Idag med led- lampor och platt tv skall detta inte vara ett problem. Men sätt kända storförbruksre som ugn, mikrovågsugn, tvättmaskin, diskmaskin och torktumlare på egna grupper.

• Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Du får gärna beskriva kursen lite mer, vem höll i den, vem riktade den sig till och vad handlade den om?
Bygg är ett brett begrepp, och det är skillnad på om arbetet görs mot ett företag eller en privatperson.
Det var en kurs för byggentreprenörer som jobbar mot privatpersoner

E
F fönsterpåven skrev:
Vilken kurs?
Man blir normalt sett inte expert inom något område för att man gått en kurs på några timmar.
Men om så vore, borde du kunna uppbringa någon länk som bekräftar vad du skriver?

E El-Löken66 skrev:
Vilken kurs?
Man blir normalt sett inte expert inom något område för att man gått en kurs på några timmar.
Men om så vore, borde du kunna uppbringa någon länk som bekräftar vad du skriver?[/Har jag sagt att jag är expert? Jag återberättar den informationen jag fick på kursen, det var en av flera frågor som avhandlades

F fönsterpåven skrev:
Var det kursversionen av denna? :thinking:;)
Omslag på boken "Bygga åt Idioter" med skalle och korsade ben i gul färg.

F fönsterpåven skrev:
Det inte många vet att monterar företaget upp saker som kunden har köpt, så har firman garanti ansvar för produkterna i 10 år enligt konsumentköplagen
Nej å åter nej , garantier är frivilligt

L larsson r skrev:
Nej å åter nej , garantier är frivilligt
Och du är expert på ämnet?

Q jope84 skrev:
10 år på jobbet inte apparaten.
10års utförandeansvar , behöver inte lämna garanti

F fönsterpåven skrev:
Och du är expert på ämnet?
Garantier ä frivilligt , men finns ett utförandeansvar

useless useless skrev:
Varför skulle man inte få garanti på jobbet om man köper eget material?
Om ett eluttag är trasigt (du har köpt det på rusta eller liknande) En elektriker monterar det och det går sönder efter 1 månad eller 2. Då ringer du elektrikern som monterat det och klagar.. Denne konstaterar att det är uttaget det är fel på och debiterar dig för resan dit och hem samt tiden för att ta bort det defekta uttaget (som du köpt på rusta) Du åker till rusta och byter till ett nytt uttag som fungerar ringer din elektriker igen så denne monterar det..

Blir det billigare ? Absolut inte Ingen elektriker vill stå som garant för ett uttag som du själv köpt hos någon annan.

Jag har även råkat ut för att folk handlat fel uttag där övre och undre uttaget måste byglas för att båda uttagsbrunnarna skall fungfera. Mon§tarar jag dessa som vanligt kommer enbart ena uttaget fungera.. Vill kunden få båda att fungera så måste jag bygla vilket tar en massa tid extra som jag då måste debitera kunden.

Många gånger är "billigt" detsamma som 2:a hands sortering eller sekunda inhämtat från andra europeiska länder.
Så väldigt få om någon elektriker vill ta garantiansvaret för detta..

• Gilla
stefan57 och 2 till
  • Laddar…
D droopy skrev:
Om ett eluttag är trasigt (du har köpt det på rusta eller liknande) En elektriker monterar det och det går sönder efter 1 månad eller 2. Då ringer du elektrikern som monterat det och klagar.. Denne konstaterar att det är uttaget det är fel på och debiterar dig för resan dit och hem samt tiden för att ta bort det defekta uttaget (som du köpt på rusta) Du åker till rusta och byter till ett nytt uttag som fungerar ringer din elektriker igen så denne monterar det..

Blir det billigare ? Absolut inte Ingen elektriker vill stå som garant för ett uttag som du själv köpt hos någon annan.

Jag har även råkat ut för att folk handlat fel uttag där övre och undre uttaget måste byglas för att båda uttagsbrunnarna skall fungfera. Mon§tarar jag dessa som vanligt kommer enbart ena uttaget fungera.. Vill kunden få båda att fungera så måste jag bygla vilket tar en massa tid extra som jag då måste debitera kunden.

Många gånger är "billigt" detsamma som 2:a hands sortering eller sekunda inhämtat från andra europeiska länder.
Det är korrekt, men enligt konsumentköplagen har du rätt att få ersättning för dina omkostnader av säljaren av varan, dvs Rusta.
Många känner uppenbarligen inte till detta, inkl företagen som säljer materialet.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
D droopy skrev:

Det var väl inte svar på min fråga? Att elektrikern inte vill stå som garant för prylar jag har köpt är självklart, men dom är ju fortfarande ansvariga för jobbet som utförs.

D droopy skrev:
Och många gånger är "billigt" exakt samma kvalitets-ELJO/ELKO-produkt som köpts på exempelvis elbutik till ett uppenbart skäligt pris och inte det som debiteras efter "Ahlsells" bruttohittepåprislista med en hittepårabatt.

Naturligtvis tror jag ingen, varken kund eller elektriker, vill ha skitprodukter men medföljande problem men pratar man med varandra innan behöver det ej heller bli så.

• Gilla
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.