Hej jag gör ett försök här och frågar om någon kunnig vet vad detta skulle kunna vara ?
Ser gammal ut , men fortfarande ström till den . Funderade på att plocka bort den dosan när jag renoverar trapphus.
tacksam för svar.
Ser gammal ut , men fortfarande ström till den . Funderade på att plocka bort den dosan när jag renoverar trapphus.
tacksam för svar.
Jag vill nog påstå att det bara är en trafo, till ringklocka, elslutbleck i porten eller liknande.
Det kan jag hålla med om men det går inte att ta något för givet i gamla hus...kikar man nära på den övre bilden syns symbolen för transformator. Sitter den ute i trapphuset kanske den betjänar alla lägenheter med ringklockeström, och matas från trappljuset?
Ja är det ett trapphus med "många lägenheter" är det ju märkligt om det skulle vara en ringklocka. Lika märklig lösning om dörrklockorna bara skulle fungera när det är mörkt ute, om vi antar att det finns fönster och att folk då antagligen inte tänder trappljuset.Fotografen skrev:
Spänningen är olidlig och vi får nog vänta på svar från @Chellios som för övrigt hälsas välkommen till Byggahus!
Varför skulle de bara fungera när det lyser??//Elis
Jag var lite otydlig, "från samma grupp som trappljuset" var innebörden.
Men det är bara spekulationer.
Hursom, en trafo iaf, till något.
Men det är bara spekulationer.
Hursom, en trafo iaf, till något.
Klicka här för att svara