38 452 läst ·
323 svar
38k läst
323 svar
Elcykel, tips/erfarenheter?
Det finns en mängd lastcykel-grupper på Facebook exempelvis. Men det som kommer att sägas är att du borde ha en tvåhjuling, helst en Bullit eller en Urban Arrow, när du cyklar så långt. Annars är det Babboe Mountain som omnämns då och då.
Det finns motorer som har ett högre vridmoment än andra men de kostar därefter. Ett annat tips är att bita i det sura äpplet och skaffa en mopedklassad lastcykel. Det är nämligen rätt vanligt att man ser tips om cyklar med 500/750/1000w när man läser igenom vad som skrivs...
Det finns motorer som har ett högre vridmoment än andra men de kostar därefter. Ett annat tips är att bita i det sura äpplet och skaffa en mopedklassad lastcykel. Det är nämligen rätt vanligt att man ser tips om cyklar med 500/750/1000w när man läser igenom vad som skrivs...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Jag är inte jätteimponerad av vår Babboe Curve E SE (navmonterad elmotor istället för vevpartimonterad).
Kanske främst på grund av delarna de valt att montera, kontrolldosan som man trycker i batteriet i dog och fick bytas ut. De hydrauliska bromsarna började läcka vilket medför kraftigt nedsatt bromsförmåga, detta inte efter ens två år, de vi köpte av ryckte på axlarna "bromsarna" blir sämre med tiden menade de, och hänvisade till att köpa nya likadana bromsar för 2700kr.
Dessa är idag slutsålda överallt och går inte att få tag på.
Prestandamässigt så vill jag påstå att den inte orkar att starta i en backe (man måste ju trampa lite för att den ska kicka in), i övrigt har den funkat, och snygg är den ju.
Kanske främst på grund av delarna de valt att montera, kontrolldosan som man trycker i batteriet i dog och fick bytas ut. De hydrauliska bromsarna började läcka vilket medför kraftigt nedsatt bromsförmåga, detta inte efter ens två år, de vi köpte av ryckte på axlarna "bromsarna" blir sämre med tiden menade de, och hänvisade till att köpa nya likadana bromsar för 2700kr.
Dessa är idag slutsålda överallt och går inte att få tag på.
Prestandamässigt så vill jag påstå att den inte orkar att starta i en backe (man måste ju trampa lite för att den ska kicka in), i övrigt har den funkat, och snygg är den ju.
Du har förmodligen "walk assist" som kan få igång dig innan pas-n känner av dig?13th Marine skrev:
Jag är inte jätteimponerad av vår Babboe Curve E SE (navmonterad elmotor istället för vevpartimonterad).
Kanske främst på grund av delarna de valt att montera, kontrolldosan som man trycker i batteriet i dog och fick bytas ut. De hydrauliska bromsarna började läcka vilket medför kraftigt nedsatt bromsförmåga, detta inte efter ens två år, de vi köpte av ryckte på axlarna "bromsarna" blir sämre med tiden menade de, och hänvisade till att köpa nya likadana bromsar för 2700kr.
Dessa är idag slutsålda överallt och går inte att få tag på.
Prestandamässigt så vill jag påstå att den inte orkar att starta i en backe (man måste ju trampa lite för att den ska kicka in), i övrigt har den funkat, och snygg är den ju.
Vilken del av bromsarna är det som läcker? Jag har bara sett avslitna slangar och själv har jag misslyckats med att dra åt en reservoar rätt en gång i början... Ingen reparatör men jag har petat på cyklar sedan jag var liten skogsmarodör. Är det oken som läcker är det ju möjligt att byta tätningar i dem om man har tillgång till en bra reparatör. Eller bara sätta dit nya. För det krångliga med trehjuling är ju att det är ett speciellt bromshandtag med två utgående slangar till de två oken. Är det inte problem med den delen är resten standarddelar i övrigt. (det viktiga är att det är kompatibla aktiveringsvolymer om man blandar tillverkare)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Walk assist finns, har ärligt talat inte provat den i backe.VidarH skrev:
Du har förmodligen "walk assist" som kan få igång dig innan pas-n känner av dig?
Vilken del av bromsarna är det som läcker? Jag har bara sett avslitna slangar och själv har jag misslyckats med att dra åt en reservoar rätt en gång i början... Ingen reparatör men jag har petat på cyklar sedan jag var liten skogsmarodör. Är det oken som läcker är det ju möjligt att byta tätningar i dem om man har tillgång till en bra reparatör. Eller bara sätta dit nya. För det krångliga med trehjuling är ju att det är ett speciellt bromshandtag med två utgående slangar till de två oken. Är det inte problem med den delen är resten standarddelar i övrigt. (det viktiga är att det är kompatibla aktiveringsvolymer om man blandar tillverkare)
Det är tyvärr tätningen mellan ok och kolv som läcker, de bytte på ena sidan, men när jag kom tillbaka nästa gång hade de bytt mekaniker och sa att så jobbar de inte längre.
Jag är egentligen inte rädd för att meka, men har dålig koll på hur den marknaden ser ut, har efterfrågat både packningar eller bara ett helt ok men hänvisas bara till att köpa ett komplett bromssystem (vilket jag är något skeptisk till då jag inte litar på att det nya kommer hålla speciellt mycket längre).
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Är det inte smidigare med en 2-hjuling och vagn?
3 hjulning på 70 väg. Hoppas det är bred vägren? Har själv två gånger hamnat på 70 väg med smal vägren. Första gången med bara 2-hjulig elcykel. Efter några kilometer i skymning, regn och rusningstrafik kände jag att jag bara inte kunde vara kvar där om jag ville överleva till nästa dag… Jag vek av in på en grusväg. Tyvärr var det en återvändsgränd, men tillbaka till vägen ville jag inte. Jag körde vidare på en leråker några kilometer. Det var så lerigt att att jag fick lov att hoppa av cykeln och gå långa sträckor. Jag var mycket glad för gasreglaget, då jag pga det inte behövde släpa på cykeln. Sedan var det skog och stigar några kilometer innan väg.yonna skrev:
Nu har jag cyklat ett år på min trehjuling och eftersom jag använder den så flitigt känns det väl motiverat att byta upp mig. Ställde in den i november och plockade fram den i mars - det är ruggigt och kallt att cykla på vintern här vid kusten.Cyklar ca 15 km varannan dag in till den "stora" staden och mest på 50-70väg. Den vackra kustpromenad/cykelvägen är opraktisk då där är alltför många cyklister, barnvagnar och hundekipage som inte fattar att trehjulingen är ganska bred. Dessutom kan jag inte hålla någon hastighet där.
Min enklare cykel ligger på strax under 25' och jag räknar med att ett byte blir ca 45'. Nackdelen med min enklare är att det är svårt att starta i uppförsbacke - även svag lutning är svår. Med bara 3 växlar får jag inte rätt rytm, speciellt inte jag gärna ligger ca 25 km/tim och då det blir "tomtrampning". Jag inbillar mig att detta löses med centrumnav.
Jag är annars mycket nöjd med min cykel. Kan lassa på 4-5 coopkassar utan besvär. Bilen får stå - behövs bara då jag ska till någon annan stad.
Någon härinne som har det jag är ute efter?
Andra gången var förra veckan. Denna gång med en lite bredare 2 hjulig cykelkärra efter cykeln. Som tur var så var det få bilar, men ett par stora lastbilar. Inte kul alls, men jag kom fram välbehållen. Vägen hem blev en rejäl omväg, för att kunna åka mestadels på cykelvägar istället.
Håller helt med, beroende på hur mycket som ska fraktas. På min tvåhjuliga utan kärra fraktar jag väl kanske 30 kg i cykelkorgar och fäst vid cykelramen. Jag har köpt en 1 hjulig släpkärra till för gånger jag behöver frakta lite större last. Upp till ca 35kg funkar på den. Den är dock väldigt smidig och märks knappt när lägre vikter fraktas. För större laster har jag en rejälare 2 hjulig. 100kg känns dock som max då slitningar mellan cykel och kärra annars känns som lite för stora för att inte något ska gå sönder. Cykelkärrorna kombineras förstås med cykelkorgarna, så ganska mycket går att frakta på detta sätt. Har dock haft funderingar på trehjuling för att frakta saker som väger mer än så. Mittmonterad motor med växlar är förstås ett måste för att kunna dra ovan nämnda lass.Johannes Carlsson skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Får man i fyra ungar och lite packning i en vagn?
Eller två barn och veckohandlingen?
Eller två barn och veckohandlingen?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 014 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 014 inlägg
Har 70väg in till småstaden, visserligen utan vägren på en del ställen men vägen är bred och med bra sikt. Nu cyklar jag bara när det är fint, klart väder. Och anledningen till 3hjuling var dålig balans med ett par trista omkullkörigar så för mig blev 2hjuing bara no-no.
Redigerat:
Dotters familj har dagligen fraktat 3 barn plus matkassar/ryggsäckar/skolväskor till dagis/småskolan i centrala Malmö under åren innan de successivt kunde cykla själva. Det gick utmärkt men Malmö har också ett bra nät med cykelvägar. När yngste sonen kunde cykla själv blev lådcykeln stulen... och då var den rejält sliten eller i princip slut. Under dessa slitår krävde den lite billigare cykeln en hel del service men de hade cykelfirma i kvarteret.13th Marine skrev:
Redigerat:
Ja, har sneglat lite själv på Carla Cargo. Endel av slitningarna mellan cykel och kärra bör ju försvinna med det tredje hjulet och påskjuts-bromsarna. Motor bör förstås också hjälpa till en hel del. 150kg är ju endel så beroende på hur stora barnen är så bör det kunna funka. Kanske köpa ett par begagnade dubbel-barnvagnar för att få sätena och sedan fästa dessa på en Carla? Funderar på attS sinuslinus skrev:
lägga till ett tredje hjul på min tvåhjulinga. Carla Cargo är ju open source, så gillar man likt mig att bygga, så finns ju alternativet att bygga hela kärran:
http://werkstatt-lastenrad.de/index.php?title=Bauanleitung_Carla_Cargo_Crowd
Ok, skönt att höra att det är brett i alla fall.yonna skrev:
Ja, 3 hjuling är förstås bra om balansen inte funkar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Jag var lite otydlig, har själv en lådcykel som kan just detta, var mest som en kommentar till varför man inte skaffar en vagn bara.yonna skrev:
Dotters familj har dagligen fraktat 3 barn plus matkassar/ryggsäckar/skolväskor till dagis/småskolan i centrala Malmö under åren innan de successivt kunde cykla själva. Det gick utmärkt men Malmö har också ett bra nät med cykelvägar. När yngste sonen kunde cykla själv blev lådcykeln stulen... och då var den rejält sliten eller i princip slut. Under dessa slitår krävde den lite billigare cykeln en hel del service men de hade cykelfirma i kvarteret.