Hej, har en electrolux induktion spis och ung. Idag när jag försökt slå på spisen, fick jag rätt beteende , visar siffror 1-9, och man hör "click" ljudet att spisen börjar, men plotsligt visar "-" symbol och slutar fungerar. Samma på alla 4 element. Kollade ström med mätare både på brytare (3 st) och innuti backsidan av spisen, och allt verkar okej.
Finns det nåt brytare eller nåt annan del gemmensam till alla 4 element som kan vara orsak? (Forgive my swedish, im Canadian)
Finns det nåt brytare eller nåt annan del gemmensam till alla 4 element som kan vara orsak? (Forgive my swedish, im Canadian)
Model QSI6112X
Ok thanks, ill order the part and try it!
Interresting theory. Are you suggesting that some magic combination of knob turns might get it out of demo mode?
Now its working again.
Man måste byta utt kretskort. Finns kanske nån "demo mode" lösning ochså men jag kunde inte hitta den.
Om du vill byta ut kretskort gör så här.
Köpa 2 st glas "sug koppar" från Jula.
Köpa 2 st gängad järn stång 1m lång
Slå av strömmen eller dra kontakten
Ta bort 3st skruvar (torx) från underkant av framsida
Ta bort 4 st skruvar från backsidan
Lift upp back sidan 2 cm
Flytta hällen 5 cm framåt
Fyfta framsidan av hällen 30 -40 cm och baksidan måste vaktas så att det sitter nånstans läplig ( har sett andra som ligger en duk på baksidan)
Ställ en låda för att stödja hällen
Cablage måste befrias från visa buntband klip och hållare på bägge sidan. Använd tång eller skruvmejsel.
Ställ ner hällen
Använd sugkoppar och stångar för att lifta hällen rakt upp 30 cm. Ställl stångar på en hög bokar.
Stoppa duk eller liknade föremål för att stödja hällen underifrån ochså
Skruv löss 6 st skruv som håller fast underdel av hällen. Ligg den på duk/föremål. Ta borrt foremål.
Koppla bort 4 st kontakt.
Bytt kretskort.
Koppla in 4 st kontakt.
Stoppa in föremål igen.
Skruv in 6 st. Skruv.
Etc.
Man måste byta utt kretskort. Finns kanske nån "demo mode" lösning ochså men jag kunde inte hitta den.
Om du vill byta ut kretskort gör så här.
Köpa 2 st glas "sug koppar" från Jula.
Köpa 2 st gängad järn stång 1m lång
Slå av strömmen eller dra kontakten
Ta bort 3st skruvar (torx) från underkant av framsida
Ta bort 4 st skruvar från backsidan
Lift upp back sidan 2 cm
Flytta hällen 5 cm framåt
Fyfta framsidan av hällen 30 -40 cm och baksidan måste vaktas så att det sitter nånstans läplig ( har sett andra som ligger en duk på baksidan)
Ställ en låda för att stödja hällen
Cablage måste befrias från visa buntband klip och hållare på bägge sidan. Använd tång eller skruvmejsel.
Ställ ner hällen
Använd sugkoppar och stångar för att lifta hällen rakt upp 30 cm. Ställl stångar på en hög bokar.
Stoppa duk eller liknade föremål för att stödja hällen underifrån ochså
Skruv löss 6 st skruv som håller fast underdel av hällen. Ligg den på duk/föremål. Ta borrt foremål.
Koppla bort 4 st kontakt.
Bytt kretskort.
Koppla in 4 st kontakt.
Stoppa in föremål igen.
Skruv in 6 st. Skruv.
Etc.
Tack får bilden på det gamla kretskortet, har kollat lite på bilden men efter en snabb koll inte hittat något synbart
som lagt av eller varit för varmt.
Däremot blir jag lite förundrad över att man inte lagt på någon skyddslack med tanke på omgivningen men
då håller klart elektroniken för länge
som lagt av eller varit för varmt.
Däremot blir jag lite förundrad över att man inte lagt på någon skyddslack med tanke på omgivningen men
då håller klart elektroniken för länge
I agree. I have a few years electronics engineering experience as well snd couldn't see a damn thing wrong. If it were the processor, or a crystal, or something, then it wouldn't work much at all, and yet it cased all 4 zones to show "-". Maybe there is a demo mode thing going on. I agree as well that it could have been coated, but i guess they were never expecting any moisture? I dont know...
What do you think DL1,2 etc are for?
Klicka här för att svara

