Fråga: har ni tips på någon bra metod för att åstadskomma ett 50mm eldstadsplan (ej brännbart material) i ett befintligt träbjälklag? Jag vill inte ha plåt.

Eldstadsplanet ska ansluta snyggt till omgivande trägolv 35 mm, så man måste gå ner minst 15 mm i bjälklaget och knapra bort detta. Bjälklaget är 45*195 cc 60, c:a 3 m spännvidd mellan upplag. Jag kommer dock att förstärka bjälklaget där planen ska göras.

Det ena (mindre yta) tänkte jag gjuta direkt i befintligt bjälklag. Det andra måste dock vara större, och där vill jag lägga klinker överst. Om det är möjligt vill jag undvika att gjuta denna kaka (c:a 3 kvm), dels beroende på tyngden, dels för att golvet helst ska härda tre månader innan man kan lägga klinker.

Jag antar att den givna lösningen 3*golvgips inte är helt OK (frågat sotaren och väntar på svar).
Om man ska gjuta: kan man använda något slags lättbetong kanske?

Jag skull absolut tro att det är okej med gips klätt med keramik, varför tror du inte det? Annars finns det ju fibercementskivor.

Jag håller med om att gips + keramik känns helt säkert, men jag har inte sett något golvgips som är klassat som "obrännbart", utan de kallas typ för skivor av "i huvudsak obrännbart" material.

Fibercementskivor kanske kan vara ett alternativ, men jag är inte bekant med materialet. De skivor som jag tittat på väger ju lika mycket som vanlig betong, och jag är dessutom osäker på styvheten, om det blir stabilt nog. Ska undersöka det.

Å anda sida kommer ju inte sotaren att bryta upp golvet, så jag kanske kör på gipset. Huvudsaken är att man själv känner sig trygg...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.