Hur är brukligt nuförtiden kan man fortfarande ha utanpåliggande el under köksbänk för belysning och uttag. Typ spika ekk eller ekk i kabelkanal?
Kommer ha 4cm dekorlist.
Tanken är ett gäng sådana här:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belys...ing-inomhus/Halogenbelysning-IP20-2000019977/
Sedan ett antal 3-vägs hörnuttag monterade upp mot väggskåpen.
Tänkte använda gamla "fläktdosan" som kopplingspunkt. Och sätta ett utanpåliggande uttag till fläkten...
Kökets förutsättningar:
Kommer ha 4cm dekorlist.
Tanken är ett gäng sådana här:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belys...ing-inomhus/Halogenbelysning-IP20-2000019977/
Sedan ett antal 3-vägs hörnuttag monterade upp mot väggskåpen.
Tänkte använda gamla "fläktdosan" som kopplingspunkt. Och sätta ett utanpåliggande uttag till fläkten...
Kökets förutsättningar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inget om brukligt men det går naturligtvis utmärkt att spika EKK under köksskåpen. Personligen hade jag valt LED-list men smaken är som baken. Tänk på att du bör dela upp uttagen så att du har flera grupper som matar dem. Annars har du många uttag men inte så mycket effekt tillgängligt...
Eldosan till fläkten ser ju ut att vara av något mer modernt snitt så med lite tur kanske det går att dra i 5 trådar till den och skapa en trefasgrupp. Då får du tredubbla effekten mot nu tillgänglig. Trefasgrupper är en vedertagen lösning i befintlig installation och hamnar den bakom fläkten så är nog risken minimal att Svensson pillar i just den dosan.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
I källaren under kök har jag ju nyss monterat central. Mata från denna upp i väggen och ut direkt till hörnuttagen kanske? 
Det är en utmärkt plan. Om det går är det bra att undvika trefasgrupper i bostäder.
Jag har själv i mitt nya kök fem olika grupper för allmänuttag. Två av dessa delar med annat (ett uttag delar med diskmaskinen, det andra med köksfläkt och bänkbelysning). Diskmaskinen var lite olämpligt men kabeldragningen blev hopplös annars... De övriga uttagen (ett enkelt och två trippeluttag) har egna dvärgbrytare på 10A.
Jag har själv i mitt nya kök fem olika grupper för allmänuttag. Två av dessa delar med annat (ett uttag delar med diskmaskinen, det andra med köksfläkt och bänkbelysning). Diskmaskinen var lite olämpligt men kabeldragningen blev hopplös annars... De övriga uttagen (ett enkelt och två trippeluttag) har egna dvärgbrytare på 10A.
Kan man dra typ flexslang eller oskyddad ekk typ bakom köksskåp om det blir omöjligt att komma åt att dra i väggen underifrån?
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Ja sitter centralen så nära så har du ju alla möjligheter att dra fram så att detta blir bra.
Om det går lätt så bör man dra fram så att man kan ha uttag på 3 olika säkringar (som kan delas av belysning), det fungerar oftast bra även med 2.
Sedan diskmaskin på en egen grupp, mikrovågsungnen på en egen. Ofta drar man fram en egen till kyl o frys. De drar väldigt lite ström, men så minskar man risken att något annat skall lösa ut den säkringen.
Om du skall ha separat häll o ugn, så bör du dra fram en egen 16A grupp till ugnen. Väldigt vanligt är att man delar ett bef. spisuttag så att två faser går till hällen, och en till ugnen. Men har du bra möjlighet att dra fram från centralen så behöver man inte ta till sådana nödlösningar.
Jag skulle också rekommendera att du tittar på någon LED lösning istället för halogen armaturen som du länkade till. Det blir lite dyrare (eller mycket dyrare, beroende på exakt vad du väljer). Men halogenlampor av den typen har en tendens att behöva bytas rätt ofta.
Om det går lätt så bör man dra fram så att man kan ha uttag på 3 olika säkringar (som kan delas av belysning), det fungerar oftast bra även med 2.
Sedan diskmaskin på en egen grupp, mikrovågsungnen på en egen. Ofta drar man fram en egen till kyl o frys. De drar väldigt lite ström, men så minskar man risken att något annat skall lösa ut den säkringen.
Om du skall ha separat häll o ugn, så bör du dra fram en egen 16A grupp till ugnen. Väldigt vanligt är att man delar ett bef. spisuttag så att två faser går till hällen, och en till ugnen. Men har du bra möjlighet att dra fram från centralen så behöver man inte ta till sådana nödlösningar.
Jag skulle också rekommendera att du tittar på någon LED lösning istället för halogen armaturen som du länkade till. Det blir lite dyrare (eller mycket dyrare, beroende på exakt vad du väljer). Men halogenlampor av den typen har en tendens att behöva bytas rätt ofta.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 743 inlägg
Ingen köper väl halogen idag när det finns alternativ (LED)? Halogenarmaturer brukar i det närmaste skänkas bort i belysningsbutiker. Men vill man öka driftkostnad, brandrisk och ha ett evigt bytande av lampor så finns de ju fortfarande att köpa
.
Ska överväga LED är såna där led "strips" b-igt?
Nu funderar jag på om jag kan dra flexslang utanpåliggande i källaren in i centralen med fördragen fk i eller gör man inte så måste det vara ekk?
4 flexrör alternativt ekk ska in. Klammrar man dessa snyggast med gemensam specialklammer typ bygel eller hur hade ni gjort. Blir några meter friliggande i källaren med böjar m.m.
Såhär ser den ut vissa minns säkert centralen..
Ny dragning kommer uppifrån till höger..
Nu funderar jag på om jag kan dra flexslang utanpåliggande i källaren in i centralen med fördragen fk i eller gör man inte så måste det vara ekk?
4 flexrör alternativt ekk ska in. Klammrar man dessa snyggast med gemensam specialklammer typ bygel eller hur hade ni gjort. Blir några meter friliggande i källaren med böjar m.m.
Såhär ser den ut vissa minns säkert centralen..
Ny dragning kommer uppifrån till höger..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det ju som vanligt då en elektriker som ska göra detta och du ska defintivt inte gå och pilla i centralen utan kännedom!
Det ser ut som om du bara har enfas så det kan löna sig att titta över din matning (eller är detta en undercentral)?
EKK eller rör med FK spelar ingen roll, båda är OK. Bättre med FK/rör om du vill komplettera någon gång. Fundera om du vill ha ett 16A uttag i köket också och dra upp en 3x2,5kvmm på en gång.
Ska du bara rakt upp och sen bakom kökskåpen skulle jag köra med EKK, de blir mindre synliga och går smidigare att dra genom köksskåpen.
Det ser ut som om du bara har enfas så det kan löna sig att titta över din matning (eller är detta en undercentral)?
EKK eller rör med FK spelar ingen roll, båda är OK. Bättre med FK/rör om du vill komplettera någon gång. Fundera om du vill ha ett 16A uttag i köket också och dra upp en 3x2,5kvmm på en gång.
Ska du bara rakt upp och sen bakom kökskåpen skulle jag köra med EKK, de blir mindre synliga och går smidigare att dra genom köksskåpen.
Lutar åt ekk som förläggs i rör i väggen och fritt i källaren.
Hur klammrar man snyggast 3-4 ekk bredvid varandra? Några tips?
Hur klammrar man snyggast 3-4 ekk bredvid varandra? Några tips?