3 613 läst ·
32 svar
4k läst
32 svar
Elecro Poolvärmare 6kw - vad ska jag koppla till ”RCD signal”?
Håller på bygga ihop ett pumphus till badtunna/spabad. Värmaren är en Elecro Evolution 2 på 6 kw, trefas inkoppling. Till höger om plintarna för L1, L2, L3, N och E finns två små plintar märkta med ”RCD signal”. Utifrån min tolkning av scheman så har jag en satt en egen 10A-säkring i pumphusets central där fas och nolla sitter på varsin av dessa plintar (RCD signal). Är detta rätt? För mig väldigt otydliga instruktioner i manualen.
Har någon erfarenhet av denna värmare?
Tillägg - hade min granne som är elektriker över och kikade på detta och han tolkade på samma sätt. Under hans övervakning så slog vi på endast säkringen till RCD signal och då började det efter några sekunder ryka lite lätt från fas-plinten. Han gissade att det inte skulle bli så sen när det är vatten i systemet.
Har någon erfarenhet av denna värmare?
Tillägg - hade min granne som är elektriker över och kikade på detta och han tolkade på samma sätt. Under hans övervakning så slog vi på endast säkringen till RCD signal och då började det efter några sekunder ryka lite lätt från fas-plinten. Han gissade att det inte skulle bli så sen när det är vatten i systemet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Jag tycker det är ganska tydligt.
RCD är en Residual Current Detector, eller jordfelsbrytare på svenska. Det är alltså meningen att du ska montera en JFB innan värmaren.
RCD-signal är en udda lösning för att trigga JFBn vid överhettning.
Låter som en rätt farlig sak att koppla på utan att veta vad man gör. Och om din granne är elektriker blir jag mörkrädd...
RCD är en Residual Current Detector, eller jordfelsbrytare på svenska. Det är alltså meningen att du ska montera en JFB innan värmaren.
Låter som en rätt farlig sak att koppla på utan att veta vad man gör. Och om din granne är elektriker blir jag mörkrädd...
Tycker det är ganska tydligt hur man ska koppla. RCD-signal ska trippa jordfelsbrytaren i centralen.
Nu har du nog bränt motståndet i säkerhetskretsen genom att lägga på konstant 230.
Nu har du nog bränt motståndet i säkerhetskretsen genom att lägga på konstant 230.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Motståndet borde inte vara inkopplat om inte övertempskyddet löst ut, eller testknappen varit intryckt.snaggletooth skrev:
Och om det finns en JFB borde denna löst.
13th Marine skrev:
Tack för svar båda. Hans idé var att mäta spänning vid plintarna och se vad som hände när han tryckte på testknappen på värmaren. Var nog efter det som man kunde skönja lite rök. Känner själv när jag återberättar att det kanske inte var så smart. Allt i centralen ligger på JFB.13th Marine skrev:
Jag tycker det är ganska tydligt.
Då har vi förklaringen till röken.scareman skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Det kan nog förklara röken. Finns risk att motståndet bränt, men går att kontrollmäta om man kopplar bort matningen.scareman skrev:
Eftersom JFB inte löste så är något inte kopplat rätt.
Vi får kontrollera det. Det var rätt lätt åtkomligt så i värsta fall borde man kunna byta motståndet. Men om vi backar bandet och förbiser att JFB inte löste av testknappen samt att vi inte gjorde det dumma testet - skulle dessa plintar på ”RCD signal” matas med fas från egen säkring och nolla?13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Och nu ser jag varför den inte löste, av någon anledning har de visat att man ska koppla mot nollan före JFBn. Eftersom du gjort en egen grupp så ligger den nollan efter JFB.
Jag vet inte om det finns en baktanke med denna konstruktion och förstår inte varför man inte bara kopplat det mellan en fas och jord i apparaten.
Jag vet inte om det finns en baktanke med denna konstruktion och förstår inte varför man inte bara kopplat det mellan en fas och jord i apparaten.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Jag ser inte att kopplingadiagrammet visar att den ska ha en egen säkring så jag vet inte var ni fått det ifrån.scareman skrev:
Denna signal ska kopplas in som om den vore en extra testsignal till JFBn. Så mellan en av faserna till apparaten, och en till jord.
Hela principen fungerar endast om fasen tas från annan plats än efter jordfelsbrytaren som betjänar värmaren. När överhettningsskyddet löser ut så kopplas ett motstånd om 4,7kOhm vilket ger en felström mot neutralplint och jordfelsbrytaren agerar som någon form av "kontaktor". Överlag märklig lösning som jag inte sett tidigare.
Tas fasen från jordfelsbrytaren och nollan till RCD signal från jordfelsbrytarens neutralplint; då har man egentligen bara tillverkat en krets för att koka bort ett motstånd (precis som övriga i tråden påpekat). Istället för att bli unset varmt för att sedan kopplas bort inom 300ms.
Den vita röken brukar nästan alltid betyda lärpengar..
Tas fasen från jordfelsbrytaren och nollan till RCD signal från jordfelsbrytarens neutralplint; då har man egentligen bara tillverkat en krets för att koka bort ett motstånd (precis som övriga i tråden påpekat). Istället för att bli unset varmt för att sedan kopplas bort inom 300ms.
Det är ju en separat förskruvning för kabel till RCD signal-plintarna och specat kabelarea etc. Enligt förslaget ovan skulle man klara sig utan en separat kabel där?13th Marine skrev:
EDIT. Senaste svaret gör att denna fråga känns irrelevant. Glöm det.
Redigerat:
Tack för bra förklaring. Jag kommer tyvärr inte (utan lite större insatser) kunna koppla mot något före jordfelsbrytaren. Den sitter nämligen på fasaden 4-5 meter bort från själva pumphuset.T Tsdoesds skrev:Hela principen fungerar endast om fasen tas från annan plats än efter jordfelsbrytaren som betjänar värmaren. När överhettningsskyddet löser ut så kopplas ett motstånd om 4,7kOhm vilket ger en felström mot neutralplint och jordfelsbrytaren agerar som någon form av "kontaktor". Överlag märklig lösning som jag inte sett tidigare.
Förstår att garantier på värmaren inte gäller om man inte kopplar in säkerhetskretsen, men vilka är de sannolika konsekvenserna om man skulle skippa den?
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Jag avråder från att låta bli att koppla in skyddsmekanismer, man lägger sällan till dem för att det är kul.
Nosade upp manualen för att se om det stod något mer, och den jag hittade ser annorlunda ut jämfört med de bilder du klistrat in, bland annat har de lagt in en säkring mellan "RCD Signal" och L1 (efter stora säkringen och JFBn).
Jag har färglagt lite: Grön är de delar som tillverkaren anser behöver läggas till, exempelvis i en elcentral.
Röd är kraftströmmen och gul är RCD-signalen. Kika noga på den orangea signalen. Den ska enligt manualen kopplas in FÖRE JFBn, inte som nu gjorts EFTER (blått).
Ett alternativ kan vara att koppla N från RCD till Jord.
Nosade upp manualen för att se om det stod något mer, och den jag hittade ser annorlunda ut jämfört med de bilder du klistrat in, bland annat har de lagt in en säkring mellan "RCD Signal" och L1 (efter stora säkringen och JFBn).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har färglagt lite: Grön är de delar som tillverkaren anser behöver läggas till, exempelvis i en elcentral.
Röd är kraftströmmen och gul är RCD-signalen. Kika noga på den orangea signalen. Den ska enligt manualen kopplas in FÖRE JFBn, inte som nu gjorts EFTER (blått).
Ett alternativ kan vara att koppla N från RCD till Jord.