Hej!
Upptäckte häromdagen att det droppat vatten från kylskåpet ner på golvet.
Testade först att rengöra dräneringshålet, men verkade inte vara något problem där.
Vid närmare undersökning så upptäckte jag att det hade samlats en del vatten i tätningslisten på dörren längst ner till höger, och att det var det därifrån vattnet kom (se bilder). Såg inga tecken på att det hade runnit/samlats vatten någon annanstans i kylskåpet.
Har testat att torka upp längs listen och låta stå i två dagar. Har inte droppat mer, men kände nu (med stängd dörr) med fingret att det samlats lite vatten/fukt där igen som med tiden förmodligen kommer börja droppa ner på golvet på nytt.
Enda teorin jag har är att det är fel på tätningslisten. Kan dock inte se några direkta skador på den, och det känns i övrigt som att den sluter tätt.
Någon som har idéer på ytterligare felsökning innan jag lägger pengar på ny tätningslist?
Testade först att rengöra dräneringshålet, men verkade inte vara något problem där.
Vid närmare undersökning så upptäckte jag att det hade samlats en del vatten i tätningslisten på dörren längst ner till höger, och att det var det därifrån vattnet kom (se bilder). Såg inga tecken på att det hade runnit/samlats vatten någon annanstans i kylskåpet.
Har testat att torka upp längs listen och låta stå i två dagar. Har inte droppat mer, men kände nu (med stängd dörr) med fingret att det samlats lite vatten/fukt där igen som med tiden förmodligen kommer börja droppa ner på golvet på nytt.
Enda teorin jag har är att det är fel på tätningslisten. Kan dock inte se några direkta skador på den, och det känns i övrigt som att den sluter tätt.
Någon som har idéer på ytterligare felsökning innan jag lägger pengar på ny tätningslist?
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
48 kr inkl moms
Läs mer
är det inget vatten pågolvet i kylen?S Salomon96 skrev:Hej!
Enda teorin jag har är att det är fel på tätningslisten. Kan dock inte se några direkta skador på den, och det känns i övrigt som att den sluter tätt .
vanligast dränhålet men då är det ju vatten på golvet i kylen
eller så är dörren så otät att det kondenseras på hyllplan och mat
Funderade också på det, men ser inga tecken på att vatten runnit längs med nedersta hyllan. Just nu står dessutom främre delen av kylen på en handduk, vilket gör att det tydligt lutar bakåt. Men verkar ju dessvärre samlas lite vatten där nere ändå…Isakare skrev:
Nope, inget vatten på golvet eller övriga hyllplan. Kan inte riktigt se att det är någon kondens förutom på bakväggen heller.returen skrev:
Hur har det gått med ditt kylskåp? Vi har fått en vattenskada på golvet av vårt läckande kylskåp. Inget stopp i röret för avfrostningsvattnet men trots detta bildas det is i själva rännan bakom grönsakslådan. ill saken hör att grönsakslådan alltid har varit för kall, gurkan fryser direkt om vi lägger den där. Nu verkar vatten ha sipprat ut under lådan och samlats där så varje gång lådan dras ut följer en skvätt vatten med och rinner ner vid gångjärnet och ner i golvet framför plastskyddsmattan. Vi märkte detta då laminatgolvet började resa sig.S Salomon96 skrev:
Har för mig att jag rengjorde gummilisterna ordentligt, därefter slutade det. Men vi hade bara problem med att det rann längs listen, det samlades aldrig något vatten i botten på skåpet som i ditt fall.K Karl-Lena skrev:Hur har det gått med ditt kylskåp? Vi har fått en vattenskada på golvet av vårt läckande kylskåp. Inget stopp i röret för avfrostningsvattnet men trots detta bildas det is i själva rännan bakom grönsakslådan. ill saken hör att grönsakslådan alltid har varit för kall, gurkan fryser direkt om vi lägger den där. Nu verkar vatten ha sipprat ut under lådan och samlats där så varje gång lådan dras ut följer en skvätt vatten med och rinner ner vid gångjärnet och ner i golvet framför plastskyddsmattan. Vi märkte detta då laminatgolvet började resa sig.
om
så är det något som står mot väggen i bakkanten på hyllorna och leder bort tövattnet på ett felaktigt sätt
om hålet inte är täpptK Karl-Lena skrev:Hur har det gått med ditt kylskåp? Vi har fått en vattenskada på golvet av vårt läckande kylskåp. Inget stopp i röret för avfrostningsvattnet men trots detta bildas det is i själva rännan bakom grönsakslådan. ill saken hör att grönsakslådan alltid har varit för kall, gurkan fryser direkt om vi lägger den där. Nu verkar vatten ha sipprat ut under lådan och samlats där så varje gång lådan dras ut följer en skvätt vatten med och rinner ner vid gångjärnet och ner i golvet framför plastskyddsmattan. Vi märkte detta då laminatgolvet började resa sig.
så är det något som står mot väggen i bakkanten på hyllorna och leder bort tövattnet på ett felaktigt sätt
Alltså det finns inget på hyllan som hindrar att matvaror trycks bakåt mot kylelementet men vi har försökt undvika detta. Kylskåpet har alltid varit märkligt då grönsakerna fryser i grönsakslådorna. Nu säger vårt försäkringsbolag att vi får byta ut kylskåpet som vi önskar.returen skrev:
Troligen får du in läckageluft !S Salomon96 skrev:Hej!
Alltså att rumsluften som kommer in kondenserar pga kylens lägre temp.
Ja det är is där, kylen är tät-dörren sugs fast, hålet för avrinningsvatten är inte igensatt, försäkringsbolaget klassar kylen som ett måndagsexemplarJerka63 skrev:
försäkringsbolaget? Ok... Vad gäller det där lilla avrinningshålet; det går en tunn slang ner intill den "varma" kompressorn (samlas i en typ tvålkopp) där det är meningen att vätskan ska dunsta - rätt ohygieniskt faktiskt. Kan lätt bilda mögel som kryper upp och in i kylen. I bland täpps hålet igen (framför allt på äldre kylar som inte har antibakteriell funktion) och det kan vara svårt att få loss (man kommer inte åt), tog flera sugrör och satte ihop dem och sög...Skulle jag inte ha gjort! Blir sur och vända på hela kylen och slet bort hela slangen och trycksatt den med duschen...Ut kom en mörk massa, som en lång mask... Ett annat effektivt sätt är att först försöka peta in bikarbonat och sedan "flusha" med ättiksprit, det fräser till. Klart. Mycket svårt att få bort mögel (och lukt) när kolonin väl etablerat sig.K Karl-Lena skrev:
Om du scrollar upp i tråden ligger det en bild som visar var isen bildas, isen hindrar vattnet från att nå hålet med avrinningsröret. Jag gissar att det är något fel i själva kylelementet som gör att kylen blir för kall längst ner när avfrostningsvattnet rinner ner fryser det direkt innan det hinner rinna ut, nästa gång rinner det över istället.Jerka63 skrev:
försäkringsbolaget? Ok... Vad gäller det där lilla avrinningshålet; det går en tunn slang ner intill den "varma" kompressorn (samlas i en typ tvålkopp) där det är meningen att vätskan ska dunsta - rätt ohygieniskt faktiskt. Kan lätt bilda mögel som kryper upp och in i kylen. I bland täpps hålet igen (framför allt på äldre kylar som inte har antibakteriell funktion) och det kan vara svårt att få loss (man kommer inte åt), tog flera sugrör och satte ihop dem och sög...Skulle jag inte ha gjort! Blir sur och vända på hela kylen och slet bort hela slangen och trycksatt den med duschen...Ut kom en mörk massa, som en lång mask... Ett annat effektivt sätt är att först försöka peta in bikarbonat och sedan "flusha" med ättiksprit, det fräser till. Klart. Mycket svårt att få bort mögel (och lukt) när kolonin väl etablerat sig.