Hej
Jag har en Contura 450 som jag ska byta eldstadsbeklädnad på. Tyvärr tappade jag klumpigt nog bort min anteckning med måtten på vermuculit-skivorna, efter att jag hade kastat dem gamla.

Men jag hittar inte någon specifikation/mått i någon instruktion eller manual på nätet. Contura hänvisar bara till sina återförsäljare. Återförsäljare svara inte på e-posten.

Jag har köpt en vermuculitskiva med rätt tjocklek, men vill inte testa mig fram.

Kan någon hjälpa mig med detta?

Är väl ganska enkelt att mäta dimensionerna inne i kaminen. Har för mig att det sitter en liten kant i botten som håller plattorna på plats. Dessa plus höjden lär väl vara en bra måttstock.

De måtten har jag redan. Jag tänkte mest ifall det finns specifikationer som gör att plattorna ligger över klacken och på så sätt gör att de är tätare. Annars blir det, efter ett tag en glugg i vinkeln där stenarna möts.

Plattorna är fasade så att de ligger mot varande i hörnorna, men ligger inte över den lilla kanten i kaminens botten. De är alltså inte formade som rätblock.

Jag ska göra ett försök att såga vinklarna. Annars gillar jag ritningar och exakta mått. Återkommer med resultat.

Slutresultat blev inte som jag hade hoppats. Det är tillräckligt tätt, men nästa gång ska jag mäta, rita skisser och försöka lista ut hur jag kan få bättre överlappande i hörnen.
Det är lite dyrt att köpa ny vermikulit bara för att få det rätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.