5 304 läst · 9 svar
5k läst
9 svar
Electrolux Diskmaskin Felkod i44
Har en Electrolux esm48331sx som inte ens är 2år gammal.
Nu visar den felkod i44.
Har rensat filter och slangen till utvattnet men den fortsätter att ge felkoden.
Vad gör jag härnäst?
Nu visar den felkod i44.
Har rensat filter och slangen till utvattnet men den fortsätter att ge felkoden.
Vad gör jag härnäst?
Åberopar garanti/reklamationF FreggieGalore skrev:
eller släng den och köp något bättre
i44 är nivåsystemet kan vara allt från fett till elfel.
Garantin var tyvärr bara 1år så anser dom att jag gjort något fel så blir det faktura om dom skickar ut tekniker från Electrolux.electroluxaren skrev:
Att slänga en maskin för 8k känns inte aktuellt tyvärr.
Är det någonting man enkelt kan kolla upp själv innan man ber om en tekniker?
Som vi brukar tjata om här på forumen så har du 3-års reklamationsrätt enligt lag. detta felet kan du inte påverka så då blir det kostnadsfritt.F FreggieGalore skrev:
denna maskin såldes av de flesta återförsäljarna med 5-års garanti! bara de mer suspekta tillämpar 1-år.
vill du mecka fel så byt pressostat då den inte hittar noll
Gäller ju även garanti..F FreggieGalore skrev:
Skakar liv i en gammal tråd.Anonymiserad 137805 skrev:Som vi brukar tjata om här på forumen så har du 3-års reklamationsrätt enligt lag. detta felet kan du inte påverka så då blir det kostnadsfritt.
denna maskin såldes av de flesta återförsäljarna med 5-års garanti! bara de mer suspekta tillämpar 1-år.
vill du mecka fel så byt pressostat då den inte hittar noll
Så jag har en Electrolux EEM48320L - PNC 911536428 som ger felkod i44.
Maskinen började strula med att ge felkod och vägra starta vid längre program men korta program fungerade. Efter någon månad slutade den helt fungera.
Bytte pressostat enligt råd ovan och nu fungerar det att köra korta program igen men vid längre program ger den fortsatt i44-felet.
Vad göra nu?
Bor på landet med mycket mangan och järn i vattnet så kanske börja med att göra rent alla slangar i maskinen?
Ska också tilläggas att jag fick felkod i59 en gång men det har inte kommit tillbaka.
Maskinen är från 2020 men köpt från butik med 1 års garanti.
Tacksam för svar.
Redigerat:
polackerna har gjort 15 versioner av denna vilken behöver du veta när du köper nytt kretskortR Riedler skrev:Skakar liv i en gammal tråd.
Så jag har en Electrolux EEM48320L - PNC 911536428 som ger felkod i44.
Maskinen började strula med att ge felkod och vägra starta vid längre program men korta program fungerade. Efter någon månad slutade den helt fungera.
Bytte pressostat enligt råd ovan och nu fungerar det att köra korta program igen men vid längre program ger den fortsatt i44-felet.
Vad göra nu?
Bor på landet med mycket mangan och järn i vattnet så kanske börja med att göra rent alla slangar i maskinen?
Ska också tilläggas att jag fick felkod i59 en gång men det har inte kommit tillbaka.
Maskinen är från 2020 men köpt från butik med 1 års garanti.
Tacksam för svar.
i44 är kalibreringsfel
i59 är motorstyrningsfel
allt går tillbaks till kretskortet
de brukar hålla 5 år men det gjorde inte ditt då
Yay, låter billigt och bra. Dags att ringa försäkringsbolaget…returen skrev:
Provar att rengöra alla slangar först, men räknar med ny maskin.
Tack ändå!
3200kr för kretskortet från Electrolux.returen skrev:
Inte aktuellt.
Reparation till fast pris 2095kr ink delar får det bli.
🫡