Jag håller på att bygga en lång o fin stödmur av gabioner, och planen är att ha belysning med downlights (230V) på den fria sidan. Då jag nästan är klar ska jag preppa för elinstallation som polaren ska göra (tyvärr på semester just nu), men, är osäker på om jag behöver kabelskyddsrör här. Har köpt en gul 50mm kabelslang, som känns otymplig bland all sten (0-32), och funderar på om inte flexslang skulle vara smidigare, alternativt att eldragning sker med N1XV kabel då stenen i burarna i sig utgör ett skydd.
Några tankar om det?

Tommty
behövs mer information.

Hur skall kabeln dras? inne emellan all sten?, avstånd till central? ska kabeln mellan belysningspunkterna gå igenom buren eller dras den vid sidan om?

allt handlar egentligen om hur skyddad kabeln är mot mekanisk påverkan, finns det risk för rörelser och kabeln kan klämmas eller skadas efter regn,vind,tid och övrig påverkan behöver den skyddas mot detta. samtidigt är rör alltid att föredra om möjlighet finns då den dagen kabeln går sönder blir jobbet så mycket svårare att göra om.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Stenen i buren utgör inget skydd för kabeln, det är stenen kabeln ska skyddas mot:)

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
behövs mer information.

Hur skall kabeln dras? inne emellan all sten?, avstånd till central? ska kabeln mellan belysningspunkterna gå igenom buren eller dras den vid sidan om?

allt handlar egentligen om hur skyddad kabeln är mot mekanisk påverkan, finns det risk för rörelser och kabeln kan klämmas eller skadas efter regn,vind,tid och övrig påverkan behöver den skyddas mot detta. samtidigt är rör alltid att föredra om möjlighet finns då den dagen kabeln går sönder blir jobbet så mycket svårare att göra om.
Bra frågor, jepp, avsikten är att dölja kabeln o dra den inne emellan all sten (muren är 30cm tjock). planen är att ha alla armaturer längst opp, vilket troligtvis att kabel (och ev rör) kan döljas under översta lagret sten). Därför kan man ha tillgång till lampor o dragning om något skulle fallera. Avstånd till central är max 1meter.

Totte_S
Så kallad robotslang kan kanske vara ett alternativ. Betydligt tåligare än vanlig flexslang. Sen beror det ju lite på hur armaturerna ser ut hur du måste dra kabeln. Finns det in och utgång för kabel? Robotslang kan anslutas med gängade muffar, typ förskruvning, om armaturen klarar det. Svart kabel syns mindre än vit, det finns lite olika svarta installationskablar.

• Gilla
zniff
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.