9 354 läst ·
52 svar
9k läst
52 svar
Elektriker som enbart utför jobbet?
Det låter verkligen knepigt att varje elektriker har ett så eget sätt att jobba på så att det är både svårt och tidsödande för en kollega att ta över. Men den delen är ju svår för en kund att påverka om firman man valt väljer att skicka flera olika elektriker på jobbet eller om elektrikern blir sjuk eller byts ut av någon annan anledning.Eyeball skrev:Vad gäller tråddragning och slang, så har elektriker sitt egna sätt, man tänker liksom olika.
Det är svårt att veta hur en kollega har tänkt om man kommer till ett jobb som han har gjort som man fått ta över pga någon anledning. Det tar också tid att reda ut, men verkar som att ingen bryr sig om tiden utan bara om vad materialet kostar, och det ska vara så billigt som möjligt, man skiter i kvaliteten ofta!...
När det gäller priset på material så upplever jag att det rätt ofta handlar om att köpa exakt samma produkter billigare hos någon annan än elektrikern vilket inte påverkar kvaliteten på materialet. Vissa elektriker har inga problem att kunden skaffar material själv, vissa har faktiskt låga påslag och sen finns det dom som, hör och häpna, tycker det är ok att kunden gör vissa delar själv så det handlar nog mest om att hitta rätt elektriker.
Men vad ger kunderna för förklaring att de väljer billigare spottar trots att du förklarat fördelen med att välja lite dyrare eftersom det kommer bli billigare i slutänden? Jag har svårt att se att någon kund medvetet skulle välja ett dyrare alternativ.Eyeball skrev:Finns framför allt spottar som kostar lite mer, men det går MYCKET snabbare att koppla in, men dessa väljer man inte för de va så dyra, det ska va de billigare, men som tar längre tid att koppla in, slutsumman blir ofta ungeför den samma eller dyrare... Men kunden har ju alltid rätt... sägs det iaf ...
Jag som kund har ju inte alltid koll på hur anslutningar ser ut i armaturer eller spottar, så risken är ju att de redan är inköpta och att då ta dialogen kan jag tänka mig är att påbörja jobbet i "uppförsbacke", dvs först övertyga och sedan beställa/köpa nya, Kan ju även vara så att man väljer olika alternativ utifrån förutsättningar, dvs de inköpta som man valt utifrån enbart utseende kan ju vara de absolut krångligaste att montera utifrån hur/var de ska sättas och kräver mycket arbete för att det ska bli bra.
Som amatör har man ju gjort de misstagen även om man monterar själv.
Som amatör har man ju gjort de misstagen även om man monterar själv.
Medlem
· Stockholm
· 2 226 inlägg
I lägenheten gjorde jag mer själv och stod för material. Elektriker kopplade bara in. Det gick snabbt och blev tillräckligt bra. Det som blev minst bra var nog ett uttag som elektrikern stod för eftersom jag var ett kort. Det är inte identiskt med de andra och ser därför lite sådär ut.
I huset har jag hittills haft elektriker en gång. Arbetet tog överraskande lång tid, jag kan hitta imperfektioner i klamringen om jag letar och ekk-lighten kostade runt en hundring metern.
Jag har svårt att se hur det skulle kunna bli billigare med elektriker och elektrikers eget material utom i väldigt extrema och märkliga fall.
I huset har jag hittills haft elektriker en gång. Arbetet tog överraskande lång tid, jag kan hitta imperfektioner i klamringen om jag letar och ekk-lighten kostade runt en hundring metern.
Jag har svårt att se hur det skulle kunna bli billigare med elektriker och elektrikers eget material utom i väldigt extrema och märkliga fall.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Det är om det uppstår spilltid/extra tid med att kunden köpt fel material så att elektrikern antingen får lägga tid på att köpa själv ändå eller vänta på att kunden handlar, eller att det är skräp och tar långt tid att montera för att det är krångligt och att man t.o.m. kan få modifiera lite grann. Hade elektrikern i ett sådant fall köpt grejer direkt och installerat på kortare tid så hade det troligtvis blivit billigare.fiskbuggaren skrev:I lägenheten gjorde jag mer själv och stod för material. Elektriker kopplade bara in. Det gick snabbt och blev tillräckligt bra. Det som blev minst bra var nog ett uttag som elektrikern stod för eftersom jag var ett kort. Det är inte identiskt med de andra och ser därför lite sådär ut.
Ett annat fall är om kunden har installerat själv och det är ologiskt så att elektrikern får lägga mycket tid på att lista ut hur han ska koppla alt. göra annorlunda och/eller slangar som det inte går att dra i trådar i osv.
Då kan det också vara billigare att elektrikern får göra rätt själv från början.
Jag gjorde ett jobb i ett sovrum där en plåtslagare hade dragit färdigdragen slang och satt dosor själv och sedan satt igen väggarna. Det var treledare i alla kombinationer och han ville kunna tända från olika ställen m.m. När jag försökte byta trådar så lossnade en slang från rörstosen på en dosa och slangarna vara lösa i väggarna och dragna som ett S på taket (enligt kunden själv). Där blev det en en tändning bara och några uttag. Så i det fallet blev det billigare, men det blev ju inte alls som kunden egentligen ville ha det.
Om kunden har köpt rätt material direkt och dragit all el helt rätt så att det bara är för elektrikern att montera brytare och elcentral ungefär så bör det ju rimligtvis bli billigare, men det är ju sällan det är på det viset...
Jag kan vara med på att kunden fungerar som en lärling och är hantlangare och drar slangar och sätter dosor efter mina anvisningar MEDANS JAG ÄR DÄR, för då har jag fortfarande kontrollen och det blir som jag vill ha det (naturligtvis med kundens åsikt om slutresultatet).
Men att kunden ska göra allt så att jag bara ska koppla ihop det gillar jag inte!. Har varit på några få sådana jobb.. fy faan, säger jag bara! Man är inte stolt efter ett sånt jobb! Inte direkt så att man vill sätta firmans klisterlapp på elcentralen.
//Patrik
Redigerat:
Sådana här diskussioner kommer alltid att finnas, så egentligen är det inget att diskutera för man kommer ingen vart.
Det finns bra och dåliga elektriker, detsamma med lekmän.
Vi seriösa elektriker som jobbar inom en framgångsrik firma och är seriösa har inga hutlösa påslag skulle jag vilja hävda! En större firma som omsätter mycket men inte så stor som de största, har mycket bättre priser än en enmansfirma, annars är chefen dålig på att förhandla rabattbrev!
Man ser nästan dagligen folk som dragit el själva, och jag kan säga av alla installationer jag sett så är det MYCKET få som varit helt korrekta och sett bra ut, så är det bara!
Nu lämnar jag denna tråd, för längre kommer vi inte...
Det finns bra och dåliga elektriker, detsamma med lekmän.
Vi seriösa elektriker som jobbar inom en framgångsrik firma och är seriösa har inga hutlösa påslag skulle jag vilja hävda! En större firma som omsätter mycket men inte så stor som de största, har mycket bättre priser än en enmansfirma, annars är chefen dålig på att förhandla rabattbrev!
Man ser nästan dagligen folk som dragit el själva, och jag kan säga av alla installationer jag sett så är det MYCKET få som varit helt korrekta och sett bra ut, så är det bara!
Nu lämnar jag denna tråd, för längre kommer vi inte...
Allvetare
· Östergötland
· 4 325 inlägg
Att dra el kan tyckas mindre märkvärdigt. Men det är likväl ett hantverk att få det bra. Det stora jobbet tycker jag ligger bakom själva dragningen. Beräkningar av utlösningsvilkor, spänningsfall, läsa på om utrustning som ska kopplas in, förstå huskonstruktion för att kunna planera installationssätt och sist men inte minst kunskap om elinstallationsreglerna och ellära i allmänhet.andersmc skrev:Jag respekterar att du är stolt över ditt yrke och inte vill att det förringas, och du har lagt mycket jobb på att göra en karikatyr av inlägget du bearbetat. Men - jag har både installerat el i villor och testat att flyga plan. Och lita på mig - att flyga är mycket, mycket, mycket svårare. Det kan inte på något sätt jämföras med att dra el.
Det är nog lite det som är problemet i den här debatten- det är inte särskilt märkvärdigt att dra el.
Och flyga är ju inte så märkvärdigt. En kompis tog skärmflygarcertifikat på 5 dagar. Det tog mig betydlig längre tid att läsa in teorin för allmän behörighet...
Skulle en behörig elektriker skriva öppet i forumet om hur det egentliga resonemanget lyder så skulle dennes proffesionalism med stor sannolikhet bli ifrågasatt. Många av oss forumskribenter söker något att peka på eller ifrågasätta även om det i slutändan blir en tom seger av att markera eller knäppa ngn på fingrarna. Skulle en behörig elektriker "kräva" att dennes svåger eller t ex far absolut under inga omständigheter ej fick göra vissa delar av elarbetet(läs kabeldragning efter muntlig instruktion och utpekning, utmärkning), pga. gällande regler!? Frågan är retorisk så jag väntar inget svar. Bättre att istället för här i forumet istället ställa frågan till den elektriker som man känner har rätt attityd och dessutom är beredd att t ex ta ett ströjobb på några timmar till en vecka eller så. Vad gäller mig själv så handlar det inte om att ta bort vinsten för den behöriga elektrikern. Tvärtom, jag är tacksam för att en behörig tar sig tid och betalar gärna en slant extra för den del av arbetet jag tröttnat på att pyssla med, just för att kvalitet ofta hänger samman med hur motiverad man är, vilket i sin tur till "liten" del, men ändå, har att göra med hur roligt man tycker att det är. I slutändan så är både jag och den behöriga elektrikern vinnare på affären.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Jag har gjort så att jag handlat material själv. Hittade en elektriker som gick med på det, och att jag hjälpte till lite. Han begärde 50kr i högre timpeng för att han inte fick sälja material. Det tyckte jag var OK.
Han gjorde väldigt mycket fel, så jag har fått göra om det mesta av hans kopplingar. Så det är ingen jag tänker rekommendera (han är dessutom pensionerad nu).
Han gjorde väldigt mycket fel, så jag har fått göra om det mesta av hans kopplingar. Så det är ingen jag tänker rekommendera (han är dessutom pensionerad nu).
Allt handlar om hur man lägger upp själva arbetet, så synd att du hade otur i ditt val av elektriker. Jag är dock övertygad om att det finns en uppsjö av kompetenta behöriga elektriker som skulle kunna möjliggöra en rejäl kostnadsbesparing och absorberad lärdom för dig som husägare i kombination med lite snabbare pengar för elektrikern. Att elektrikern i fråga dessutom slipper spån under skjortan och slipper riskera skada sig på någon av fräsverktygen, gör inte saken sämre.
Kanske är det intressant att lägga in lite nuffror i diskussionen och konkretisera lite.
OFFERT
Arbete: 60.000
Material: 50.000
Totalt: 110.000
ALT. LÖSNING
Arbete på beting (vitala moment): 12.000 (+ kostnad för token)
Material (eget inköp, samma fabrikat som offererat): 18.000
Totalt: 30.000
Potentiell besparing: 80.000 (- kostnad för token)
OFFERT
Arbete: 60.000
Material: 50.000
Totalt: 110.000
ALT. LÖSNING
Arbete på beting (vitala moment): 12.000 (+ kostnad för token)
Material (eget inköp, samma fabrikat som offererat): 18.000
Totalt: 30.000
Potentiell besparing: 80.000 (- kostnad för token)
Det är inte jag!!!hempularen skrev:Jag har gjort så att jag handlat material själv. Hittade en elektriker som gick med på det, och att jag hjälpte till lite. Han begärde 50kr i högre timpeng för att han inte fick sälja material. Det tyckte jag var OK.
Varför gör du inte bara jobbet själv?Johan- skrev:Allt handlar om hur man lägger upp själva arbetet, så synd att du hade otur i ditt val av elektriker. Jag är dock övertygad om att det finns en uppsjö av kompetenta behöriga elektriker som skulle kunna möjliggöra en rejäl kostnadsbesparing och absorberad lärdom för dig som husägare i kombination med lite snabbare pengar för elektrikern. Att elektrikern i fråga dessutom slipper spån under skjortan och slipper riskera skada sig på någon av fräsverktygen, gör inte saken sämre.
Om du både har kunskap och bra priser så är det väl inget att fundera på.....
Jobba heltid parallelt med att försöka vara närvarande pappa till tre samtidigt som total ombyggnation och renovering av 400kvm +90kvm+60kvm, innebär att jag lejer bort "det tråkiga" för att räcka till som människa. Ytterligare ett hus vid medelhavet som ska byggas klart gör också att pågående projekt behöver avslutas innan man behöver käpp för att ta sig fram.Enk Projektet skrev:
Låter som en solklart fall att leja bort alltihopa och betala och se glad ut.....gör något kul med barnen istället....Johan- skrev:Jobba heltid parallelt med att försöka vara närvarande pappa till tre samtidigt som total ombyggnation och renovering av 400kvm +90kvm+60kvm, innebär att jag lejer bort "det tråkiga" för att räcka till som människa. Ytterligare ett hus vid medelhavet som ska byggas klart gör också att pågående projekt behöver avslutas innan man behöver käpp för att ta sig fram.