85 502 läst ·
398 svar
86k läst
398 svar
Eldabutiken levererar kamin som läcker rök - stämmer sin kund i tingsrätten
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Alla som sysslar med att driva företag verkar inte begripa att allt man gör kommer att vändas emot en. Antingen positivt, eller negativt. Det är som du säger, det här kostar dessa väldigt mycket i badwill.13th Marine skrev:
För att inte tala om rättegångskostnader... Man kommer snabbt upp i 60000:- när man har med jurister att göra... I den här affären finns det bara förlorare.... Det är intressant att de inte vill förhandla.
Frågan är vad ELDA centralt tycker om det hela? Som skrivits tidigare, även dessa drabbas av om någon av deras franschise butiker inte sköter sig.
Om man ser det på ett annat sett men som ändå ställer företaget med ett stort frågetecken. Det är att förutsatt
att tiderna stämmer så är det närmast pinsamt hur de löser problemet. Så även om de löst problemet helt.
Så skulle jag ända vara skeptisk eftersom de inte kunde hantera klagomål på ett korrekt sätt.
Så jag känner mig skeptisk till denna butik.
Redigerat:
Oj, vi som precis tänkt montera en kamin och besöka Elda, då vet vi att vi får söka oss vidare till någon annan.
Detta var inte ett argument som Elda använde i artikeln.D Daniel Eurenius skrev:Att det ryker in beror troligast på ventilation i huset. Du har ju normalt ett undertryck i huset och då i en skorsten ska ju röken sugas ut även fast luckan är öppen på kaminen .. Har man en liten glipa i nerkant så ska det ju bli ännu kraftigare drag ut då den får ännu mer syre. Så troligen behövs mer uteluft till kaminen för att få den att funka.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Eftersom det är en kedja med gemensamt namn, så får man förutsätta att Elda centralt har viss makt över medlemmarna. Har de inte sett till att kunna sköta sådant här från centralt håll, så är ju bara det en anledning att dra öronen åt sig.T ToBr skrev:
Det normala med den typen av affärskedjor, är att man centralt nästan bestämmer lite väl mycket över medlemsföretagen. Typ att man måste köpa butiksinredning från det centrala företaget. Centralt bestämda öppettider. Tvingas sälja och lagerföra även produkter man inte anser passa i det lokala segmentet osv. och även att man inte får lämna kedjan, annat än genom konkurs.
Var ju väldigt bra att man såg detta! Skulle gärna vilja ha kamin kommande åren men lär ju inte under några omständigheter välja Elda efter denna artikel. Fel kan begås och kunder kan säkert vara besvärliga och bara leta fel så det i sig är ju inget konstigt. Däremot det faktum att man väljer att inte följa ARNs beslut och dessutom väljer att stämma kunden är inte klokt.
Anlitade kedjan i november förra året, Vi hade inte dessa problem men jag rekommenderar de inte till någon. Kommer jag köpa kamin igen i något annat hus så är det definitivt av en annan återförsäljare.13th Marine skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Hur tänker du när du säger att det kan sippra ut lite rök när luckan sluter tätt?B Byggdjuret skrev:
För mig är det en omöjlighet. Sluter luckan tätt, så sipprar ingen rök ut...
Nej. Visserligen skall man kanske ha ett drag samt ventilation som medför att man tom kan elda med delvis öppen lucka, MEN är luckan tät skall inget läcka ut, oavsett drag eller ventilation. En tät lucka är tät. Täta luckor läcker inte. Annars är den per definition inte tät.D Daniel Eurenius skrev:Att det ryker in beror troligast på ventilation i huset. Du har ju normalt ett undertryck i huset och då i en skorsten ska ju röken sugas ut även fast luckan är öppen på kaminen .. Har man en liten glipa i nerkant så ska det ju bli ännu kraftigare drag ut då den får ännu mer syre. Så troligen behövs mer uteluft till kaminen för att få den att funka.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Nu vet jag inte vad det är för kamin det handlar om i det här specifika fallet, men min Keddy har ingen tätningslist i dörren, utan både den och själva kaminen är planslipade...elpaco skrev:
Det funkar bra, men det går att få det att läcka in rök, vid extremt dåliga förhållanden... Jag kan också tänka mig att en ytterst lite skev lucka gör tätningen omöjlig...
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
säkert är det så, och kanske kan din kanin tom vara tillverkad med det i åtanke. Den behöver kanske inte vara tät. För TÄT är den iaf inte.Dan_Johansson skrev:
Nu vet jag inte vad det är för kamin det handlar om i det här specifika fallet, men min Keddy har ingen tätningslist i dörren, utan både den och själva kaminen är planslipade...
Det funkar bra, men det går att få det att läcka in rök, vid extremt dåliga förhållanden... Jag kan också tänka mig att en ytterst lite skev lucka gör tätningen omöjlig...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Undrar vad hela kalaset kommer att kosta Elda i badwill. Som tidigare talare nämnt så är en lucka inte tät om det läcker in. Verkar som att Elda driver på med argumentet att luckan var tät vid testet som sotaren gjorde och där den spisen blev godkänd, för att kort senare bli otät.
Min billiga polska Nordflam läcker inte in någon rök. Jag som har astma mår illa av minsta lilla röklukt.
Min billiga polska Nordflam läcker inte in någon rök. Jag som har astma mår illa av minsta lilla röklukt.
När man läcktestar en kamin pluggas skorstenen (det är alltså inget drag, dvs undertryck i spisen) och sen kastar man in en rökpatron. Det hör till vanligheterna att det sipprar ut lite rök i det läget.Nissens skrev: