50 721 läst ·
229 svar
51k läst
229 svar
Elektriker - offert samt eget inköpt material
Det är det inte, beställ du genom elbutik.se eller utomlands. Se till att beställa rätt bara.V vassmannen skrev:Jag sa till min elektriker att om han är billigare på materialet än vad jag kan köpa det för så beställer jag genom honom. Han får göra en inköpslista.
Ända sen det blev klassat som bedrägeri att lämna tex DAHLS orabbaterade prier till kunden eller Ahlsells. så är det lite gnäll, men jag förstår inte varför man ska ha så stor avans på materialet och jobbet.
Mellan 7-15% påslag är kutym på hantverkarens inköpspris efter rabatt.
Vad grundar du på ??V vassmannen skrev:Jag sa till min elektriker att om han är billigare på materialet än vad jag kan köpa det för så beställer jag genom honom. Han får göra en inköpslista.
Ända sen det blev klassat som bedrägeri att lämna tex DAHLS orabbaterade prier till kunden eller Ahlsells. så är det lite gnäll, men jag förstår inte varför man ska ha så stor avans på materialet och jobbet.
Man kan inte ta list eller rabatt priser då det kan skilja 90% mellan 2 bolag ..det vet jag
Ex på mitt andra anförande som jag hör ofta citat kund " min kollegas farbror jobbar på X dom köper X för 10kr du ska ha 50kr .."
= stor konsern köper mil av en å samma kabeltyp .. får då exempel 80% rabatt
Enskild firma köper 5meter nästan listpris på ahsell som någon använde som exempel (obs endast räkneexempel för att folk ska förstå ....)
Ja. Och då kan man som elektriker välja att inte montera undermåligt material om kunden valt sådant.useless skrev:
Man kan aldrig som kund kräva att ens undermåliga material skall monteras och att man sedan måste stå för kostnader i samband med att det havererar.
Där har du helt fel. Köper kunden materialet själv så har inte installatören någon garanti på kundens material utan kunden får gå till butiken för att få den garantin. Installatören i detta fallet hamnar som andra säger under konsumenttjänstlagen.F fönsterpåven skrev:
Det skiljer sig också från vilka elektriker man har att göra med. Har man bra produkter ska det inte vara något problem. Däremot om det trots allt visar sig vara ett fel på produkten och det är man själv som tillhandahållit den så skall man vara medveten om att ens eget ansvar om garantier och liknande. Själv är jag ganska kostnadsmedveten när det gäller material. Det innebär att jag frågar om exempel på prisuppgifter på material från flera olika firmor. Även om elektrikern kostar 200 kr mer i timmen så är det betydligt billigare än den elektriker som lägger på 20%. Jag har även lärt mig att de firmor som inte lägger på särskilt mycket på materialet är även oftast dom som inte har något problem med att använda min nexans installationskabel istället för deras identiskt lika kabel.
Skall du köpa elinstalltionsmaterial så bör du ha god kännedom och billigt brukar vara billigt av en anledning. Hör dig för.
Skall du köpa elinstalltionsmaterial så bör du ha god kännedom och billigt brukar vara billigt av en anledning. Hör dig för.
En liten undran bara. Sedan ROT och RUT släpptes lös har det ju blivit en prisutveckling på arbetad timme som är i paritet med en arvoderad jurist/advokat i tingsrätten, då inräknad allt, framkörning, extra resa till lagret etc. I ljuset av det så verkar priset på stickpropp och lite ledning/sladd vara rätt underordnad? Varför tjafsa om det?V vassmannen skrev:Jag sa till min elektriker att om han är billigare på materialet än vad jag kan köpa det för så beställer jag genom honom. Han får göra en inköpslista.
Hej hur du än gör blir du blåst köper du själv lägger elekrikern på timpriset gör du det inte så tjänar han ändå på sin rabatt du vet ju vad det kostar om du åker o tittar på Jula...WillB skrev:
Hej!
Jag erkänner att jag orkar inte söka i och läsa hela forumet efter svar så jag ställer frågorna själv. Om har tips och råd till mig så tackar jag så mycket i förväg.
Jag ska anlita en elektriker. Jag är okunnig och ska inte ge mig in på saker jag inte kan. Jag ska inte göra några nybyggnationer eller renovationer. Mycket av det jobbet jag vill ha gjort är tämligen enkla saker som att byta el uttag, viss lampupphängning mm. Så här är grejen:
Jag vill köpa de nya eluttagen själva. Vi har alla eluttag med två uttag och vi vet att dessa räcker inte och således blir massa grenuttag. Jag tittar på eluttag med fyra uttag i fyrkant och vågrätt rad och dosorna som ska sitta bakom.
Jag som inte kan el: Om vi bortser från ev. spackel o målning som kan bli nödvändigt, är detta någonting som kan lätt fixas av en elektriker? Eller är det något jag inte tänker på? Jag menar, varför är det alltid bara två uttag? Har det med hur det är med elen som är dragen fram till uttagen? Snälla hjälp mig förstå detta. Jag vill byta ut ca 80% av alla eluttag i min villa (byggt av JM färdigställd 2006).
Sedan det andra viktiga: Hur är det med en elektrikers attityd när kunden kommer med massa saker som skall installeras som de inte fick köpa in själva med tilläggspris? Detta är väldigt viktigt för mig att förstå.
Sista saken: Vad ska jag vara obs på när det gäller hur elektriker tänker och jobbar när det gäller offert och vad de ska ta betald för? En sak jag lärde mig här på forumet var att de kan inhandla saker till deras fackmans priser men fakturerar kunden listpriser. En annan sak jag lärde mig här på forumet var "extra kostnader" för bilning men det är nog inte aktuellt i mitt fall. Hur är det med resekostnader? Min arbetsgivare betalar mig inte för den tiden jag arbetspendlar. Varför ska man betala en elektriker eller hantverkare för arbetsresan.
Summa summarum vill jag betala en elektriker för sin tid och kunskap när han, eller hon, utför arbetet. Och jag vill inhandla egna saker för installation. Och jag vill inte bli blåst i offerten eller fakturan.
Om ni orkade läsa så här långt. Tack så hemskt mycket.
Vänliga hälsningar
William i Vallentuna
(elektriker välkomna att kontakta mig om ni vill göra jobbet och inte tycker att jag är helt dum i huvudet)
Vad tar din elektriker i timmen?Silver78 skrev:
Det skiljer sig också från vilka elektriker man har att göra med. Har man bra produkter ska det inte vara något problem. Däremot om det trots allt visar sig vara ett fel på produkten och det är man själv som tillhandahållit den så skall man vara medveten om att ens eget ansvar om garantier och liknande. Själv är jag ganska kostnadsmedveten när det gäller material. Det innebär att jag frågar om exempel på prisuppgifter på material från flera olika firmor. Även om elektrikern kostar 200 kr mer i timmen så är det betydligt billigare än den elektriker som lägger på 20%. Jag har även lärt mig att de firmor som inte lägger på särskilt mycket på materialet är även oftast dom som inte har något problem med att använda min nexans installationskabel istället för deras identiskt lika kabel.
Eftersom du med flera har nödvändig kännedom om det mesta så rekommenderar jag att du Åker till jula å handlar sedan skruvar du upp allt själv .. = gratisK Kenta1950 skrev:
Jula har ju bara en begränsad upplaga av kvalité produkter. De bästa köpen som konsument gör man på elbutik.seK Kenta1950 skrev:
Använt olika. Ofta har jag använt lokala firmor, som funnits ett tag med bra omdömen. Det har ju lite med hur stort jobbet har varit också. Småjobb lägger jag inte ned så mycket tid på. Då blir det mer den som kan. Det kan bli fel också. Det hände när det skulle installeras el i jaktstugan. Men det ordnade upp sig bra till slut i alla fall. Problemet där var att de hade dålig erfarenhet av off-grid system. Mellan 500 - 800 plus moms per timme är ungefär vad de flesta elektriker har debiterat. Generellt betydligt billigare på mindre orter.P Putte 9497 skrev:
Bra ide o sedan betala någon som gått 3 årig ellinje på gymnasiet kolla över för en summa pengar för det räcker har jag fått veta............................lilllasrne skrev: