F
Skall bli väldigt intressant att se var detta slutar. Det vore väldigt olyckligt för alla utom butiken i fråga om Tingsrätten går tvärt emot ett beslut från ARN. Enda räddningen skulle väl vara att butiken ej framfört sina argument till ARN men att dom nu gör det.

• Gilla
connywesth
  • Laddar…
Jag köpte min kamin i en Elda butik och ville då ha att den skulle ta uteluft och inte rumsluft. Jag beställde med installation och även glidgjutning av skorstenen då jag var väldigt osäker på skicket i kanalerna.
Jag blev lovad att allt skulle fixas och fick ett fastpris. När grabbarna kommer till mig så säger de kort att det inte går att ansluta uteluft och så inget mer med det. Blev jävligt paff och hade en dialog flera ggr med Elda butiken men de stod på sig att det inte gick att ansluta uteluft trots att de sagt att det fanns en "snorkel" som man skulle koppla på mot ett ventrör som hämtade luft utifrån.
Till slut så orkade jag inte tjafsa eftersom jag tycker mitt liv är lite för kort för att bråka om kronor och ören.
Men hela grejen lämnade en bitter eftersmak.
När jag hade en betongsågarfirma här något år senare så gjorde dem en kärnborrning åt mig så nu har jag iaf en kanal med uteluft in. Men den där "snorkeln" som skulle passa bra nu finns ju inte att tillgå...

Haha, de är lite pajasar. Men verkar vara en väldigt ouppstyrd bransch.

Håller tummarna för att det går bra för killen i artikeln!

• Gilla
Saxsson och 15 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur tänker du när du säger att det kan sippra ut lite rök när luckan sluter tätt?
För mig är det en omöjlighet. Sluter luckan tätt, så sipprar ingen rök ut...
Jag tänker felskrivning;)
Så vi tar bort väldigt lite..... ;)

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
När man läcktestar en kamin pluggas skorstenen (det är alltså inget drag, dvs undertryck i spisen) och sen kastar man in en rökpatron. Det hör till vanligheterna att det sipprar ut lite rök i det läget.
Det du menar är att det är normalt att luckan inte sluter tätt? Innan skrev du att det sipprar in när luckan sluter tätt.
Hur vanligt är det menar du? Min kassett (Keddy) är provtryckt flera ggr under de 15 år jag använt den har aldrig läckt in någon rök.
Har du någon källa på att det är vanligt att det ryker in när man provtrycker?

Redigerat:
Är det vanligt att det ska sipra ut rök med provtryckning av kamin? Låter märkligt.

Hur kvantiferar man då vad som är godkänt eller icke godkänt? Mäter man röken?

• Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
Stämningen var väl för att inte fakturan betalats? En springande punkt är väl då hur stor del som innehållits? Alltså det bör väl vara i paritet med felets storlek.

• Gilla
connywesth
  • Laddar…
D Daniel Eurenius skrev:
Att det ryker in beror troligast på ventilation i huset. Du har ju normalt ett undertryck i huset och då i en skorsten ska ju röken sugas ut även fast luckan är öppen på kaminen .. Har man en liten glipa i nerkant så ska det ju bli ännu kraftigare drag ut då den får ännu mer syre. Så troligen behövs mer uteluft till kaminen för att få den att funka.
En seriös och kunnig installatör skulle ju ha påtalat att det kunde behövas tillkommande uteluft till kaminen alternativt en skorstensfläkt för att få upp draget.

• Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
T
Problemet den här kunden kan ha är hur reglerna runt hans kamin ser ut, leverantören Nordpeis friskriver sig direkt från monteringen , står klart och tydligt på monteringsanvisningen, samt lagning av sprickor och sättningar/krympningar första 1,5 åren är dom noggranna att påpeka , att detta förekommer samt hur man ska fixa till detta med akryl.

Sedan till tätheten så så finns den inte, utan kaminen ska monteras enligt landets gällande regler för installation av kamin även detta tydligt i monteringsanvisningen. "här har sotaren god känt kaminen" och installationen .

Då har eldabutiken gjort det dom ska, men kund har inte betalt, självklart tar dom kunden till tingsrätt.

Kan bara hoppas han vinner men när man läser avtalen och monteringsanvisningar så blir det mest en förlikning och var och en betalar sin del av rättegången.

• Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Är det vanligt att det ska sipra ut rök med provtryckning av kamin? Låter märkligt.

Hur kvantiferar man då vad som är godkänt eller icke godkänt? Mäter man röken?
Är inte helt ovanligt enligt sotaren vi använder.

• Gilla
connywesth
  • Laddar…
Vet du vad är godkänt och icke godkänt vid ett sådant prov?

• Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
D Daniel Eurenius skrev:
Att det ryker in beror troligast på ventilation i huset. Du har ju normalt ett undertryck i huset och då i en skorsten ska ju röken sugas ut även fast luckan är öppen på kaminen .. Har man en liten glipa i nerkant så ska det ju bli ännu kraftigare drag ut då den får ännu mer syre. Så troligen behövs mer uteluft till kaminen för att få den att funka.
Beror väl på var man hämtar tilluften?

• Gilla
connywesth
  • Laddar…
Mats-S
Vi har eskalerande juristkostnader och min gissning är att totalsumman för alla inblandade kommer att sluta närmare miljonen när detta är klart. Allt för en tvist om något som kostade 60 000 kronor. Det känns helt absurt, säger Johan.
Mycket på spel, vet inte om jag skulle vågat låta det gå vidare till tinget med risken att förlora 1 mille ...

• Gilla
connywesth
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Den nya braskaminen skulle bli en källa till värme och lugn och ro, men istället har den lett till en infekterad tvist med återförsäljaren. Husägaren Johan Nordin är fast med en kamin med sned lucka som gör det ryker in vid eldning. Eldabutiken som levererade menar att det inte är något fel på den och har stämt sin kund i tingsrätten.

Du kan läsa artikeln här: Eldabutiken levererar kamin som läcker rök - stämmer sin kund i tingsrätten
Kan det vara så att luckan är rak men kaminen skev? Det skulle förklara att det inte blev bra med en ny lucka?

• Gilla
henric78
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Mycket på spel, vet inte om jag skulle vågat låta det gå vidare till tinget med risken att förlora 1 mille ...
Dålig gissning, ett sådant ”enkelt” mål kommer inte dra iväg till mer än 100 tkr per sida , borträknat överklagan till ev hovrätt...

C
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vet du vad är godkänt och icke godkänt vid ett sådant prov?
Vid en vanlig provtryckning är det rökkanalens täthet som kontrolleras, inte själva eldstaden.

Många eldstäder är fulla av otätheter. Praktexemplet är väl en öppen spis?

• Gilla
  • Haha
Saxsson och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.