Hej,
har fått ett lösvirkes garage byggt åt mig och även beställt elinstallation. Nu funderar jag över eldragning för vägguttaget som syns på bilden. Där har elektrikern valt att sätta en eldosa. Min tanke är att där borde endast ett rör behövas? Är det fel att använda dosa, och kan det medföra några risker/problem?
Mvh Niklas
har fått ett lösvirkes garage byggt åt mig och även beställt elinstallation. Nu funderar jag över eldragning för vägguttaget som syns på bilden. Där har elektrikern valt att sätta en eldosa. Min tanke är att där borde endast ett rör behövas? Är det fel att använda dosa, och kan det medföra några risker/problem?
Mvh Niklas
Bästa svaret
Det får då bli ett infällt uttag som monteras i dosan.
Normalt är väl utanpåliggande uttag.
Risker/problem, tror ej det, men det går nog att spekulerar sig fram till diverse obskyra problem.
Tittade lite på IP-klassade och infällda uttag, och det blir helt klart snyggare med ett sådant, så det var nog ett bra val elektrikern gjorde.
https://www.elbutik.se/product.html...MIsqii39zH1QIVDIGyCh3Pqw-ZEAQYASABEgLAQ_D_BwE
Risker/problem, tror ej det, men det går nog att spekulerar sig fram till diverse obskyra problem.
Tittade lite på IP-klassade och infällda uttag, och det blir helt klart snyggare med ett sådant, så det var nog ett bra val elektrikern gjorde.
https://www.elbutik.se/product.html...MIsqii39zH1QIVDIGyCh3Pqw-ZEAQYASABEgLAQ_D_BwE
Redigerat:
ja såklart. Du har rätt, det är så elektrikern har tänkt. Tack för svaret./NiklasE etompau skrev:Det får då bli ett infällt uttag som monteras i dosan.
[länk]
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Utanpåliggande eldragning utomhus?
El -
Rejält och tåligt utomhusbord ytbehandling förslag
Färg, Måla & Tapetsera -
Kan jag måla en limträbalk inohus med grundfärg för trä utomhus?
Färg, Måla & Tapetsera -
Behöver råd gällande eldragning för mitt garagebygge
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Finns trefas elgrill för utomhusbruk?
Altan & Uteplats