Är det någon av er forummedlemmar som lyckats anlita en elektriker att enbart utföra planeringen och jobbet, medan ni köpt in samtliga elartiklar själv?

Jag brukar köpa in brytare, uttag etc, och ibland har jag dragit några rör och satt några dosor. De t.o.m. vill att jag skall fixa brytare etc, så att det blir exakt som jag vill ha det och så slipper dom tänka på att köpa in.

Däremot åkte jag på en VVS:are som gav mig en högre timpenning som "straff" för att jag köpt in de mesta materialet själv. Den snubben ringer jag inte igen.

Då håller jag tummarna att en elektriker som resonerar likadant även finns i mina trakter. För övrigt så kommer planeringen ske i ett steg medan installationen kommer ske i fyra steg. Planererar förhandla fram ett kontrakt där jobbet görs på beting i fyra separata avtal/jobb, inom samma ramavtal.

Jag har haft hjälp av en vän som drivel el-firmor, en som grejar med industri-el och en annan som grejar med "vanlig" elinstallation. Själv har jag konto hos Ahlsell och de andra men de stora inköpen har jag gjort på hans konto.

Trots att jag inte är helt tappad bakom en vagn och vi diskuterat igenom vad som skall beställas plus att jag är hyfsat välsorterad med prylar i övrigt så brukar jag alltid bli räddad av att han har firmabilen med sig.

Det är svårt att veta i förväg exakt vad som behövs. Jag förstår att elektrikerna tycker att det är jobbigt med kunder som skall köpa själv - det tar ju tid att babbla igenom det hela också. Dessutom är det skillnad på ett eluttag från Biltema och ett från Ahlsells brand-names. Dessutom missar de ju ett par kronor i marginal när lagerhållningskostnaden är betald.

Min vän ställer upp mot god mat (han brukar faktiskt tom. ta med sig dricka själv) men jag har varit tvungen att anlita en "vanlig" elektriker också. Vi diskuterade igenom vad som behövdes och han beställde det själv från Ahlsell. Jag kollade priserna och med mina dåliga avtal så hade jag fått ge samma pengar själv (eller så hade han lika dåliga avtal som jag och lade inte på något).

sulfobus skrev:
Däremot åkte jag på en VVS:are som gav mig en högre timpenning som "straff" för att jag köpt in de mesta materialet själv. Den snubben ringer jag inte igen.
Högre timpenning verkar vara en lite konstig hantering. Däremot att det tar längre tid att utföra arbetet om det är okänt material skulle vara mera naturligt, t.ex. blandare kan ju ha olika installationer, kopplingar olika åtdragning, etc.

Det skulle vara bättre om elektriker/vvshantverkare tackade nej till jobbet, men då utifrån att man inte vill hamna i en tvistesituation om det blir fel och om orsakas av materialfel eller montering/installation.

Sist jag hade elektriker hemma så ställde jag fram lådan med elmaterial och sa att jag i första hand ville att de skulle använda mina brytare och uttag (elko, samma som de levererat tidigare) samt att de gärna fick använda övrigt material som de ansåg lämpligt. Så de använde min FK men ratade flexslangen och dosorna.

Kostnaden och kvalitén på materialet är i detta fall inte en del av problemet. En rutinerad elektriker borde utifrån tydlig dokumentation inkl. foton och utpekning i samband med husgesyn kunna skapa en layout för enlinjeschema med de aktuella symbolerna för resp. uttag, belysning och typ av brytare. Utifrån det schemat kan en BOM enkelt skapas varpå material +30% extra, tas hem. Planen är att ta upp samtlig el via kabelstege i för de olika våningsplanen gemensamt schakt. Att sedan enkelt kunna koppla in varje våningsplan utifrån den layout som tas fram inledningsvis. Det finns en hel del saker att tänka på i samband med att man drar fram vp eller luboflex, med respekt för den punktlistan i kombination med sunt bondförnuft och vanlig händighet så är det inte omöjligt att dra rören(funderar dock på fördragen) samt spika dosor, så länge elektrikern känner sig våga gå med samt känner att han/hon kan släppa den delen av jobbet(inofficiellt), pga gällande branchregler och förordningar. Att man sedan i egenskap av elektriker har en åsikt för att försvara jobben samt eliminera risk för jobbtjuvar är en annan diskussion som jag inte är intresserad av i denna tråd.

Vet inte varför du vill köpa materialet själv men antar för att spara pengar?

Leta då efter en elektriker med normala påslag istället.

"Min" elektriker ger mig ungefär samma priser som jag själv kan hittta på nätet.
Uttag och brytare är exakt samma pris som nätet.
Kabel betydligt billigare, dosor och slang aningen dyrare.

Gör du riktiga underlag, en arbetsritning och en arbetsbeskrivning samt skaffar ALLT matr. själv så är det knappast nått problem. Problem blir det när arbetsunderlagen inte stämmer med verkligheten och när det saknas matr. Nått som det brukar bli tvister om är den tid som man inte kan arbeta för att det tex saknas vissa "detaljer" för att man ska ha möjlighet till att fortsätta med det moment man håller på med. Jag tror att "din" elektriker är måttligt intresserad av att själv komplettera det som saknas, bland annat för att han inte i ett senare skede vill hamna i någon dispyt om garantier på matr. Det finns knappast nått som så snabbt äter upp en vinst som dom garantijobb man ibland får göra, dels får man jobba gratis samt man tappar timmar som man skulle kunna ta betalt för.

Orsaken är att spara pengar samt för att få praktisk erfarenhet då jag även kommer bygga hus utomlands och där dra elen själv. Jag tror vi kan släppa diskussionen kring materialkostnad då jag för eget bruk köper in med bättre rabatt än elfirmorna kan.

Jag ska flyga ett passagerarplan till Gran Canaria. En rutinerad pilot borde utifrån tydlig dokumentation inkl. foton och utpekning i samband med cockpit-syn kunna skapa en layout för enlinjeschema med de aktuella symbolerna för resp. ratt, gasreglage och typ av broms. Utifrån det schemat kan en MOB enkelt skapas varpå bränsle +30% extra, tankas i. Planen är att lasta på samtliga passagerare via terminalens utgång och sedan köra ut planet i för de olika flygplanens gemensamma rullbana. Att sedan enkelt kunna koppla in varje flygvärdinna utifrån den layout som tas fram inledningsvis för servering. Det finns en hel del saker att tänka på i samband med att man flyger ett plan, med respekt för den punktlistan i kombination med sunt bondförnuft och vanlig händighet så är det inte omöjligt att flyga säkert, så länge piloten känner sig våga gå med samt känner att han/hon kan släppa den delen av jobbet(inofficiellt), pga gällande branchregler och förordningar. Att man sedan i egenskap av pilot har en åsikt för att försvara jobben samt eliminera risk för jobbtjuvar är en annan diskussion som jag inte är intresserad av i denna tråd

• Gilla
sajjen och 10 till
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
Jag ska flyga ett passagerarplan till Gran Canaria. En rutinerad pilot borde utifrån tydlig dokumentation inkl. foton och utpekning i samband med cockpit-syn kunna skapa en layout för enlinjeschema med de aktuella symbolerna för resp. ratt, gasreglage och typ av broms. Utifrån det schemat kan en MOB enkelt skapas varpå bränsle +30% extra, tankas i. Planen är att lasta på samtliga passagerare via terminalens utgång och sedan köra ut planet i för de olika flygplanens gemensamma rullbana. Att sedan enkelt kunna koppla in varje flygvärdinna utifrån den layout som tas fram inledningsvis för servering. Det finns en hel del saker att tänka på i samband med att man flyger ett plan, med respekt för den punktlistan i kombination med sunt bondförnuft och vanlig händighet så är det inte omöjligt att flyga säkert, så länge piloten känner sig våga gå med samt känner att han/hon kan släppa den delen av jobbet(inofficiellt), pga gällande branchregler och förordningar. Att man sedan i egenskap av pilot har en åsikt för att försvara jobben samt eliminera risk för jobbtjuvar är en annan diskussion som jag inte är intresserad av i denna tråd
Kanske inte riktigt samma sak men det var definitivt roligt att läsa.

• Gilla
PAF och 1 till
  • Laddar…
Du bör kanske även ha i åtanke att dom flesta (alla?) elfirmor existerar primärt för att ägarna vill tjäna pengar. Jobb som inte ger några inkomster är därför helt ointressanta och kan man välja ett jobb som ger en bra inkomst väljer man det före ett som ger låga inkomster. Så vänta dig ingen kö på företag, dom "duktiga" brukar ha fullt upp med lönsamma projekt, så vilka som är villiga att arbeta på din typ av projekt kan man bara sia om.
Ps
Det är naivt att tro att man ska vara kapabel att göra en bra och säker installation bara för att man har medverkat i ett ynka husbygge, det krävs betydligt mer.

Redigerat:
  • Gilla
Marux och 1 till
  • Laddar…
Jag har en bekant som jag brukar "hjälpa" en del då han har flera fastigheter. Nått han har dille på är att återanvända gamla armaturer, va ett jävla jobb med det i början men till slut visade jag honom skillnaden i effektförbrukning o ljusutbyte på en 2x28W mot en gammal 4x36. Och även några olika LED mot t.ex 75 o 100W glödljus som han också älskar pga de låga inköpspriset. Men efter den dagen behöver jag aldrig fundera på vilka armturer han vill spara, får kasta alla gamla :D
Dock får han gärna bestämma uttag o brytare för då får han rätt på en gång, för design ä viktigt för honom. Sånt som kan ställa till det t.ex dålig slang o kassa centralkappslingar, det får ja styra fritt över. Om det är nått som behöver göras t.ex öppna lite gips, då ä de bara att kalla på hans snickare om dom ä på plats så gör dom det, så får ja dricka kaffe lr t.ex åka efter material lr så, "polacker ä ju billiga"
Så det är inte alltid nacktdel att låta kunden bestämma o köpa en del själv :)

Borde kanske nämnt att jag i botten är elektriker men sedan sadlade om för många herrans år sedan. Trådar av denna sort tenderar att tappa fokus och istället bli en "ring elektrikern tråd" med lätt aggressiv underton, vilket lockar fram ett leende. Hur som helst så fyllde tråden sitt syfte, elektriker funnen, tack för alla åsikter, råd och kommentarer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.