Skånedräng Skånedräng skrev:
Hej, gör en större renovering av garage till boyta . 300k + (inte enbart för elen såklart) och det är samma elfirma som gör båda jobben. Tog detta företaget till laddboxen också trots att det finns billigare alternativ just för att det skulle bli ”rätt och riktigt” i och med att de redan håller på med elen just där och drar massa uttag och spots och allt man behöver. Men det har löst sig nu, eller åtminstone är vi överens om hur det ska lösa sig. Tack för input!
Ja, det var ju lite märkligt. Skönt det löste sig.

• Gilla
Krychet
  • Laddar…
RoTe
Synd att TS svarade i ett citat i sista inlägget, svårt att veta vem som skrivit vad. Tips är att läsa inlägget efter man postat det.

Vi har träffats på plats för att diskutera. Efter att de försökte trycka på att det var en standardinstallation och jag stod på mig om att det inte var rimligt att jag kunde förvänta mig detta som resultat har vi nu landat i att ett nytt mätarskåp á modern strandard och storlek ska monteras som tillåter dold installation. De ska ombesörja nedtagning av gjort arbete samt på bästa sätt återställa.

Kvar är dock känslan av att ”hur fan gick det här till”. Också väldigt onödigt arbete för elektrikern som hade sluppit en massa arbete samt en liten irritation av att nu ha en klippt fläktkåpa, 2-3 hål i den helt nya fasaden, fult i taket vid täckskivan.
Men det är väl sånt man får bearbeta hos psykologen antar jag.. :)
Han hade åkt ut med huvudet före om det varit hos mej. Ser inte klokt ut

• Gilla
Krychet och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Jag gör om mitt garage till boyta och kom på att i samband med detta borde jag passa på att sätta en laddbox för bil då det nu kan dras dolt i väggen som renoveras. Inkommande elskåp sitter på samma yttervägg som jag vill ha laddboxen och det är alltså även denna vägg som renoveras invändigt för att bli bostad.
Döm till min förvåning när jag kom hem i eftermiddags och elektrikern hade på eget bevåg bestämt sig för att det inte fick plats att ”ta elen” från elskåpet utan istället har hämtat från elcentralen inomhus. För att lyckas med detta har jag nu fått utanpåliggande kabel via fläktkåpa i köket (kapat av ett hörn av kåpan) . Sedan borrat sig in ovan köksskåpen , demonterat täckskivor, återmonterat dessa dåligt, borrat igenom yttervägg där jag precis renoverat hela fasaden med ny isolering, vindpapp och panel. Sedan har han borrat igenom yttervägg igen för att lägga utanpåliggande kabel genom tvättstugan.

Är detta okej?
Vad ska man göra ?
Till saken hör att jag inte ens har en elbil.
Jag hatar utanpåliggande kabel och tänkte därför ”passa på” att sätta en laddbox nu när man ändå kunde få det snyggt, trodde jag.
Om du frågar mig helt galet att göra det där utan att ha förankrat det med dig.

Utanpåliggande kablar kan bli snyggt om de tex målas in på en list. Kan till och med tycka att vissa detaljer med utanpåliggande el kan bli riktigt snyggt. Men att dra kabeln så som han gjort i ditt kök ser inget bra ut. Han har förstört ditt kök om du frågat mig och dessutom sågat sönder fläkten.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Jag gör om mitt garage till boyta och kom på att i samband med detta borde jag passa på att sätta en laddbox för bil då det nu kan dras dolt i väggen som renoveras. Inkommande elskåp sitter på samma yttervägg som jag vill ha laddboxen och det är alltså även denna vägg som renoveras invändigt för att bli bostad.
Döm till min förvåning när jag kom hem i eftermiddags och elektrikern hade på eget bevåg bestämt sig för att det inte fick plats att ”ta elen” från elskåpet utan istället har hämtat från elcentralen inomhus. För att lyckas med detta har jag nu fått utanpåliggande kabel via fläktkåpa i köket (kapat av ett hörn av kåpan) . Sedan borrat sig in ovan köksskåpen , demonterat täckskivor, återmonterat dessa dåligt, borrat igenom yttervägg där jag precis renoverat hela fasaden med ny isolering, vindpapp och panel. Sedan har han borrat igenom yttervägg igen för att lägga utanpåliggande kabel genom tvättstugan.

Är detta okej?
Vad ska man göra ?
Jag hatar utanpåliggande kabel och tänkte därför ”passa på” att sätta en laddbox nu när man ändå kunde få det snyggt, trodde jag.
Hur skulle han kunna ta elen från mätarskåpet? Där finns ju bara mätaren och huvudsäkringarna.

Düsseldorff
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Hur skulle han kunna ta elen från mätarskåpet? Där finns ju bara mätaren och huvudsäkringarna.
Men sluta.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Hej,

Är detta okej?
Vad ska man göra ?
Du skulle kört dieselbil. Då hade problemet inte uppstått.

• Arg
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Enligt elinstallationsreglerna skall en laddbox för elbilsladdning förses med kraftmatning via egen gruppledning. Vet inte hur din elektriker hade tänkt lösa det under fläktkåpan. Sen kan man undra om det finns tillräckligt med effekt att plocka ut därifrån också med tanke på att en standard 3-fas laddbox i en villa brukar kräva runt 11kW (16A 3-fas).

Kräv en förklaring och kompensation.

• Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
Vissa "nyare" skåp har din-skena vid huvudbrytaren där man kan montera dvärgbrytare

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Vissa "nyare" skåp har din-skena vid huvudbrytaren där man kan montera dvärgbrytare
Japp och om man önskar lastbalansering så ansluts oftast ”fas-avkänning” närmast elmätaren så det passar rätt bra i ett mätarskåp.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mikael_L
har vi nu landat i att ett nytt mätarskåp á modern strandard och storlek ska monteras som tillåter dold installation. De ska ombesörja nedtagning av gjort arbete samt på bästa sätt återställa.
Men det låter som att de har pudlat ordentligt, och tar ansvar ... det är ju bra.
Som Farstatjej skrev, troligen miss i kommunikationen inom företaget.

Om det nu är så att det tog fullt ansvar och rättade till sitt misstag, och sen inga andra konstigheter med t.ex fakturan eller så, så tänker jag att det där är kanske en elfirma att hålla fast hårt i.

Misstag kan nog faktiskt alla göra, det som sållar agnarna från vetet är hur det sen hanteras.

• Gilla
  • Älska
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Såhär:
4261-030-garo-matarskap-2-l.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
E Edguy89 skrev:
Enligt elinstallationsreglerna skall en laddbox för elbilsladdning förses med kraftmatning via egen gruppledning. Vet inte hur din elektriker hade tänkt lösa det under fläktkåpan. Sen kan man undra om det finns tillräckligt med effekt att plocka ut därifrån också med tanke på att en standard 3-fas laddbox i en villa brukar kräva runt 11kW (16A 3-fas).

Kräv en förklaring och kompensation.
Du har inte tänkt tanken att det kanske är egen gruppledning som bara passerade bakom fläktkåpan?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du har inte tänkt tanken att det kanske är egen gruppledning som bara passerade bakom fläktkåpan?
Ja det är ju möjligt förstås. Men usch va krångligt det låter :-)

Mikael_L
E Edguy89 skrev:
Men usch va krångligt det låter
Jag lägger, så här på distans, ingen alls sådan värdering.
Elcentralen kanske satt precis på andra sidan väggen bakom fläktkåpan, det kanske fanns ett oanvänt rör som kom ut där eller...
Ja precis vad som helst som råkade göra att en elektriker tyckte att det var en bra idé.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.