Hej min diskmaskin funkade normalt men helt plötsligt så började den tjuta och jag fick en felkod ,50 och nu funkar den inte. Jag har rengjort filtret och jag har haft den strömlöst i 30 min men den funkar fortfarande inte. När jag sätter igång den så här man att det låter som ett litet klick 2-3 gånger sen så tjuter den och blinkar med felkoden50, vad kan man göra själv?

• Interiör av en diskmaskin med öppet filterområde och synliga rester som kan orsaka problem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre komponenter och ledningar under en diskmaskin som visar tecken på felkod 50.
    Skapa konto
  • Vy under diskmaskin som visar ledningar och komponenter, med felkod relaterad problematik.
    Skapa konto
J
Är det vid uppstart så pumpar den först ut vatten och sedan fyller
Kan vara någon som hamnat i tömningspumpen , benflisa tandpetare glasbit eller annat , då kan inte vattnet gå ut på ett bra sätt och ev larm kommer , det går att ta isär pumpen , men pass på en del vatten kvar i maskinen , blir blött på golvet

J jojo123 skrev:
Är det vid uppstart så pumpar den först ut vatten och sedan fyller
Kan vara någon som hamnat i tömningspumpen , benflisa tandpetare glasbit eller annat , då kan inte vattnet gå ut på ett bra sätt och ev larm kommer , det går att ta isär pumpen , men pass på en del vatten kvar i maskinen , blir blött på golvet
Hur hittar jag pumpen ?

J
Ja du . den sitter i utrymmet i botten på DM , det sitter nog en plåt nere vid golvet , ta bort den och försök att se var avloppsslangen är kopplad . det brukar var som att vrida på den delen för att öppna pumpen men ta bort plåten och ta ett foto rakt in så allt syns , lägg upp den här så kommer du att få ett bra svar av dom som är mer hemma på nyare maskiner , har bara erfarenhet av äldre , tekniken går framåt och allt förändras

• Gilla
Dacolbi
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Ja du . den sitter i utrymmet i botten på DM , det sitter nog en plåt nere vid golvet , ta bort den och försök att se var avloppsslangen är kopplad . det brukar var som att vrida på den delen för att öppna pumpen men ta bort plåten och ta ett foto rakt in så allt syns , lägg upp den här så kommer du att få ett bra svar av dom som är mer hemma på nyare maskiner , har bara erfarenhet av äldre , tekniken går framåt och allt förändras

• Installation av plastavlopp under diskbänk med anslutna vattenrör och elektriska ledningar.
    Skapa konto
  • Underrede av diskmaskin som visar slangar, kablage och mekaniska komponenter.
    Skapa konto
J
Ok bra , ha lite is i magen nu så kommer det säkert in någon som vet bättre , men min tanke är att det är som skissen , kan ha fel
den går att vrida på då lossnar den , du ser som klackar på den ljusgrå delen , ta ur stickproppen först

• Närbild på en tvättmaskins avtappning och pump med markerade delar och textanvisningar.
    Skapa konto
J jojo123 skrev:
Ok bra , ha lite is i magen nu så kommer det säkert in någon som vet bättre , men min tanke är att det är som skissen , kan ha fel
den går att vrida på då lossnar den , du ser som klackar på den ljusgrå delen , ta ur stickproppen först
Jag har nu gjort det och jag hittade en tandpetare men nu hör man ett ljud att den försöker sätta igång men kan ändå inte så vad gör jag nu

J
Du ser vad som kan åka ner :(
Inga mer delar i den , fick du bort allt ,snurrade impellern lätt eller kärvade den , i bland kan det var någon form av skit bakom impellern som gör att den kärvar ., har du provat med norsk resett ( rycka stickproppen )i 10 min och ställt vredet på på noll
Vet inte om det finns någon elektronisk återställning på den , en programeringsgrej , visar den felkod nu med

J jojo123 skrev:
Inga mer delar i den , fick du bort allt ,snurrade impellern lätt eller kärvade den , i bland kan det var någon form av skit bakom impellern som gör att den kärvar ., har du provat med norsk resett ( rycka stickproppen )i 10 min och ställt vredet på på noll
Vet inte om det finns någon elektronisk återställning på den , en programeringsgrej , visar den felkod nu med
Vad betyder det sista du sa

J jojo123 skrev:
Vart ligger stickproppen

P
Om du haft pumpen borta så bör allt skrot runnit ut.
Resetta det gamla programmet med tangenterna, och starta om ett nytt så bör det fungera.
Allt vatten på plastplåten i botten måste torkas helt bort.

electroluxaren skrev:
Om du haft pumpen borta så bör allt skrot runnit ut.
Resetta det gamla programmet med tangenterna, och starta om ett nytt så bör det fungera.
Allt vatten på plastplåten i botten måste torkas helt bort.
Detta händer man kan hör på videon

P
Låter normalt för pump utan vatten

electroluxaren skrev:
Låter normalt för pump utan vatten
Men den startar inte efter att den har gjort så tre gånger så börjar den tjuta och felkoden kommer fram

P
50-felen är motor relaterade dvs den känner av bla motorströmarna
Kan vara att pumpen fått ett permanent fel eller kanske något mer sitter därinne som inte skall vara där.
Så ta isär och sätt ibop igen till att börja med.
Sen kan man ju kolla den andra motorn som sköter själva diskandet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.