24 738 läst ·
36 svar
25k läst
36 svar
Electrolux kyl med isbildning?
Medlem
· Östergötlands län
· 45 inlägg
Hej. Köpte den och skarvade på. Men det blev ingen skillnad. Displayen visar fortfarande en ring. Ringen är där uppe, så bytte den övre sensorn. Kan det vara den undre?returen skrev:
Den du pekade på hade bara en sensor
de
men du har ju en till
t är alltid den undre sensorn som den övre ringen gäller dvs avfrostningssensornS sventamyra skrev:
men du har ju en till
Medlem
· Östergötlands län
· 45 inlägg
Medlem
· Östergötlands län
· 45 inlägg
Back in business.returen skrev:
Skapligt förvirrande att indikering med ring uppe betyder trasig sensor där nere och tvärt om
Supertack för hjälpen!
Här kommer mina erfarenheter ifall någon skulle hitta tråden.
Vi har en Electrolux kyl modell ERE3500 som det blev mycket isbildning i, det började i nederkant men sen byggde vidare uppåt och ut åt sidan.
Efter en manuell avfrostning höll det ett tag men kom sen tillbaka.
Vi beställde artikel 2085613038 "Temperatursond till kylskåp" av Electrolux för 576 kr.
De vill bara sälja till företag så jag beställde till "<mitt namn> Enskild Firma" och med mitt personnummer som org.nummer så går det igenom.
Dock fick jag bara en sensor, inte två. Ganska dyrt kan jag tycka.
Steg för steg så gjorde vi (tänkte tyvärr inte på att ta bilder på alla moment):
Ta bort alla hyllplan
Peta ur locket för skruven på nedersta innerplastkåpan. Skruva ur skruven.
Här måste man sen se till att isen smält för man "slide:ar" ner plastkåpan några centimeter, och sen vinklar nederkanten utåt.
Är inte isen riktigt smält så går det inte.
Upprepa vidare uppåt tills du ser att det är isfritt.
Tänk på att mycket smältvatten rinner ut genom dräneringshålet och eftersom kompressorn inte går så dunstar den inte bort vattnet som vanligt
utan man kan få ta hand om det manuellt där bak (t.ex. suga upp med disktrasa, krama ur i vasken, upprepa).
Vår is hade klättrat så långt upp så vi monterade bort även den översta plastkåpan som innehåller filterhållare och fläkt.
En skruven sitter inne bakom filterluckan, och två till skruv i överkant bakom en smal list, bände försiktigt med liten skruvmejsel
och med en annan liten skruvmejsel pluppade ut plastpiggarna.
Se till att koppla loss fläktkontakten innan plastkåpan avlägsnas.
Passa på att rengör fläkten (försiktigt så den inte blir skev).
Nu skall all is vara borta, rengör kylskåpet och sen är det dags att byta sensorn.
Vrid på den runda plastploppen som sitter i den nedersta plasthållaren
Dra ut och avmontera plasthållaren.
Sensorhållaren på plasthållaren går att vinkla ut, sen dra ut sensorn.
Vi petade kabeln på baksidan försiktigt åt sidan med två små plastskruvmejslar (utan att skada "kyl/värmegallret" där bak) så man kommer åt den på sidan
Klippte av och tog bort den gamla sensorn.
Stoppade in andra änden av den nya sensorn genom hålet
Tog emot på baksidan och petade den försiktigt åt samma sida.
Lödde ihop blå med blå och brun med brun. Skyddade lödningarna med krympslang.
Satte kablaget under tejp som tidigare så det inte ligger an mot gallret (gissar det kan bli varmt).
Tätade sensorhålet med lite silikon, och petade ihop kletet som kabeln kommer ut ifrån så det blev någorlunda tätt där.
Återmonterade i omvänd ordning och det verkar funka än så länge, ta i trä.
Vi har en Electrolux kyl modell ERE3500 som det blev mycket isbildning i, det började i nederkant men sen byggde vidare uppåt och ut åt sidan.
Efter en manuell avfrostning höll det ett tag men kom sen tillbaka.
Vi beställde artikel 2085613038 "Temperatursond till kylskåp" av Electrolux för 576 kr.
De vill bara sälja till företag så jag beställde till "<mitt namn> Enskild Firma" och med mitt personnummer som org.nummer så går det igenom.
Dock fick jag bara en sensor, inte två. Ganska dyrt kan jag tycka.
Steg för steg så gjorde vi (tänkte tyvärr inte på att ta bilder på alla moment):
Ta bort alla hyllplan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Peta ur locket för skruven på nedersta innerplastkåpan. Skruva ur skruven.
Här måste man sen se till att isen smält för man "slide:ar" ner plastkåpan några centimeter, och sen vinklar nederkanten utåt.
Är inte isen riktigt smält så går det inte.
Logga in
Skapa konto
Upprepa vidare uppåt tills du ser att det är isfritt.
Tänk på att mycket smältvatten rinner ut genom dräneringshålet och eftersom kompressorn inte går så dunstar den inte bort vattnet som vanligt
utan man kan få ta hand om det manuellt där bak (t.ex. suga upp med disktrasa, krama ur i vasken, upprepa).
Logga in
Skapa konto
Vår is hade klättrat så långt upp så vi monterade bort även den översta plastkåpan som innehåller filterhållare och fläkt.
En skruven sitter inne bakom filterluckan, och två till skruv i överkant bakom en smal list, bände försiktigt med liten skruvmejsel
och med en annan liten skruvmejsel pluppade ut plastpiggarna.
Se till att koppla loss fläktkontakten innan plastkåpan avlägsnas.
Passa på att rengör fläkten (försiktigt så den inte blir skev).
Logga in
Skapa konto
Nu skall all is vara borta, rengör kylskåpet och sen är det dags att byta sensorn.
Logga in
Skapa konto
Vrid på den runda plastploppen som sitter i den nedersta plasthållaren
Dra ut och avmontera plasthållaren.
Sensorhållaren på plasthållaren går att vinkla ut, sen dra ut sensorn.
Logga in
Skapa konto
Vi petade kabeln på baksidan försiktigt åt sidan med två små plastskruvmejslar (utan att skada "kyl/värmegallret" där bak) så man kommer åt den på sidan
Klippte av och tog bort den gamla sensorn.
Stoppade in andra änden av den nya sensorn genom hålet
Tog emot på baksidan och petade den försiktigt åt samma sida.
Lödde ihop blå med blå och brun med brun. Skyddade lödningarna med krympslang.
Satte kablaget under tejp som tidigare så det inte ligger an mot gallret (gissar det kan bli varmt).
Tätade sensorhålet med lite silikon, och petade ihop kletet som kabeln kommer ut ifrån så det blev någorlunda tätt där.
Logga in
Skapa konto
Återmonterade i omvänd ordning och det verkar funka än så länge, ta i trä.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för detaljerad beskrivning! Jag tror det är dags att göra det själv!!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden