Hej!
Jag anlitade en elektriker för att dra fram ett eluttag till en diskmaskin.

Han var här förra veckan och föreslog att dra kabel från befintligt uttag. Samt att säkra upp denna till 13 A, från 10A. Jag som rätt okunnig sa ok till detta. Jag var lite fundersam över vad allt detta innebar, så jag har idag sökt lite information kring detta med att säkra upp till 13A.

Som jag förstår det så ska man egentligen inte sätta en 13A säkring på 1,5 mm ledning, utan att detta ska endast utföras i undantagsfall och att det är många saker som man behöver ta hänsyn till innan det utförs.

Jag vill såklart lita på utfört arbete men det finns alltför mycket information som tyder på att detta inte har utförts korrekt. Några beräkningar har jag inte hört om (samt så kunde han omöjligt t.ex veta längden av ledningen i väggarna m.m, vilket gör sådana beräkningar svåra, eller?).

Vad anser ni mer kunniga? Finns det några stora risker här t.ex brand m.m? På samma säkring går nu alltså: All el i badrum, samt stor del av kök(fläkt, lampor,diskmaskin, andra köksapprater utom kul/frys,ugn,micro). Kan jag/bör jag ringa och efterfråga dokumentation som visar att detta är ok utfört? Vad kan jag förvänta mig för typ av dokumentation?

//Micke

Det kan vara helt OK, det beror i första hand på hur långt du har till "din" transformator. Troligen har elektriken koll på ungefär vilka värden du har på inkommande ledningar samt uppskattad längd inne i huset. Och någon risk för brand tror jag inte på, den största risken är att utlösningsvilkoret inte blir uppfyllt. Men även den risken är liten om du inte bor långt ut i glesbyggden.

• Gilla
MickeSk
  • Laddar…
Gick in på Draka's hemsida (kabeltillverkare) och kollade snabbt, där framgår det att 1,5mm2 max får säkras till 13A, så det ska vara i sin ordning så länge det inte är onormal kabellängder.

• Gilla
MickeSk
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Gick in på Draka's hemsida (kabeltillverkare) och kollade snabbt, där framgår det att 1,5mm2 max får säkras till 13A, så det ska vara i sin ordning så länge det inte är onormal kabellängder.
Det är kanske en liten förenkling, det finns även vissa "omständigheter" som skall vara uppfyllda för att få säkra 1.5mm2 med 13A. Det handlar inte bara om ledningens strömtålighet utan även tex hur ledningen är förlagd, vilken förimpedans man har mm.

• Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det kan vara helt OK, det beror i första hand på hur långt du har till "din" transformator. Troligen har elektriken koll på ungefär vilka värden du har på inkommande ledningar samt uppskattad längd inne i huset. Och någon risk för brand tror jag inte på, den största risken är att utlösningsvilkoret inte blir uppfyllt. Men även den risken är liten om du inte bor långt ut i glesbyggden.
Tack för era svar. Låter som att det kan vara helt ok då tolkar jag det som, men jag ska väl höra av mig till firman och få ett ordentligt kvitto på vad de har gjort så att vid eventuella framtida problem så får dem stå för det. I min nuvarande faktura står det annat (elkontakt med egen säkring) vilket jag tänker kan bädda för problem i framtiden, om något skulle hända.

//Micke

Du nämner inte om vi pratar om en uppsäkring iform av en smältsäkring/propp eller om han bytte dvärgbrytare/automatsäkring till 13A. Det är en viss skillnad på hur de beter sig vid överlast. Därtill har du många förbrukare på en grupp vilket gör det sannolikt att den gruppen regelbundet kommer överlastas och nu med en säkring som tillåter mer överlast. Den kombinationen kan vara mindre bra.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Du nämner inte om vi pratar om en uppsäkring iform av en smältsäkring/propp eller om han bytte dvärgbrytare/automatsäkring till 13A. Det är en viss skillnad på hur de beter sig vid överlast. Därtill har du många förbrukare på en grupp vilket gör det sannolikt att den gruppen regelbundet kommer överlastas och nu med en säkring som tillåter mer överlast. Den kombinationen kan vara mindre bra.
Ja det missade jag. Det är en dvärgbrytare/automat. Vad innebär skillnaderna i detta fall?

//Micke

Mikael_L
M mackan_kal skrev:
Ett på tok för förenklat uttalande.
En 1,5 mm kan som regel avsäkras med max 2A, max 4A, max 6A, max 10A, max 13A eller max 16A beroende på förhållande.
20A kommer aldrig gå att räkna hem. Möjligen med kylda ledningar med kolsyresnö eller så. :)

Om jag också får generalisera lite, men mindre, så är alla max säkringar upp till 10A beroende på vilket spänningsfall man får i ledningen samt att villkoret för automatisk frånkoppling ska bli uppfyllt.
För max säkring över 10A så ligger begränsningen ofta i värmeutvecklingen i ledningen, men ibland även det jag skrev i förra meningen.

M MickeSk skrev:
Ja det missade jag. Det är en dvärgbrytare/automat. Vad innebär skillnaderna i detta fall?
Det betyder att det mest troligt är OK.
Med porslinsproppar (diazed) så hade det blivit lite värre, då hade det börjat ha ganska stor inverkan i vilken slags vägg/tak ledningarna ligger i, och om det passerar något varmare utrymme etc.
Jag anser att du kan vara lugn. Hade han klämt in 16A, eller om det varit 13A diazed, så skulle jag gärna sett att du presenterade lite mer info om installationen så vi kunnat bedöma.

16A kan gå ibland för en 1,5 mm2. Men det är rätt sällan det klarar alla villkoren, och ännu mer sällan det är lämpligt. Men ibland så ... ja ... ;)
Om jag inte missminner mig har jag satt 16A automatsäkring på 1,5 mm2 en gång under årens lopp. Och först kollat alla förutsättningar noga då, och gjort bedömning om lämpligheten vs arbetet och kostnaden med att byta kabel.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag anser att du kan vara lugn. Hade han klämt in 16A, eller om det varit 13A diazed, så skulle jag gärna sett att du presenterade lite mer info om installationen så vi kunnat bedöma.
Just för fallet Diazed 13 A ska man ha klart för sig att en faktor som används för beräkning ligger på en fördelaktigare nivå så det är inte så långt från tumregelmässigt ok där. Detta för delen överlast utlösningsvillkoret vid jordfel kan ändå fälla men man är då på marginalen även med 10 A och den delen tas ofta numera av JFB.

Inte för att man ska gå från de mycket säkert lagda tumreglerna men man ska heller inte vara överdrivet rädd att tänka ett varv om det passar.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Mikael_L
Jag undviker i det längsta att använda mig av funktionen hos JFB för att uppfylla kraven, jag vet att jag inte har på fötterna för den åsikten.
Men jag har å andra sidan stött på lite för ofta en JFB som inte fungerar som den ska för att jag vill förlita mig på den. Men att den finns och ger ett extra skal av skydd är ju bara bra.
Sen faller det ju oftare på spänningsfall än villkoret för automatisk frånkoppling, så gör man sin dimensionering korrekt så finns det som regel en god marginal för säkringen.

Om villkoret för automatiskt frånkoppling är på gränsen, så kan jag mer gärna låta JFB vara med och uppfylla villkoren på marginalen. Man räknar ju dessutom på den absolut sämsta långsammaste säkringen (sämsta data enligt norm), så det finns ju normalt sett en del marginal.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett på tok för förenklat uttalande.
En 1,5 mm kan som regel avsäkras med max 2A, max 4A, max 6A, max 10A, max 13A eller max 16A beroende på förhållande.
20A kommer aldrig gå att räkna hem. Möjligen med kylda ledningar med kolsyresnö eller så. :)

Om jag också får generalisera lite, men mindre, så är alla max säkringar upp till 10A beroende på vilket spänningsfall man får i ledningen samt att villkoret för automatisk frånkoppling ska bli uppfyllt.
För max säkring över 10A så ligger begränsningen ofta i värmeutvecklingen i ledningen, men ibland även det jag skrev i förra meningen.

Det betyder att det mest troligt är OK.
Med porslinsproppar (diazed) så hade det blivit lite värre, då hade det börjat ha ganska stor inverkan i vilken slags vägg/tak ledningarna ligger i, och om det passerar något varmare utrymme etc.

16A kan gå ibland för en 1,5 mm2. Men det är rätt sällan det klarar alla villkoren, och ännu mer sällan det är lämpligt. Men ibland så ... ja ... ;)
Om jag inte missminner mig har jag satt 16A automatsäkring på 1,5 mm2 en gång under årens lopp. Och först kollat alla förutsättningar noga då, och gjort bedömning om lämpligheten vs arbetet och kostnaden med att byta kabel.

I sammanhanget är det inte för förenklat, med tanke på att en tillverkare säger det och en (antar jag) godkänd elfirma har installerat den. Då tror jag vi är på det torra och ts behöver inte oroa sig

Mikael_L
Ja det är alltså tillverkaren som uttalat sig alltför förenklat, förlåt att jag inte var tydlig med det.
Jag menade inte att skjuta mot budbäraren. :)

Mikael_L
Jag var för en dryg vecka sen första gången i en kompis nyköpta sommarstuga.
Där upptäckte jag förutsättningarna för elen, mätte och räknade lite.

Det var C10 dvärgsäkringar till 1,5 mm2.
Detta klarade inte alls kraven.
B10 hade kanske på gnällen klarat utlösningsvillkoret, men jag anser att B6 var max.
Men för att klara tillåtet spänningsfall så var det nog 2A eller 4A som var max avsäkring.

Så får jag vara lite petig så är det att förenkla saker att slå fast att en tumregeldimensionering alltid gäller.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.