7 870 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
Elda ved och pellets, hur göra?
Hej.
Har en en vedpanna, HS Perifal solo plus 30 ifrån -92 samt en acktank på 2000liter. Jag skulle vilja kompletera detta med en pelletsbrännare.
Är inte hemma alla dagar i veckan så jag skulle vilja elda ved när man är hemma och pellets när man är bort.
Så till min fråga, vad för brännare och vilka tillbehör behöver jag köpa?
Har en ecotec a3 15kw brännare som bara ligger som jag kan använda om den passar?
Vore hemskt tacksam ifall nån vänlig själ skulle vilja berätta hur jag går tillväga som.
Mvh Jens
Har en en vedpanna, HS Perifal solo plus 30 ifrån -92 samt en acktank på 2000liter. Jag skulle vilja kompletera detta med en pelletsbrännare.
Är inte hemma alla dagar i veckan så jag skulle vilja elda ved när man är hemma och pellets när man är bort.
Så till min fråga, vad för brännare och vilka tillbehör behöver jag köpa?
Har en ecotec a3 15kw brännare som bara ligger som jag kan använda om den passar?
Vore hemskt tacksam ifall nån vänlig själ skulle vilja berätta hur jag går tillväga som.
Mvh Jens
Har en likadan panna som sedan feb.-09 körs med en Baxi Eurofire. Nedre luckan fick ersättas av en för brännaren anpassad lucka inköpt hos Baxi. Fick ta ut keramiken då 30kwsbrännaren är ett par cm för hög för att få plats annars. Fläkten fick kopplas ur och spjället blockeras. Det jag önskar nu efter snart ett års semester från vedhantering är någon smidig kombinationslösning så man kan elda med ved när man har tid och köra pellets när man inte hinner. Som det är nu görs omställningen inte i en handvändning.
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nä det verkar inte vara lätt att kombinera ved med pellets i samma panna...
Pellets funkar ju bäst i en överförbränningspanna, och behöver ingen sugande rökgasfläkt. (En pelletspanna och en olje- eller gaspanna är ganska jämförbara).
Vedpannan skall ju ha omvänd förbränning, keramik & sugande fläkt..
Så mest optimalt är väl tydligen att ha två pannor, alt en vattenmantlad pelletskamin i kombination med en vedpanna....
Men dyrt blir det..
Pellets funkar ju bäst i en överförbränningspanna, och behöver ingen sugande rökgasfläkt. (En pelletspanna och en olje- eller gaspanna är ganska jämförbara).
Vedpannan skall ju ha omvänd förbränning, keramik & sugande fläkt..
Så mest optimalt är väl tydligen att ha två pannor, alt en vattenmantlad pelletskamin i kombination med en vedpanna....
Men dyrt blir det..
Okej, ja de verkar ju inte vara de lättaste att både elda ved o pellets.
Men om de blir så att man går över helt till pellets så vill jag köpa mig en riktigt pelletspanna också.
Så man vet att man får ut bäst effekt för pengarna.
Vad rekommenderar ni för pannor?
Vill ha en panna med så lite jobb som möjligt och den ska vara driftsäker.
Har sneglat lite på KMP uno och en panna som heter ETA.
Blev verkligen imponerad utav ETA pannorna med den kostar 90000:- plus moms..
Känns lite dyrt. Nästan som man kan ta o göra ett borrhål likaväl.
Men om de blir så att man går över helt till pellets så vill jag köpa mig en riktigt pelletspanna också.
Så man vet att man får ut bäst effekt för pengarna.
Vad rekommenderar ni för pannor?
Vill ha en panna med så lite jobb som möjligt och den ska vara driftsäker.
Har sneglat lite på KMP uno och en panna som heter ETA.
Blev verkligen imponerad utav ETA pannorna med den kostar 90000:- plus moms..
Känns lite dyrt. Nästan som man kan ta o göra ett borrhål likaväl.
Vet inte hur baxipannan är konstruerad, men det finns många vedpannor med sugande fläkt som fungerar alldeles utmärkt med pelletsbrännare... för att nämna nån jag känner till så effecta lambda 35 samt 60. baxi bonus 30 m.fl.
Satsa på en pelletsanläggning med så lite jobb som möjligt tycker jag, här är iallafall en med automatisk rengöring av både brännare och konvektionsdel...
http://www.netek.se/catalog/product_info.php?cPath=23_41&products_id=167
Satsa på en pelletsanläggning med så lite jobb som möjligt tycker jag, här är iallafall en med automatisk rengöring av både brännare och konvektionsdel...
http://www.netek.se/catalog/product_info.php?cPath=23_41&products_id=167
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden