Håller på att bygga garage och funderar på hur jag bäst drar elen till lysrören i taket.
Som det syns på bilden har jag 22mm läkt på takbalk el i tak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
arna innan OSB + gips där jag tänkte dra 16mm flexrör med fördragen kabel och dra ner rören vid varje armatur.

Lysrörsarmaturerna jag tänkte använda (inte köpta ännu) ha bara ett genomgångshål in i armaturen, är det enklaste att borra upp ett till så jag får in båda 16mm rören in i armaturen?

/Dea
 
Svar: Ja. Dra bara ner rören så de kommer bredvid varandra så förstorar du hålet i armaturen något.
 
Det kan vara så att du inte kan eller får koppla vidare i armaturen om den bara har ett hål. Kolla det innan du köper dom.

Sen min vanliga förmaning. Detta är ett behörighetskrävande arbete.
 
tommib
Hur många lysrörsarmaturer rör det sig om? Kanske är bättre att dra separat slang till dem från en kopplingsdosa. Det finns takdosor som ryms i 22mm.
 
Jag har 28st armaturer i garagetaket, jag satte en apparatdosa bredvid varje armatur.
 
Jag har en dosa ovanför varje armatur, enklare än att göra en tvärkrök på röret.

Protte
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.