Hej jag gör ett försök här och frågar om någon kunnig vet vad detta skulle kunna vara ?
Ser gammal ut , men fortfarande ström till den . Funderade på att plocka bort den dosan när jag renoverar trapphus.
tacksam för svar.

• Hand som håller en gammal elektrisk dosa med synliga kablar i en vägg under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal elektrisk installationsdosa med sladdar och anslutningar synlig i vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en transformator. Förmodligen till ringklockan.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Kan vara en gammal ringklocka.
Står det något på kåpan?
Tycker jag skymtar en bild på en ringsymbol, så trafo eller trafo kombinerad med rings/summerfunktion.

E etompau skrev:
Står det något på kåpan?
Tycker jag skymtar en bild på en ringsymbol, så trafo eller trafo kombinerad med rings/summerfunktion.
Tack för svar, ja verkar vara till ringklocka frågan är om den är till den aktuella ringklockan . ??

Koppla ur den så märker du det.

E etompau skrev:
Jag tror också på själva ringklockan, med tillhörande transformator för nätdrift. Den kan naturligtvis vara ersatt med något annat och inte längre i drift. Matning med 230 V till vänster och anslutning till "dörrknappen" till höger är mitt förslag.

Jag vill nog påstå att det bara är en trafo, till ringklocka, elslutbleck i porten eller liknande.

Fotografen Fotografen skrev:
Jag vill nog påstå att det bara är en trafo, till ringklocka, elslutbleck i porten eller liknande.
Mycket möjligt att du har rätt men då är placeringen rätt märklig.

Det kan jag hålla med om men det går inte att ta något för givet i gamla hus...kikar man nära på den övre bilden syns symbolen för transformator. Sitter den ute i trapphuset kanske den betjänar alla lägenheter med ringklockeström, och matas från trappljuset?

Sitter den ute i trapphuset kanske den betjänar alla lägenheter med ringklockeström, och matas från trappljuset?
Ja är det ett trapphus med "många lägenheter" är det ju märkligt om det skulle vara en ringklocka. Lika märklig lösning om dörrklockorna bara skulle fungera när det är mörkt ute, om vi antar att det finns fönster och att folk då antagligen inte tänder trappljuset.

Spänningen är olidlig och vi får nog vänta på svar från @Chellios som för övrigt hälsas välkommen till Byggahus!

Varför skulle de bara fungera när det lyser??//Elis

Varför skulle de bara fungera när det lyser??//Elis
Jag kanske misstolkade din formulering "matas från trappljuset". Trodde du avsåg att den bara matades när trappljuset var på.

Jag var lite otydlig, "från samma grupp som trappljuset" var innebörden.
Men det är bara spekulationer.
Hursom, en trafo iaf, till något.

Då var mysteriet löst !
Den var endast kopplad till ringklockan vad jag märkt !
Håller med om att det var en konstig placering
.... Tack för alla tips

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.