returen returen skrev:
skarva på den ena av dessa och behåll den andra i reserv
[länk]
Hej. Köpte den och skarvade på. Men det blev ingen skillnad. Displayen visar fortfarande en ring. Ringen är där uppe, så bytte den övre sensorn. Kan det vara den undre?
Den du pekade på hade bara en sensor

• Display som visar en ring-symbol på en hushållsapparat, möjligen en tvättmaskin eller diskmaskin, med rostfritt stålhölje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
de
S sventamyra skrev:
Hej. Köpte den och skarvade på. Men det blev ingen skillnad. Displayen visar fortfarande en ring. Ringen är där uppe, så bytte den övre sensorn. Kan det vara den undre?
Den du pekade på hade bara en sensor
t är alltid den undre sensorn som den övre ringen gäller dvs avfrostningssensorn
men du har ju en till

returen returen skrev:
de

t är alltid den undre sensorn som den övre ringen gäller dvs avfrostningssensorn
men du har ju en till
Åh nej. Bytte jag fel?!? Klantigt. Jaja. Hen och byt igen

S sventamyra skrev:
Åh nej. Bytte jag fel?!? Klantigt. Jaja. Hen och byt igen
avfrostningsgivaren är den som går sönder därför är det bra att skarva denna så har man en till något annat

returen returen skrev:
avfrostningsgivaren är den som går sönder därför är det bra att skarva denna så har man en till något annat
Back in business.
Skapligt förvirrande att indikering med ring uppe betyder trasig sensor där nere och tvärt om
Supertack för hjälpen!

• Närbild av Electrolux-kylskåp med en digital display som visar temperaturen +8 grader.
    Skapa konto
  • Närbild av en elektrisk sensor inuti en apparat, med kablar och plastfästen synliga.
    Skapa konto
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Här kommer mina erfarenheter ifall någon skulle hitta tråden.

Vi har en Electrolux kyl modell ERE3500 som det blev mycket isbildning i, det började i nederkant men sen byggde vidare uppåt och ut åt sidan.
Efter en manuell avfrostning höll det ett tag men kom sen tillbaka.

Vi beställde artikel 2085613038 "Temperatursond till kylskåp" av Electrolux för 576 kr.
De vill bara sälja till företag så jag beställde till "<mitt namn> Enskild Firma" och med mitt personnummer som org.nummer så går det igenom.
Dock fick jag bara en sensor, inte två. Ganska dyrt kan jag tycka.

Steg för steg så gjorde vi (tänkte tyvärr inte på att ta bilder på alla moment):

Ta bort alla hyllplan
Tomt kylskåp, Electrolux modell ERE3500, med öppna hyllor och synligt ventilationssystem, rengjort och klart för ny temperatursensor.
Skapa konto

Peta ur locket för skruven på nedersta innerplastkåpan. Skruva ur skruven.
Här måste man sen se till att isen smält för man "slide:ar" ner plastkåpan några centimeter, och sen vinklar nederkanten utåt.
Är inte isen riktigt smält så går det inte.
Kylskåpspanel med markerad plastplopp i nederkant på innerplastkåpan, där skruven är dold.
Skapa konto

Upprepa vidare uppåt tills du ser att det är isfritt.

Tänk på att mycket smältvatten rinner ut genom dräneringshålet och eftersom kompressorn inte går så dunstar den inte bort vattnet som vanligt
utan man kan få ta hand om det manuellt där bak (t.ex. suga upp med disktrasa, krama ur i vasken, upprepa).
Kylskåp med öppen baksida visar komponenter som dränering och kompressor, under ett galler. Röd pil markerar något på dräneringskärlet.
Skapa konto

Vår is hade klättrat så långt upp så vi monterade bort även den översta plastkåpan som innehåller filterhållare och fläkt.
En skruven sitter inne bakom filterluckan, och två till skruv i överkant bakom en smal list, bände försiktigt med liten skruvmejsel
och med en annan liten skruvmejsel pluppade ut plastpiggarna.
Se till att koppla loss fläktkontakten innan plastkåpan avlägsnas.
Passa på att rengör fläkten (försiktigt så den inte blir skev).
Plastkåpa med ventilationsöppningar i kylskåp, märkta med röda pilar för demontering och rengöring enligt diskussionsforumets instruktioner.
Skapa konto

Nu skall all is vara borta, rengör kylskåpet och sen är det dags att byta sensorn.
Invändigt av Electrolux kyl, modell ERE3500, med borttagen panel och synlig sondinstallation samt gallerdetaljer.
Skapa konto

Vrid på den runda plastploppen som sitter i den nedersta plasthållaren
Dra ut och avmontera plasthållaren.
Sensorhållaren på plasthållaren går att vinkla ut, sen dra ut sensorn.
Närbild av inre kylskåpsdelar med borttagen plastkåpa. En temperatursensor och kablar syns, tillsammans med frostavlagringar på bakomliggande rör.
Skapa konto

Vi petade kabeln på baksidan försiktigt åt sidan med två små plastskruvmejslar (utan att skada "kyl/värmegallret" där bak) så man kommer åt den på sidan
Klippte av och tog bort den gamla sensorn.
Stoppade in andra änden av den nya sensorn genom hålet
Tog emot på baksidan och petade den försiktigt åt samma sida.
Lödde ihop blå med blå och brun med brun. Skyddade lödningarna med krympslang.
Satte kablaget under tejp som tidigare så det inte ligger an mot gallret (gissar det kan bli varmt).
Tätade sensorhålet med lite silikon, och petade ihop kletet som kabeln kommer ut ifrån så det blev någorlunda tätt där.
Baksidan av ett kylskåp med synlig kompressor och kylgaller, visar damm och mögelbildning.
Skapa konto

Återmonterade i omvänd ordning och det verkar funka än så länge, ta i trä.

Tack för detaljerad beskrivning! Jag tror det är dags att göra det själv!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.