19 860 läst ·
41 svar
20k läst
41 svar
Bosch Spishäll - Elektrikern säger en sak, jag tvekar. Någon som kan?
Hej,
Har haft en elektriker här som säger att hällen endast ska kopplas med en nolla i N1. Dock, av vad jag kan se i beskrivningen så bör nollan alltid kopplas ihop, eller med 2 separata. Är det någon som kan förklara för mig här? Jag vill inte att elektrikern kommer hit och kopplar fel, i så fall tar jag hellre hit någon annan.
Med hällen kom en kabel med svart, brun, blå, grön-gul och en grå(som elektrikern säger inte kommer användas).
Se bild nedan för hur jag uppfattar att det bör kopplas. (Elektrikern vill alltså inte koppla ihop nolla 1 och nolla 2)
Har haft en elektriker här som säger att hällen endast ska kopplas med en nolla i N1. Dock, av vad jag kan se i beskrivningen så bör nollan alltid kopplas ihop, eller med 2 separata. Är det någon som kan förklara för mig här? Jag vill inte att elektrikern kommer hit och kopplar fel, i så fall tar jag hellre hit någon annan.
Med hällen kom en kabel med svart, brun, blå, grön-gul och en grå(som elektrikern säger inte kommer användas).
Se bild nedan för hur jag uppfattar att det bör kopplas. (Elektrikern vill alltså inte koppla ihop nolla 1 och nolla 2)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Hällen består av 2 delar! Vänster och höger som matas var för sig.R Raspou skrev:
Här i Sverige skall bygel vara monterad!
Men vissa hällar har kabel monterad från fabrik och 2 nollor 2 faser + jord = 5 ledare då får man bygla i kontakten.
Logga in
Skapa konto
Kolla inlägg 102
https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-spis-inkoppling.400518/page-7#post-4029864
Redigerat: