Standard för uttag är som skrivits innan cc 20 cm men om du ska ha utanpåliggande radiatorrör så kommer dessa att kollidera med nedersta brunnen i uttaget så då rekommenderar jag cc 25 cm.

Tänk även på uttag för fönsterbelysning och hur du tänkt styra dessa, finns enkla och bra sätt att göra det idag, samma sak med ytterbelysning.

Vad gäller grupper till rummen så finns det lite olika varianter som alla funkar bra, de 2 som jag själv tycker är bäst är 1 grupp/rum (2-3 sovrum funkar på 1 grupp) alt. 1 grupp för belysning i 2-3 rum & 1 grupp för uttag i 2-3 rum.

Lämna plats för garderober om du ska ha uttag i hörnen, dvs placera dosorn 7-800 mm från hörn där du ev ska ha garderob

Rikard Ågren skrev:
Lämna plats för garderober om du ska ha uttag i hörnen, dvs placera dosorn 7-800 mm från hörn där du ev ska ha garderob
Mycket bra tips d^_^b

Slugge skrev:
Du har nog fått fatt i en industrielektriker, du behöver en installations..
Förstår inte vad du vill dela i rum 1, menar du dra fram 3-fas dit och fördela till olika rum?
Det funkar att varje grupp går i eget rör/kabel sen kan den vara 1-fas/2-fas eller 3-fas. I vissa fall kan du fördela en 3-fas men är det nyinstallation undviker du detta,,
Jag vet inte säkert, men jag tror att du menar mig? Isåfall så är det inte en industrielektriker, men jag fick flera olika förslag på installationslösning...
Och med lite av min vilja och hans så blir det nog bra, jag gillar struktur, där av en grupp per rum.

I övrigt så blir det en "matande" slang till en takdosa i respektive rum och sen gå ner från den till uttag/brytare, inga kopplingsdosor.
Och i mitt fall så bygger jag inget slott utan det blir totalt 11 "rum/utrymmen", inkl. klädkammare/hall osv, så det blir nog bra i mitt fall iaf.

• Gilla
clog
  • Laddar…
När ni skriver cc20 för uttag antar jag att ni menar höjd över golvet? I nyare hus så sätter man väl lite högre, 30 cm över golv? Så är det i vårt hus, medans i föräldrarnas hus som är lite äldre, sitter det på 20 cm över golv.

Långt viktigare än att ha flera grupper i ett rum är att ha mer än en jordfelsbrytare för hela huset.

Slocknar det helt i ett rum är det inget stort problem, men slocknar hela huset en kall vinternatt och det inte går att återställa JFBn, ja då har man riktiga problem.

Vet inte hur det varierat genom åren, men numera är standardmåttet för uttag cc 200mm över golv.

Mikael_L
m5patrik skrev:
När ni skriver cc20 för uttag antar jag att ni menar höjd över golvet? I nyare hus så sätter man väl lite högre, 30 cm över golv? Så är det i vårt hus, medans i föräldrarnas hus som är lite äldre, sitter det på 20 cm över golv.
Det är ju inget som är skrivet i sten. Våra tvingande elinstallationsregler har ingen synpunkt på vad som helst mellan tak och och golv, man kan ha det 5cm över golv eller 57,3 cm eller 221 cm eller... Helt valfritt.

Däremot har det nästan alltid funnits en standard, standarden är antingen ngn text/publikation, eller så är det firmans egen standard eller elektrikerns egen, så variationerna har alltid varit stora och det har ingalunda "bytts standard" nationellt och samtidigt, någonsin.

Vanliga mått som det varierat med de senaste 30 åren är 20, 25 eller 30cm. Just nu har jag för att 20cm är populärast.

För ganska länge sedan satt ofta ingen el alls monterat lägre än ca 140, för el var inget för barn, minsann.

Men vilken höjd man än väljer, så var konsekvent, annars blir det urfult.

Glöm inte något dammsugaruttag på nåt bra ställe, i samma höjd som strömbrytare.

Mikael_L skrev:
Glöm inte något dammsugaruttag på nåt bra ställe, i samma höjd som strömbrytare.
Man skulle bara haft en dammsugare med sladdställ monterat på ca 1 meter från golv också

Mikael_L
:D

Ta patent ... fort ... ;)

I nybygge nu gör man väl centraldammsugare? (Skulle jag göra iaf)

Rrrrr skrev:
I nybygge nu gör man väl centraldammsugare? (Skulle jag göra iaf)
Du ja. Men inte jag. Hade en under flera års tid. Den långa slangen var ingen höjdar grej. Det slutade med inköp av 2 bra dammsugare. Dessutom kastar en Cd ut den varma luften.

När jag drar el drar jag helt separata system för el respektive belysning. De har varsin säkringstavla.
Varför?
Jo, när jag senare byter belysningen till LED med lågvolt är det bekvämt att inte blanda in 230V i detta system.
På sikt räknar jag med att all belysning går på kanske 24 volt, soldriven med batteribackup. Jag kan alltså låta belysningen gå dygnet runt utan att det kostar ett öre extra, förutom inköpet då. Och elverket/blodsugarna får mindre betalt. Fast de lär väl höja elpriset för att kompensera sig.

Utblåset från centraldammsugare kan man sätta i garaget eller liknande. Man skall naturligtvis inte blåsa ut varmluft utanför huset.

Och som andra nämnde, glöm inte nätverksuttag i eget system med VP-20-rör.
Och gärna separata UPS-uttag. Och ett tryckluftsuttag i hallen. Och ett trefasuttag på lämpligt ställe, t.ex. hallen.

Redigerat:
Trefasuttag i hallen har jag aldrig fått nån förfrågan på :)

Vill man ha en svarv eller svets i hallen bör ett uttag monteras där.
Ska tänka på det nästa gång jag bygger nytt.
:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.