50 721 läst ·
229 svar
51k läst
229 svar
Elektriker - offert samt eget inköpt material
Tja , en elektriker har ju längre total utbildningstid än en advokat , priset borde va sammaH HMJ1 skrev:En liten undran bara. Sedan ROT och RUT släpptes lös har det ju blivit en prisutveckling på arbetad timme som är i paritet med en arvoderad jurist/advokat i tingsrätten, då inräknad allt, framkörning, extra resa till lagret etc. I ljuset av det så verkar priset på stickpropp och lite ledning/sladd vara rätt underordnad? Varför tjafsa om det?
Jag har hittat en elektriker som är duktig och bokad. Han är seriös och effektiv. Dessutom anpassningsbar efter mitt hemmafixande (jag drar inte el men har idéer och drar lite rör ibland). Jag vet att man vill fylla upp dagarna och ger honom därför jobb på detta sätt - Kom när du har tid över de närmaste veckorna. På så sätt ger jag honom möjligheten att fylla ut genom att inte ha så jäkla bråttom. Vi kör bara löpande och han handlar, men är det större inköp så efterfrågar jag kanske specifika priser.
Jag gillar att ge hantverkare ”frihet under ansvar”. Är du inte seriös med arbete eller faktura så gör du inte fler jobb. Så klart även enklare på mindre orter då ryktet sprids fort.
Jag gillar att ge hantverkare ”frihet under ansvar”. Är du inte seriös med arbete eller faktura så gör du inte fler jobb. Så klart även enklare på mindre orter då ryktet sprids fort.
B ellina skrev:Min kund hade köpt material själv, lite strömbrytare och vägguttag som hon bad mig installera, strömbrytarna gick väl an, men dubbelt så lång tid mot ett bättre märke.
När jag skulle montera vägguttagen så var de av så dålig kvalité att jag sa till kunden att hennes vägguttag installerar jag inte.
Jag berättade att jag hade vägguttag i bilen och hon sa att det gick bra att installera dem.
D droopy skrev:
Varför utgår alla ifrån att kunden köper undermåliga produkter? Det är inga problem att köpa exakt samma Elko-uttag på Jula eller Hager normapparater på elbutik som elektrikern köper på Ahlsell.
Orkar igentligen inte svara men gör det iaf ...useless skrev:
2 saker som jag märkt på jula mf. Är att dom ibland haft udda partier eller utgående modeller Eller att det bara är skruvplint
Ibland dyker rs eller exxact upp men då är dom lika "dyra"..
på fler av er så låter det som om man kan köpa eljo- elko för en tiondel av priset ?!
(Kollar jula snart)
Jag anlitade en elektriker, som gjort jobb åt en arbetsgivare, och han sa åt mig att köpa det jag vill ha själv (vägguttag och lampknappar, Renova), eftersom han själv inte kunde få bättre priser än jag får på Clas Ohlson/onlinebutikerna. Han tog med sig centralen (Hager) själv, och kabeln som behövdes (drog om allt i hela lägenheten, jordade, installation i nytt kök), samt de småsaker som saknades. Jag var rätt orolig inför att hitta en elektriker med tanke på de mardrömsscenarion som nämns här men fick tag på en jag litade på och var väldigt nöjd med.
Som elektriker så föredrar jag att jobba med dem produkterna jag känner till, och det är många. Jag skulle gissa att om det är en seriös elektriker så kostar apparaten mindre genom elektrikerns rabatter än vad du själv köper samma kvalitetsprodukt för på Bauhaus tex. Väljer kunden (du) att köpa in det allra billigaste eluttaget som hittas så kommer det garanterat resultera i högre arbetskostnad, framförallt om det är många du vill byta, men tanke på att den billigare ofta saknar snabbkopplingar och måste skruva fast ledarna till uttaget. 5min extra på 10 uttag är 50 min och kommer förmodligen bli dyrare än inköpsskillnaden mot dem kvalitetsprodukter dem flesta av oss elektriker arbetar med. Jag skulle rekommendera att du kollar på uttag ur exakt serien och fråga elektrikern vad han tar för samma produkt. Jag rekommenderar alltid kunder att köpa in saker själva om mina grossister inte kan matcha priserna. Men det händer sällan. Tycker inte du ska fundera så mycket, låt han som vet tänka och ring en elektriker bara. Är det inte så många uttag så borde han kunna uppskatta hur lång tid det tar.
Medlem
· Stockholm
· 180 inlägg
komisk jämförelse du gjorde där, visst går det att hitta billiga saker från produktlinjen elko, och givetvis material från hager på elbutik/jula etc, dock är dem produktlinjerna/fabrikaten per min definition undermåliga produkter....useless skrev:
Nu trasslar de in sig i A och B grejor från samma tillverkare. Eller fattar jag fel?useless skrev:
Staffan
Jag har iaf kollat lite eftersom man kan ha fel ..tänk OM det är sant ... och skulle jämföra äpplen med äpplen ... visade sig att jula mf bara hade päronStaffan2000 skrev:
Kan man jämföra kg priset då rakt av och komma till samma slutsats ??
Nej, rent tekniskt heter det reklamationsrätt, men när det gäller arbete så är det väl i praktiken samma sak? Har hantverkaren gjort fel så brukar reklamationen leda till att hen kommer tillbaks och rättar till felen utan kostnad.
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg