Jag försöker förstå hur elen är dragen i min båttrailer. När jag köpte min båt så följde det med en båttrailer, som inte varit besiktad på 6 år. Jag kopplade den på bilen, varvid bilen varnade för trasig lampa. De flesta lampor verkade lysa, så jag tyckte på axlarna och tänkte att jag ska ändå bara ha den för sjösättning/upptagning. När jag körde hem så hade varningen försvunnit. ”Vad skönt”, tänkte jag. Tills jag klev ur bilen och konstaterade att INGEN LAMPA LYSTE ALLS. bilen reagerade alltså inte på att det var ett släp inkopplat överhuvudtaget…
Nu, tio år senare, har jag tänkt att sälja båt och kärra och tänkte då se till att allt funkar. Kabeln från släpets front går in i ramen, som är byggd av fyrkantsrör. Kabeln från ljusrampens kontakt går in i ett annat rör. ”Konstigt” tänker jag, då måste det finnas borrade hål mellan rören. Men när jag ruckar lite på kabeln från ljusrampens kontakt så får jag fram en avklippt stump andra änden av det rör där kabeln går in.
Och kabeln från fronthandsken är prydligt instoppad i mittbalken, och avklippt en bit in!
Detta måste betyda att denna kabel tidigare har gått på utsidan och in i det bakre fyrkantsröret på sidan. Så hur fasen har detta kunna fungera tidigare?!
Det kan det ju inte ha gjort, utan säljaren måste ju ha blåst mig på något vis. Jag kan bara inte fatta hur han gjorde?!? kabeln kan ju inte ha gått av när jag körde hem, för den kan inte av sig själv hamna i fyrkantsröret. Det är helt omöjligt.
Jag har testat att provisoriskt skarva ihop kablarna och då får jag kontakt hela vägen. Men jag vet inte hur jag ska kunna få dit en permanent skarv.
Återstår då att byta hela kabeln. Men då förstår jag inte hur kablarna till de främre positionsljusen är dragna?!
Är det någon som har koll på hur det brukar vara?

• Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Lite bilder på det hela skulle underlätta.

Avklippt kabel dragen ur sidobalk på släpvagn med snabbskarv och kontakt för löstagbar ramp i gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har jag dragit ut den avklippta kabeln som tidigare gick i mittbalken. En urdragen elektrisk kabel hänger vid sidan av en metallbalk under en båt på en trailer, med gräs i bakgrunden.
Skapa konto
Här ser man sidobalken, där kabeln bakifrån kommer Avklippt kabel dragen ur en metallbalk i ett släpvagnschassi med snabbskarv och otydlig kabelföring.
Skapa konto
snabbskarvning bara för att kunna mäta om det finns kontakt
Avklippt kabel dragen ut från en metalldetalj på släpvagn med synlig sidobalk och snabbskarv.
Skapa konto
Här kommer kabel ut till positionsljus. Var kommer de ifrån?? Utstickande kabel från sidobalken på en släpvagn med snabbskarv och kontakt för ramp.
Skapa konto
Kontakt till löstagbar ramp

• En utdragen kabel visas nära en släpvagns sidobalk med hjulet och en träbit i bakgrunden.
    Skapa konto
Åt vilket håll i balken går kabeln för positionsljusen?
Framåt/bakåt/sidan?

Lys in i de olika hålutrymmena å titta.

En bild på en 5-ledarkabel genom ett hål i en metallstruktur, omsluten av svart material, antydan till skarvning.
Skapa konto
Verkar gå bakåt från denna sidan. Som nästan syns på bilden är 5ledarkabeln här omsluten av något svart. Förmodligen där det är skarvat då?
Från det andra positionsljuset kommer kabeln också genom tvärbalken till denna punkt.
Hur brukar det vara skarvat?

• Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Det kan vara kläm-/tejpskarv till positionsljusen.

Jag hade satt en 7-/13-poligt uttag fram, dragit en ny sjuledare till uttaget bak samt en ny tvåledare till vardera positionsljus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.