En så här pass komplicerad inkoppling av en 3fas resistiv värmare har jag aldrig sett. Lämna tillbaka den och be om en normal!
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag avråder från att låta bli att koppla in skyddsmekanismer, man lägger sällan till dem för att det är kul.

Nosade upp manualen för att se om det stod något mer, och den jag hittade ser annorlunda ut jämfört med de bilder du klistrat in, bland annat har de lagt in en säkring mellan "RCD Signal" och L1 (efter stora säkringen och JFBn).
[bild]
Jag har färglagt lite: Grön är de delar som tillverkaren anser behöver läggas till, exempelvis i en elcentral.
Röd är kraftströmmen och gul är RCD-signalen. Kika noga på den orangea signalen. Den ska enligt manualen kopplas in FÖRE JFBn, inte som nu gjorts EFTER (blått).

Ett alternativ kan vara att koppla N från RCD till Jord.
Jäklar, du har helt rätt. I min pappersversion är det samma bild som du visar. Klantigt.

Tack för färgläggningen. Ska jag lösa det i pumphuscentralen så måste jag köpa en ny större och få in JFB där. Samt koppla ur den JFB som redan är monterad på fasaden.

Alternativet som du nämner - innebär den principen att ifall säkerhetskretsen sluter och RCD-signal triggas, så går ström till jord vilket löser JFB?
 
Som sagt, din elektrikergranne borde du nog hålla borta från din elanläggning i fortsättningen.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
scareman scareman skrev:
Jäklar, du har helt rätt. I min pappersversion är det samma bild som du visar. Klantigt.

Tack för färgläggningen. Ska jag lösa det i pumphuscentralen så måste jag köpa en ny större och få in JFB där. Samt koppla ur den JFB som redan är monterad på fasaden.

Alternativet som du nämner - innebär den principen att ifall säkerhetskretsen sluter och RCD-signal triggas, så går ström till jord vilket löser JFB?
En JFB jobbar genom att mäta så att summan av Nollan och Faserna är 0, om du får ett jordfel så går en viss ström sidan om och summan är inte längre noll så bryts det.

Eftersom en JFB normalt sett inte kopplas till Jord så leder istället testknappen en liten ström förbi mätningen, som då ska detektera detta och lösa ut. (Man skulle kunna kalla det "strömmen går inte längre genom nollan brytare")

Utan att snurra in sig i för djupa detaljer om Jord, Nolla och PEN så skulle jag vilja påstå att du får samma effekt genom att koppla RCDns "nolla" till jord, och därmed uppnår det efterfrågade skyddet.
 
H hempularen skrev:
Som sagt, din elektrikergranne borde du nog hålla borta från din elanläggning i fortsättningen.
Får lite dåligt samvete mot honom nu, men får ta det med mig. För information:

- mätte resistens genom motståndet med multimeter och det visar OL - tyder det på att det är trasigt? Gissar att ett fungerande motstånd ska visa 4,7 kohm
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag avråder från att låta bli att koppla in skyddsmekanismer, man lägger sällan till dem för att det är kul.

Nosade upp manualen för att se om det stod något mer, och den jag hittade ser annorlunda ut jämfört med de bilder du klistrat in, bland annat har de lagt in en säkring mellan "RCD Signal" och L1 (efter stora säkringen och JFBn).
[bild]
Jag har färglagt lite: Grön är de delar som tillverkaren anser behöver läggas till, exempelvis i en elcentral.
Röd är kraftströmmen och gul är RCD-signalen. Kika noga på den orangea signalen. Den ska enligt manualen kopplas in FÖRE JFBn, inte som nu gjorts EFTER (blått).

Ett alternativ kan vara att koppla N från RCD till Jord.
Jag hänger inte med på din tolkning. Som jag ser det kommer inkommande matning in uppe till vänster, och matning till värmaren tas ut nere till höger. Därmed är också felkretsen rätt kopplad. N är kopplad till en N-skena i nederkant, alltså efter JFBn.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag hänger inte med på din tolkning. Som jag ser det kommer inkommande matning in uppe till vänster, och matning till värmaren tas ut nere till höger. Därmed är också felkretsen rätt kopplad. N är kopplad till en N-skena i nederkant, alltså efter JFBn.
Jag blev också lite förvirrad av riktningen på schemat. Felet jag gjort i så fall är det som tsdoesds skrev, att fasen till felkretsen ska tas från innan JFB. Detta har jag svårt att få till på ett enkelt sätt som tidigare nämnts.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag hänger inte med på din tolkning. Som jag ser det kommer inkommande matning in uppe till vänster, och matning till värmaren tas ut nere till höger. Därmed är också felkretsen rätt kopplad. N är kopplad till en N-skena i nederkant, alltså efter JFBn.
Ja nu när du säger det så!
Jag fastnade nog på att värmarens testknapp borde kopplas in på fasen efter JFB och inte före.
Det känns väldigt osäkert att ha en osäkrad spänningssatt ledning som inte går via JFBn.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Du har en poäng där. Det hade varit bättre att kasta om och ta fas efter och nolla före. Uppenbarligen insåg de själva detta men nöjde sig med en säkring. Det är öht tveksamt att de nyttjar extern installation för deras säkerhetssystem istället för att bryta deras egen kontaktor!
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har en poäng där. Det hade varit bättre att kasta om och ta fas efter och nolla före. Uppenbarligen insåg de själva detta men nöjde sig med en säkring. Det är öht tveksamt att de nyttjar extern installation för deras säkerhetssystem istället för att bryta deras egen kontaktor!
Vilken av dessa två varianter är att föredra enligt er åsikt?

1. Reparera felkretsen och koppla RCD signal mot jord så JFB löser när överhettningsskyddet triggas

2. Strunta helt i att koppla in felkretsen. En bekant har samma värmare och deras installatör skippade den. Förstår att värmaren lättare kan gå sönder då pga överhettningsproblem
 
3. Byt pump till en vettig som inte kräver dylika specialhack i den fasta anläggningen.

Behåller du pumpen ska du absolut se till att överhettningsskyddet blir inkopplat, på något sätt som bryter matningen vid överhettning. Då skyddet sluter vid överhettning är det inte så enkelt att koppla in det mot kontaktorn, men det går med ett mellanrelä med en NC-kontakt som bryter manövern till kontaktorn.

Annars får det bli mot JFBn. Jag förstår att det är opraktiskt, men det är som sagt en korkad pump. Jag förstår att det är frestande att koppla fas mot jord via motståndet ute vid pumpen, men jag kan inte se att det är tillåtet att medvetet belasta PE med närmare 50 mA. Även 30 mA är för mycket.

Följ 13th Marineä's ide om att ta ut fasen efter JFBn. Det skulle då räcka med att dra ut en N-ledare från anläggningen (husväggen?) som är inkopplad före JFBn om det är enklare än att flytta ut JFBn till pumpen.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
3. Byt pump till en vettig som inte kräver dylika specialhack i den fasta anläggningen.

Behåller du pumpen ska du absolut se till att överhettningsskyddet blir inkopplat, på något sätt som bryter matningen vid överhettning. Då skyddet sluter vid överhettning är det inte så enkelt att koppla in det mot kontaktorn, men det går med ett mellanrelä med en NC-kontakt som bryter manövern till kontaktorn.

Annars får det bli mot JFBn. Jag förstår att det är opraktiskt, men det är som sagt en korkad pump. Jag förstår att det är frestande att koppla fas mot jord via motståndet ute vid pumpen, men jag kan inte se att det är tillåtet att medvetet belasta PE med närmare 50 mA. Även 30 mA är för mycket.

Följ 13th Marineä's ide om att ta ut fasen efter JFBn. Det skulle då räcka med att dra ut en N-ledare från anläggningen (husväggen?) som är inkopplad före JFBn om det är enklare än att flytta ut JFBn till pumpen.
Tack! Nu har jag lärt mig massor och har bra underlag för att komma vidare.
 
Om du nu vill använda den idiotiska principen med JFB som överhettningsskydd se till att det kopplas med funktion L-N precis som vanliga testknappen. Lägg som sagt absolut inget sånt mot PE.
 
GK100 GK100 skrev:
Om du nu vill använda den idiotiska principen med JFB som överhettningsskydd se till att det kopplas med funktion L-N precis som vanliga testknappen. Lägg som sagt absolut inget sånt mot PE.
Vill och vill. Jag tror inte jag har någon möjlighet att lämna tillbaka värmaren men det har jag i och för sig inte undersökt. Nu har jag i alla fall dragit en kabel där jag använder blå ledare från före JFB:n på väggen och i pumphus-centralen kopplat samman den med RCD-signal-nollan. Så på de två RCD-signal-plintarna ligger nu:

1. Fas från egen 10A-säkring efter jordfelsbrytaren (detta är plinten just intill motståndet)
2. Nolla hämtad innan jordfelsbrytaren

Är detta enligt det du kallar "Funktion L-N"?

RCD-signal-plintarna är inte märkta med något och jag är inte kompetent nog att veta om det är viktigt var man lägger fasen och var man lägger nollan i det fallet. Återstår sen att köpa ett nytt motstånd och löda fast.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja det är vad jag menar med L- N och huvudsaken att du inte kopplar funktionen mot PE. Det är som sagt i grunden en idiotisk koppling men då åtminstone i stort utan möjlighet till farliga konsekvenser.

Ett mer professionellt sätt att trots allt använda brytaren så hade varit att komplettera den med en shuntutlösare. Men de är ovanliga här på BH.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.