är ett litet borrhål inte hela världen men det blir ju finare om man kan undvika.

Men om det är så man gör så får jag acceptera det, jag frågade mest för att efterhöra era erfarenheter i sådana lägen.
 
Unikt namn
Vill du ha hålet på ett specifikt ställe på eller i innerväggen så diskutera kring det.

Att pricka en liten punkt på insidan genom att börja från utsidan lär vara mer komplicerat än den andra vägen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Det är klart du ska bestämma var hålet ska gå.
Sen får elektrikern tala om för dig varför det eventuellt inte skulle fungera.
 
Jag skulle påstå att man borrar från det håll där hålets exakta placering är viktigast, Man vet ju tämligen exakt var man sätter borrspetsen men var borret kommer fram kan ju vara lite mer osäkert.
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle påstå att man borrar från det håll där hålets exakta placering är viktigast, Man vet ju tämligen exakt var man sätter borrspetsen men var borret kommer fram kan ju vara lite mer osäkert.
enig. Att borra utifrån och lyckas pricka rätt punkt inne är svårt. Men
H Husbobban skrev:
Hej, tack!

Jag inser att jag utelämnade några detaljer. Innerväggen han vill borra genom är en fin tapetserad vägg med befintligt doslock med kablar. Jag tänkte väl att man kunde borra utifrån och mata kablarna från doslocket ner till det borrade hålet i ytterväggen, för att slippa göra hål i den tapetserade väggen.

Självklart är ett litet borrhål inte hela världen men det blir ju finare om man kan undvika.

Men om det är så man gör så får jag acceptera det, jag frågade mest för att efterhöra era erfarenheter i sådana lägen.
varför frågar du inte elektrikern i fråga ? Han borde kunna motivera på samma sätt som vi gjort gör här.
 
C
H Husbobban skrev:
Jag tänkte väl att man kunde borra utifrån och mata kablarna från doslocket ner till det borrade hålet i ytterväggen, för att slippa göra hål i den tapetserade väggen.
Jag antar är att vad du menar är att du vill inte ha något hål alls på insidan av väggen, utan att kabeln skall gå dolt från befintlig dosa och ut genom väggen?

Helt rätt om man vill att det skall bli snyggt som möjligt. Men sannolikt betydligt mer komplicerat.
 
  • Gilla
Husbobban
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag antar är att vad du menar är att du vill inte ha något hål alls på insidan av väggen, utan att kabeln skall gå dolt från befintlig dosa och ut genom väggen?

Helt rätt om man vill att det skall bli snyggt som möjligt. Men sannolikt betydligt mer komplicerat.
Jo precis, så tänker jag. Han verkar dock lite motvillig till det, antagligen för det är svårare och vi har ett avtalat fastpris. Får se hur vi gör..
 
C
H Husbobban skrev:
Han verkar dock lite motvillig till det, antagligen för det är svårare och vi har ett avtalat fastpris.
Ja, om ni inte varit överrens om det från början får man nog acceptera en prisdiskussion. Lite trist bara att det inte kom upp i "projekteringsskedet". Tycker inte heller det är acceptabelt med utanpåliggande kabeldragning mitt på en nytapetserad vägg, men tyvärr får det väl anses vara normen att göra på det sättet.
 
Nej det får inte alls anses som en norm, normen skulle nog vara att man lägger kabeln utvändigt kanske rakt upp till takfoten för att sedan gå i sidled tills man hamnar i närheten av en dosa som man kan koppla på. Kablar ute kan man rätt lätt dölja med lite målarfärg och lite "smart" förläggning. Är det panel eller tegel på väggen är det lätt är fasaden putsad lite trixigare. Är det ett tvåvåningshus kan man gå neråt med kabeln till nått lämpligt ställe för att smyga in den genom väggen.
Att det är ett fast pris ger ju inte den som lämnat priset rätt att göra ett "dåligt" jobb, han har väl varit och tittat på förutsättningarna innan han lämnade pris. Har han inte det får han väl skylla sig själv om det blir lite besvärligare än han önskar.
 
  • Gilla
ptlf och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.