Paul-Staffanstorp
WillB WillB skrev:
Hur är det med en elektrikers attityd när kunden kommer med massa saker som skall installeras som de inte fick köpa in själva med tilläggspris? Detta är väldigt viktigt för mig att förstå.
Materialvinster räknas ju som en del av företagens intäkter och får de inte sälja materialet så brukar de köra med annan timpeng eller annat kvadratmeterpris för att kompensera.

WillB WillB skrev:
En sak jag lärde mig här på forumet var att de kan inhandla saker till deras fackmans priser men fakturerar kunden listpriser.
Alla arbetar ju inte så, så ta en diskussion med elektrikern vilka priser de debiterar och kom överens om något vettigt.
Problem som kan uppstå när man själv ska ordna materialet är att det saknas saker eller är fel inköpta saker vilket genererar stillestånd för elektrikern som i sin tur kan bli fördyrande för dig som slutkund.
Likaså om det är eller uppstår några problem med de saker du köpt in själv så måste du ringa ut elektrikern igen och då debiterar de för det som ska göras vilket inte sker om det är fel på de saker de levererar till dig.

WillB WillB skrev:
Min arbetsgivare betalar mig inte för den tiden jag arbetspendlar. Varför ska man betala en elektriker eller hantverkare för arbetsresan.
Elektrikerns arbetsgivare betalar inte heller densamme för att hen ska ta sig till sitt arbete (som är företagets adress) men den tiden det tar den anställde elektrikern att ta sig mellan företaget och din bostad måste ju DU som kund betala då det är för din räkning elektrikern transporterar sig till och från din bostad... enkel matematik egentligen... ;)
 
  • Gilla
smn
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
10 år på jobbet inte apparaten.
10 års garanti på utfört arbete? Stället mig skeptisk till det. Har heller aldrig hört talas om det i något fall som gäller hantverkare. Någon??
 
Konsumenttjänstlagen 17§

"Reklamation får dock inte ske senare än tre år eller, i fråga om arbete på mark eller på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker, tio år efter det att uppdraget avslutades"
 
useless useless skrev:
Konsumenttjänstlagen 17§
Inte undra på att denna tråd blir rörig när till och med de som vet bättre (medvetet) blandar ihop garanti med reklamationsrätt. ;)
 
  • Gilla
MangeH och 1 till
  • Laddar…
harry73
J jehn skrev:
är som att komma till bilverkstaden med delarna och be dem göra jobbet.
Det gjorde jag faktiskt en gång. Det skjilde sig mer än 1000kr mellan biltema och hans leverantör. Jag hämtade hos biltema och lämnade på verkstaden
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför skulle man inte få garanti på jobbet om man köper eget material?
Vems fel blir det om uttaget glappa efter ett halvår, fast riktigt inkopplat??
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Var nog lite fel formulerat, men det kan bli problem med vems felet är.
Om de blir varmgång vid ett uttag, är det elektrikerns eller uttagets fel? Om elektrikern stog för apparaten skulle de inte vara en diskussion.
Skulle en apparat inte hålla måttet så får kunden ringa elektriker som demonterar apparaten och kunden åker in till affären och reklamerar för att sen ringa elektrikern för att montera.

klart man kan spara lite pengar men de kan bli dyrare med.
Min kund hade köpt material själv, lite strömbrytare och vägguttag som hon bad mig installera, strömbrytarna gick väl an, men dubbelt så lång tid mot ett bättre märke.
När jag skulle montera vägguttagen så var de av så dålig kvalité att jag sa till kunden att hennes vägguttag installerar jag inte.
Jag berättade att jag hade vägguttag i bilen och hon sa att det gick bra att installera dem.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 2 till
  • Laddar…
B ellina skrev:
Min kund hade köpt material själv, lite strömbrytare och vägguttag som hon bad mig installera, strömbrytarna gick väl an, men dubbelt så lång tid mot ett bättre märke.
När jag skulle montera vägguttagen så var de av så dålig kvalité att jag sa till kunden att hennes vägguttag installerar jag inte.
Jag berättade att jag hade vägguttag i bilen och hon sa att det gick bra att installera dem.
Läste du mitt inlägg på samma ämne hahaha
 
S stefan57 skrev:
Vems fel blir det om uttaget glappa efter ett halvår, fast riktigt inkopplat??
Det måste bli tillverkarens (och i slutänden inköparens):cool:
 
Jag förstår inte riktigt alla dessa frågor angående eget inköpt material. Huvudsaken är väl att man säger detta innan, så kan ju elfirman själv avgöra om man är intresserad eller inte av jobbet. Jag jobbar själv som elektriker och hade nog tackat nej till jobbet om det är en ny kund jag inte känner sedan tidigare. Mest av egen erfarenhet, eftersom det ofta är annat som har en tendens att strula i dessa fall. Eftersom kunden inte litar på mig, så varför ska jag lita på kunden?
 
  • Gilla
Artifex Lignarius och 4 till
  • Laddar…
F fönsterpåven skrev:
Jag har precis gått en juridik kurs och fått den informationen av en jurist som var specialist inom bygg, men han kanske hade fel
Har du själv läst det i Konsumköplagen ?
F fönsterpåven skrev:
Det inte många vet att monterar företaget upp saker som kunden har köpt, så har firman garanti ansvar för produkterna i 10 år enligt konsumentköplagen
Kan du länka den infon, in
 
useless useless skrev:
Varför skulle man inte få garanti på jobbet om man köper eget material?
Arbetet får du garanti på,men inte på det materialet.
Säg att en armatur går sönder osv.
 
B byggarätt skrev:
Det har jag aldrig sagt...
Jag säger bara att om man sätter fyrauttag så bör man tänka på hur man ska hantera lasten
Nu pratas det för mycket av ”hemmafixare” Om ni tittar i er central så är uttag och belysning på samma grupp(offtast) i samma rum. Det som man beaktar är att om säkring är 10A och du matar 230Vac så är det 2300w som max effekt säkringen klarar av dvs. Du kan ha 50uttag detta är teori. Men självklart gör man inte detta i praktiken. Vad det gäller nyinstallation så skall man ha jordade uttag dessa Med 4 uttag som kan monteras en dosa i väggen är inte jordade och för att lyckas med ha ett jordad uttag så är dem klumpiga och då väljer man bort dessa för annars blir det utvändig montage som gäller(inte snyggt).
 
Alfredo Alfredo skrev:
Inte undra på att denna tråd blir rörig när till och med de som vet bättre (medvetet) blandar ihop garanti med reklamationsrätt. ;)
Det var därför jag var skeptisk. Även efter 10 år och åberopa Konsumentköplagen blir nog tufft om inte omöjligt.
 
Jag sa till min elektriker att om han är billigare på materialet än vad jag kan köpa det för så beställer jag genom honom. Han får göra en inköpslista.

Ända sen det blev klassat som bedrägeri att lämna tex DAHLS orabbaterade prier till kunden eller Ahlsells. så är det lite gnäll, men jag förstår inte varför man ska ha så stor avans på materialet och jobbet.
Mellan 7-15% påslag är kutym på hantverkarens inköpspris efter rabatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.