Blir jätteglad om ni som kan mycket om detta fyller på med information och tips här, vet att ni finns på forumet!
Om detta slutar bra kanske andra kan ha nytta av tråden.

Har en 8 år gammal frys, Electrolux EUF29406W.
För ca 3 månader sen lade jag märke till att det började gå väl snabbt att tina det man tog fram.
Tänkte vi kanske varit där och plockat lite för ofta eller att det hade med avfrostningen att göra. Det stod ju ändå -18 i displayen.

Idag blev det dock helt uppenbart att något inte stämmer så jag stoppade in en termometer och den visade på -1 i mitten av skåpet bakom lådorna när displayen visade -18. Tänkte att det var ju surt, frys är ju inget jag är sugen på att köpa direkt. Sen började jag fundera lite om det nu stämmer att det är -18 vid sensorn och det är mycket varmare i mitten av skåpet så kanske det är så att kylan inte kan ta sig vidare i skåpet. Kanske kan en frostfri frys frosta igen och täppa till luftkanaler? Kan fläkten fryst fast?

Så alla lådor, luckor och hyllor ut och all maten fördelad på några snälla grannar.
Sen bort med de två plastskivorna i bakkant. Ingen is där men jag misstänkte att det fanns under plasten i taket som döljer kylelement och fläkt. Här hade man nog kunnat stanna och bara låtit tiden göra sitt men jag tänkte att om det är riktigt mycket is däruppe kommer väl vattnet att rinna ut till behållaren på kompressorn. Blir det för mycket så rinner det väl över och parketten blir ledsen.

Lossade de två skruvarna i takets framkant och drog ut hela paketet en aning. Kunde då få in ett finger och känna att det fanns rejält med is och fläkten satt helt fast. SLADDEN UR FÖRST
Inre delen av en frysskåp med synlig fläkt, dräneringsslang och tomma hyllspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att få smältvattnet in skåpet istället för till baksidan där jag inte kommer åt det lossade jag dräneringsslangen. Var nog inte så dumt för jag har tagit hand om en dryg liter vatten som kommit efter att jag trodde den var slut...
Bild på inre mekanism i en frostfri frys som visar en isfri fläkt och komponenter.
Skapa konto

Det finns en krok som är gjuten tillsammans med plastinnertaket som rätas ut när taket (kylpaketet?) dras ut
Kroken går runt kylröret som går ut till baksidan.
Inre del av en frys med fokus på en vit plastkrok som håller ett kylrör.
Skapa konto

Så här ser fläkten ut utan is.
Närbild av frostfri frysfläkt utan is, synlig efter avfrostningsinsats, som en del av felsökning och reparation.
Skapa konto

Ett par frågor till er som kan detta.

- Har jag tänkt skapligt rätt med mina åtgärder?
- Går det att göra det här utan att kroken runt kylröret rätas ut?
- OM jag behöver sätta dit en ny fläkt hur gör jag då? Bilden på fläkten är tagen med mobilen, gick lätt att föra upp den där bakom. Kan den vita plasten lossas från kylpaketet så man kommer åt? Annars sitter ju allt fast kylröret som går till baksidan.
- Dräneringsslangen sitter ganska löst på röret när man trär på den. Är detta normalt? Vill ju inte att vattnet bara ska rinna tillbaka in i skåpet.
- Kan man dra slutsatsen att frostfritt inte år frostfritt hur länge som helst? Borde man tömma och stänga av någon gång per år för att slippa detta?

Redigerat:
Jag byte fläkt för några år sedan efter en instruktion som någon lagt upp här på forumet. Jag har även byt tempgivare då den pajade något år senare då jag hade varierande och felaktig temperatur. Köpte delarna på shop.electrolux.se

• Gilla
ErikWestman
  • Laddar…
Matarese Matarese skrev:
Jag byte fläkt för några år sedan efter en instruktion som någon lagt upp här på forumet. Jag har även byt tempgivare då den pajade något år senare då jag hade varierande och felaktig temperatur. Köpte delarna på shop.electrolux.se
Hittar du instruktionen får du gärna länka!

En frost fri frys klara bara att ta bort en viss mängd frost varje tinings cykel. Har man tex glömt dörren öppen så byggs isen upp fort och då hinner inte isen tina vid defrost och då blir mer is nästa gång. Vi hade en så frys på jobbet (där de sprangs mycket) och märkte man att de va dags att göra en manuell defrost när fläkten stannade. Efter manuell defrost startade alltid fläkten igen. Fläkten brände alltså inte av att bli blockerad.

Ja de är ofta bra att göra en manuel avfrostning ibland

Redigerat:
P
Kan fläkten fryst fast?
Ja som du märkte.

Här hade man nog kunnat stanna och bara låtit tiden göra sitt men jag tänkte att om det är riktigt mycket is däruppe kommer väl vattnet att rinna ut till behållaren på kompressorn. Blir det för mycket så rinner det väl över och parketten blir ledsen.
det mesta rinner ut i dörren på framsidan innan isproppen tinat.

-Ja

-Bryt bort den brukar gå av av sig själv har ingen funktion.

- OM jag behöver sätta dit en ny fläkt hur gör jag då? Bilden på fläkten är tagen med mobilen, gick lätt att föra upp den där bakom. Kan den vita plasten lossas från kylpaketet så man kommer åt? Annars sitter ju allt fast kylröret som går till baksidan.
-Fläkten går sällan sönder på detta skåp men styrolitplasten uppe på måste bort. därefter är allt enkelt.

- Dräneringsslangen sitter ganska löst på röret när man trär på den. Är detta normalt? Vill ju inte att vattnet bara ska rinna tillbaka in i skåpet.
-Ja så skall det vara.

- Kan man dra slutsatsen att frostfritt inte år frostfritt hur länge som helst? Borde man tömma och stänga av någon gång per år för att slippa detta?
-Beror på hur noga man är med att stänga dörren.

Tack för svar!
Verkar som min frys funkar fint nu.

Tips till andra som hittat denna tråd, läs i den här matnyttiga tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/husqvarna-frys-haller-inte-instaelld-temp-ibland.215318/

Verkar som det finns ett antal Electrolux och Husqvarna frysskåp som har samma grundkonstruktion, vore inte så dumt med en lista över vilka de är.

Förresten, @electroluxaren. Kan man se på serienummer eller så vart mitt skåp är tillverkat?
Inte så viktigt men lite kul att veta. Svensktillverkat enligt den som sålde men kan alltså lika gärna vara ungerskt vad jag förstår?

P
ditt skåp är tillverkat i Mariestad
förutom att det syns tydligt (inga öststatslösningar) så ser man det på de tre första siffrorna i PNC:
alla AEG, Husqvarna, elektrohelios, electrolux har samma lösning bara design skiljer

Insåg just att det står "Made in Sweden" på etiketten både i kylen och frysen. Kunde inte bli tydligare. :rolleyes:

H Hasse_Lkp skrev:
Blir jätteglad om ni som kan mycket om detta fyller på med information och tips här, vet att ni finns på forumet!
Om detta slutar bra kanske andra kan ha nytta av tråden.

Har en 8 år gammal frys, Electrolux EUF29406W.
För ca 3 månader sen lade jag märke till att det började gå väl snabbt att tina det man tog fram.
Tänkte vi kanske varit där och plockat lite för ofta eller att det hade med avfrostningen att göra. Det stod ju ändå -18 i displayen.

Idag blev det dock helt uppenbart att något inte stämmer så jag stoppade in en termometer och den visade på -1 i mitten av skåpet bakom lådorna när displayen visade -18. Tänkte att det var ju surt, frys är ju inget jag är sugen på att köpa direkt. Sen började jag fundera lite om det nu stämmer att det är -18 vid sensorn och det är mycket varmare i mitten av skåpet så kanske det är så att kylan inte kan ta sig vidare i skåpet. Kanske kan en frostfri frys frosta igen och täppa till luftkanaler? Kan fläkten fryst fast?

Så alla lådor, luckor och hyllor ut och all maten fördelad på några snälla grannar.
Sen bort med de två plastskivorna i bakkant. Ingen is där men jag misstänkte att det fanns under plasten i taket som döljer kylelement och fläkt. Här hade man nog kunnat stanna och bara låtit tiden göra sitt men jag tänkte att om det är riktigt mycket is däruppe kommer väl vattnet att rinna ut till behållaren på kompressorn. Blir det för mycket så rinner det väl över och parketten blir ledsen.

Lossade de två skruvarna i takets framkant och drog ut hela paketet en aning. Kunde då få in ett finger och känna att det fanns rejält med is och fläkten satt helt fast. SLADDEN UR FÖRST
[bild]

För att få smältvattnet in skåpet istället för till baksidan där jag inte kommer åt det lossade jag dräneringsslangen. Var nog inte så dumt för jag har tagit hand om en dryg liter vatten som kommit efter att jag trodde den var slut...
[bild]

Det finns en krok som är gjuten tillsammans med plastinnertaket som rätas ut när taket (kylpaketet?) dras ut
Kroken går runt kylröret som går ut till baksidan.
[bild]

Så här ser fläkten ut utan is.
[bild]

Hej, jag har exakt samma problem! Med tillägget att jag inte kan lossa den förbaskade kåpan för att de två vita plastpluggarna är vinklade så att bitsen på min skruvmejsel glider ur hela tiden. Kan alltså ej få loss den. Några tips? Vill inte lägga ett par tusen på en tekniker om jag kan ordna det själv.

• Närbild av kylskåpets insida, där en vit plastkåpa täcker delar av mekanismen och två vita plastpluggar är synliga.
    Skapa konto
F Flodajaevel skrev:
Hej, jag har exakt samma problem! Med tillägget att jag inte kan lossa den förbaskade kåpan för att de två vita plastpluggarna är vinklade så att bitsen på min skruvmejsel glider ur hela tiden. Kan alltså ej få loss den. Några tips? Vill inte lägga ett par tusen på en tekniker om jag kan ordna det själv.
antingen är bilden förvräng men detta ser inte bra ut, går det att rädda?

Ja det är ju den stora frågan. Det är inte förvrängt. Plastpluggarna är verkligen sneda, jag förstår inte varför. Har försökt trycka in hela paketet för att kunna medgöra att en skruvmejsel går hela vägen upp till skruven för att kunna lossa kåpan men det är omöjligt.

vad har du för nummer på skåpet?
Jag har varit med om att det blivit så mycket is i modulen att en tryckt ur skruvarna helt inte omöjligt att detta har hänt här

Hej,
returen returen skrev:
vad har du för nummer på skåpet?
Jag har varit med om att det blivit så mycket is i modulen att en tryckt ur skruvarna helt inte omöjligt att detta har hänt här
jag förmodar att det är exakt vad som hänt. Men jag begriper inte varför jag inte kan trycka tillbaka hela paketet. Det räcker med 15-20 mm så får jag in rörstumpen i bakstycket som leder ut i dräneringsslangen.

F Flodajaevel skrev:
Hej,

jag förmodar att det är exakt vad som hänt. Men jag begriper inte varför jag inte kan trycka tillbaka hela paketet. Det räcker med 15-20 mm så får jag in rörstumpen i bakstycket som leder ut i dräneringsslangen.
deformerat och kanske is kvar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.