Hmm är det vansinnigt med lysrör i dagens kök även om man har dekorlist?

Lysrör är en utmärkt och energisnål ljuskälla, nackdelen kan vara det estetiska. Men är den dold försvinner ju det argumentet.

Nej då, som elmont säger så bara armaturen täcks är det bra. Lysrör finns ju i en uppsjö "färger" och kan ge ett väldigt trevligt ljus. Se till att placera den jämnt bara så du får en jämn belysning.

Skulle man kunna tänka sig typ lysrörsarmatur eller skena med ledlampor med diverse hörnuttag, kabelkanal och kulodosor på en enda rad efter vartannat?

:)

Hej igen nu blev jag jäkligt kluven..

Kan man lita på de nya enklare LED "lysrören" och LED-panelerna. Vill ju inte att en ska lägga ner och att jag måste byta hela rasket inom 1 år?

Utbytbara lysrör går ju att byta ut liksom?

Eller resonerar jag väldigt gammaldags?

Samtliga modeller ansluts med stickpropp hur hårt borde jag se på detta? Inget klippande av sladdar egentligen väl...

Står mellan dessa modeller:

Lysrör med utbytbart lysrör:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Belysning-inomhus/Lysrorsarmatur-T5-2000024204/

Lysrör med fast LED-ljus:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belys...ing-inomhus/LED-lysrorsarmatur-T5-2000036624/

LED ljusramp:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/LED/Ljusramp-LED-2000036795/

Om man kan lita på LED-ljusramper från Biltema får du veta först om ett par år när det finns erfarenheter från dem. Men troligen kommer produktserien att bytas ut långt innan dess vilket gör det omöjligt. Du kan troligen lugnt räkna med att du får vad du betalar för. Skulle jag välja någon av dem skulle det antingen bli den med utbytbara T5-rör eller den billigaste som installeras så att den enkelt kan slängas och bytas ut.

Att ljusarmaturer avsedda för fast montering levereras med stickpropp är en annan sak som är väldigt onödig och skapar frågeställningar, frågor som det inte finns några tydliga svar på i reglerna. Fast monterade armaturer bör också anslutas fast, med installationskabel. Det är ju ingen sovrumslampa på väggen..

Att klippa stickproppen och ansluta något fast i en dosa är ok, om det handlar om en fristående apparat med synlig anslutningskabel, t.ex en tvättmaskin. Det handlar då också om en anslutningsdosa, dessa är avsedda för anslutningskablar och har bl.a en dragavlastning för kabeln. Att göra så med en belysningsarmatur är lite av en gråzon.

Dem har troligen lampsladdsliknande anslutningskabel, och den behöver troligen fästas/klamras lite vilket gör kabeln till fast installerad vilket den inte är godkänd för..

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack för gediget svar som vanligt.

Är detta en gråzon man kan befinna sig i eller ser det obotligt hempulat ut?

Gör kabelkanalsaken bättre?

Detta forum tycker jag inte är rätt plats att "godkänna" gråzoner. Jag skulle undvika dem. Alternativet är att försöka få ett mer officiellt svar vilket kan vara svårt. Man kan fråga t.ex SEK men eftersom reglerna i princip säger att flexibel kabel får användas enligt tillverkarens anvisningar så kommer de troligen att hänvisa till just tillverkaren, eller i detta fall importören/distributörer Biltema, och där ska du inte söka några svar..

Kabelkanaler och kabellister tycker jag är bra. Det ger skydd, det blir snyggt, de tillåter enkel demontering och de skingrar dimman lite kring klamring av flexibel kabel.

Oki vari ligger risken i detta monteringssätt egentigen?
Att montera t.ex. utanpåliggande kulodosa följt av utanpåliggande brytare följt av utanpåliggande uttag och sedan i med stickkontakten känns som massa fler kopplingspunkter...

Om det är en fast anslutningspunkt du har tillgänglig så skulle jag då rekommendera att du köper en armatur sim tillåter fast anslutning med en installationskabel. Varför kliva in i gråzoner när du kan undvika dem!?!?

Grejset på Biltema kan vara användbart om du har eller kan montera ett uttag i närheten och där du har möjlighet att förlägga anslutningskabeln på en nöjaktigt sätt, t.ex i en kabellist, och att det hela blir snyggt. En armatur under köksskåp brukar man vilja montera ganska osynligt, och dessutom brukar det vara svårt att gömma en lös anslutningskabel. Så det beror på.

Tittar man på tillverkarnas anvisningar för en (flexibel) anslutningskabel så står där (vanligen) ingenting om fast förläggning. Det kan bero på att PVC-blandningen inte är lämplig för det, och det kan beror på att de helt enkelt inte provat detta fall. Den är helt enkelt inte tänkt för fast förläggning. Det brukar vara bra att använda produkter, vad det än må vara, till det som de är avsedda för.

En annan aspekt på fast förlagda flexibla kablar är att det ofta handlar om en klen lampsladd. Om en sådan blir fast förlagd och fast ansluten i en dosa för matning av vad det nu kan vara så är det lätt hänt att den blir betraktad som en installationskabel, att man börjar förgrena denna och använda till flera apparater, kanske ett uttag etc. I detta fall med just denna lampa finns väl inte denna risk i själva apparaten. Utan man kanske vill förgrena lampsladden i en dosa för matning av flera sådana armaturer (som var för sig inte tillåter vidarekoppling). Lampsladden kan snabbt bli för klen, förutom att det nu definitivt faller enligt reglerna..

Att klippa stickproppen finns det olika åsikter om, bäst då att undvika detta. Ett problem är anslutningen av en lampsladd i en dosa. Vi pratar då anslutningsdosa, inte kulodosa, men det är tveksamt om anslutningsdosor tar lampsladd, att dragavlastningen biter. Det finns dragavlastning som tillbehör till vissa dosor, men inte kulodosa vad jag vet. Då får man tillverka något själv, om man nu måste...

Jag vill ha en billig armatur och denna är väldigt billig:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belys...ing-inomhus/LED-lysrorsarmatur-T5-2000036624/

Sen måste den vara extremt lågbyggande och då faller alla vanliga lysrörsarmaturer bort.

Jag har 4cm dekorlist så kabeldragningar kommer inte synas.

Jag tänker såhär Flexrör kommer ut från vägg med Ekk i. Låter denna Ekk gå i kabelkanal fram till kulodosa lös fk mellan kulodosa och utanpåliggande strömbrytare som sitter kloss till kulodosa. Strömbrytare sitter kloss mot lysrörsarmatur där stickpropp klippts av och ledarna ansluts utan dragavlastning?

Lös FK?
Nej, det får du inte ha!

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Lös fk mellan brytare och kulodosa de sitter kloss an mot varandra...

"Sitter kloss"?
Du menar "vägg-i-vägg", då är det OK.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.