Hej,

har fått ett lösvirkes garage byggt åt mig och även beställt elinstallation. Nu funderar jag över eldragning för vägguttaget som syns på bilden. Där har elektrikern valt att sätta en eldosa. Min tanke är att där borde endast ett rör behövas? Är det fel att använda dosa, och kan det medföra några risker/problem?

Mvh Niklas

• Nybyggt garage i trä med synlig eldosa ovanför garageporten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Det får då bli ett infällt uttag som monteras i dosan.
Normalt är väl utanpåliggande uttag.

Risker/problem, tror ej det, men det går nog att spekulerar sig fram till diverse obskyra problem.

Tittade lite på IP-klassade och infällda uttag, och det blir helt klart snyggare med ett sådant, så det var nog ett bra val elektrikern gjorde.

https://www.elbutik.se/product.html...MIsqii39zH1QIVDIGyCh3Pqw-ZEAQYASABEgLAQ_D_BwE

Redigerat:
  • Gilla
niklas2k2
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det får då bli ett infällt uttag som monteras i dosan.
Normalt är väl utanpåliggande uttag.

Risker/problem, tror ej det, men det går nog att spekulerar sig fram till diverse obskyra problem.

Tittade lite på IP-klassade och infällda uttag, och det blir helt klart snyggare med ett sådant, så det var nog ett bra val elektrikern gjorde.

[länk]
ja såklart. Du har rätt, det är så elektrikern har tänkt. Tack för svaret./Niklas

L
Bara att sätta dit en plaskoplast i dosan , blir godkänt , snyggt med infällt , finns svart och grå tror jag , inte vit , ser inget bra ut

• Gilla
niklas2k2
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.