Vår torktumlare torkar inte. Misstänker att det är ludd som ställer till det. Men man kommer inte åt att rengöra kondensatorn (el vad den nu heter) ordentligt eftersom den sitter fast. Har försökt med tandborste och vatten.
Maskinen går som vanligt, men slår av efter ett tag och meddelar att den är full på vatten och att filtret behöver rengöras.
Kör jag den på en bestämd tid så går den längre, och den verkar bli varm.
Någon som har erfarenhet om vad det kan vara.
Hur rengör man den ordentligt, måste man ta isär hela maskinen?
Maskinen går som vanligt, men slår av efter ett tag och meddelar att den är full på vatten och att filtret behöver rengöras.
Kör jag den på en bestämd tid så går den längre, och den verkar bli varm.
Någon som har erfarenhet om vad det kan vara.
Hur rengör man den ordentligt, måste man ta isär hela maskinen?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Fortsätter denna tråd. Gav upp sist. Och tyvärr ingen garanti kvar.electroluxaren skrev:
Den har torkat "halvbra" så har inte tagit tag i problemet.
Men nu verkar den inte torka alls. Har skruvat bort locket och sidorna. Och den var så full i damm så det är otroligt att den alls kunnat gå.
Men efter jag rengjort så är det ändå ingen skillnad.
Verkar som att den värmer..
Om jag häller vatten i hålet där kondensorn är så suger den upp vattnet i behållaren.
Men när jag kör tumlaren med tvätt så kommer det inte en droppe vatten dit.
Där slangarna går ner är ngn slags "gas behållare" så har inte vågat skruva bort något där.
Är det bara slänga den på skroten?
Körde den igen med några blöta handdukar. Då tömde den vatten, och de var nästan torra.electroluxaren skrev:
Men den varnade för att både filter och vattenbehållare var fulla.
Men det var knappt ngt damm el vatten. Har märkt att dammet är mer "finkornig"(damm är ju inte kornigt, men vet inte hur jag annars ska förklara
Kan kondensorn ha ngt med detta att göra? Den går ju inte att ta lös på denna.
Förångaren är den som sitter innanför filtret i framkant den kyler luften så att fukten kondenseras bort bbakom den sitter kondensorn som då värmer upppluften igen.
Jag hade pillat isär resten av maskinen åxå och delat höljet som syns på bilden
Med det är rätt mycket jobb med det.
Jag hade pillat isär resten av maskinen åxå och delat höljet som syns på bilden
Med det är rätt mycket jobb med det.
Det står ju ngt om F-gas och leak tested. Vad innebär det? (Bilder)electroluxaren skrev:
Det är två skruvar i alla fall. Men misstänker att man måste ta bort trumman för att öppna...electroluxaren skrev: