Mitt på väggen ovanför handfatet kommer eltrådarna ut. Huset är från -40-talet, men elen omgjord i modern tid. Således är även jord framdraget.

Mitt problem är att jag avser montera två armaturer genom den infällda spegeln, dvs jag måste ordna en dragning från den ena armaturen till den andra. Tyvärr är det väldigt ont om plats i lampsockeln och det finns ingen dosa i väggen.
Hur görs detta smidigast?
- bör jordkabeln dras ur? (finns ingen plint i armaturen)
- hur tunna kablar är ok att använda mellan armaturerna? Matnigskablarna är ganska bylsiga så det torde vara på håret att denna lösning alls går att få till.

Tacksam för hjälp

David

Vid fast installation är 1,5 mm2 ett minimum.

Att ge råd är svårt utan en bild. Kopplingsklämna av typ wago är ofta bättre alternativ än överkopplingar på lamphållaren. I armaturer kan tunnare ledare användas i vissa fall t.ex 0,75 mm2.

Är det ett bad / duschrum eller enbart en toalett? Det påverkar den kapslingsklass som krävs och kabelval.

Tack för snabbt svar
Det rör sig om ett duschrum om än väggen mitt emot duschen, dvs ingen uppfuktning annat än hög RF.
Jag skulle gärna vilja se armatur+armatur+spegel som en armatur och därmet tillåtas dra 0,75 de 60 cm mellan armaturerna bakom spegeln...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.