38 452 läst ·
323 svar
38k läst
323 svar
Elcykel, tips/erfarenheter?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Känsla hur då tänker du? Det är väl mer en tuningfråga. Samma med viktfördelningen. Inte säkert du får lägre tyngdpunkt med mittmotor.L Lilllen skrev:Jo, jag gillar min mittmotor, men med den klara nackdelen med trögheten att själv trampa när motorn inte drar, antingen pga för hög hastighet, något fel eller att batteriet är slut. Så jag skulle säga att den har följande plus resp minus:
+ Mer kraft när man växlar ner
+ Lägre tyngdpunkt
+ går fälg sönder så är det billigt att köpa helt nytt hjul. Går fälg på NAV-motorhjulet sönder så blir det till att ekra om eller köpa helt nytt = dyrt och dåligt för miljön.
+ möjligen bättre känsla? Men har själv inte testat nav.
- Tyngre att trampa när motorn inte drar
- Något dyrare än NAV
Något man kan tänka på är gyroeffekter och att en cykel svängs med framhjulet som styr och roterar då kring bakhjulet såen cykel med tyngdpunkten närmare bakhjulen blir lite mer snabbsvängd än om vikten är längre bak. Märks ganska tydligt på batteriplaceringen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Det blir billigare då du kan ha vanliga hjul och hela elektronikpaketet kan byggas som en separat modul. Lite mindre kablage och så.S Sjovsnygg skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Men kräver en specialbyggd ram, tycker oftast de är dyrare än de med drivning i hjulen.Johannes Carlsson skrev:
Lådcykeln vi har kostar exempelvis 11500kr mer med drivning på vevpartiet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Men det är också en nackdel om syftet är att cykla med så liten ansträngning som möjligt. Jag ser många på elcykel som cyklar med mycket högre växel än man skulle ha med muskelkraft. Med vevparti-motor innebär det att kedjan utsätts för mycket högre belastning än på en vanlig cykel. Har man en navmotor så belastas kedjan bara med muskelkraft, och det blir inte mer än det hade varit med en vanlig cykel, snarare mycket mindre.13th Marine skrev:
Jag anser alltså att kedje-slitage är en nackdel med "mittmotor".
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Jag hade gärna sett en elmotor i bakhjulsnavet, växel i trampnavet (typ shimano nexus 12vxl) och drivrem så blir det minimalt med underhåll på köpetB b_hasse skrev:Men det är också en nackdel om syftet är att cykla med så liten ansträngning som möjligt. Jag ser många på elcykel som cyklar med mycket högre växel än man skulle ha med muskelkraft. Med vevparti-motor innebär det att kedjan utsätts för mycket högre belastning än på en vanlig cykel. Har man en navmotor så belastas kedjan bara med muskelkraft, och det blir inte mer än det hade varit med en vanlig cykel, snarare mycket mindre.
Jag anser alltså att kedje-slitage är en nackdel med "mittmotor".
Bättre känsla vet jag som sagt inte, då jag inte testat nav. Gissar att det är rätt individuellt beroende på var och hur man kör. I känsla räknas ju rätt många saker in.Johannes Carlsson skrev:
Känsla hur då tänker du? Det är väl mer en tuningfråga. Samma med viktfördelningen. Inte säkert du får lägre tyngdpunkt med mittmotor.
Något man kan tänka på är gyroeffekter och att en cykel svängs med framhjulet som styr och roterar då kring bakhjulet såen cykel med tyngdpunkten närmare bakhjulen blir lite mer snabbsvängd än om vikten är längre bak. Märks ganska tydligt på batteriplaceringen.
Nej, du har rätt med tyngdpunkten. På min cykel (som har ett påbultat motorkit så är den lägre än om motorn suttit i navet, men många färdiga cyklar är nog precis samma eller möjligen tom högre tyngdpunkt inser jag nu beroende på hur den är integrerad i ramen.
”med tyngdpunkten närmare bakhjulen blir lite mer snabbsvängd än om vikten är längre bak.” - gissar att du menar att den blir mer snabbsvängd ju längre bak vikten är? Ja, så blir det ju. I framnav bör den bli minst snabbsvängd, med mittmotor mest manövrerbar, och i bakhjulet överstyrd likt en Porsche 911.
Ytterligare en grej jag kom på, om man har en cykel med fjädring (vilket jag inte har) så blir ju även navmotor ofjädrad vikt.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 014 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 014 inlägg
Jag har en tvåhjulig lastcykel med elmotor. Man cyklar 30-35 km/h på plan mark och jag har aldrig upplevt att motorn bromsar när den slutar driva. Har ju hänt att jag cyklat om trikåklädda män på räser.
Det sitter en mtb-mittmotor och jag brukar cykla 10-11 km per dag påoch laddar var 14:e dag. I vintras blev det nog var 10:e dag med dubbdäck.
Det sitter en mtb-mittmotor och jag brukar cykla 10-11 km per dag påoch laddar var 14:e dag. I vintras blev det nog var 10:e dag med dubbdäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, NAV brukar vara billigare. Tror det främst beror på att ett hjul snurrar snabbare än vevpartiet, och motorer med högt vrid på låga varv är dyrare att konstruera. På min har de löst det med nedväxling med hjälp av kugghjul i motorn. Då blir det fler delar och mer komplicerat = dyrare. Men vet att det också finns utan nedväxling, men då blir motorn i sig istället dyrare att bygga.Johannes Carlsson skrev:
Nedan, prisexempel på samma motoreffekt. Jag köpte ett liknande kit med mittmotor. Billigt, men man måste göra all felsökning och fixa själv när den strular, vilket den kommer göra...
Mittmotor runt 5000kr:
https://m.aliexpress.com/item/32857082612.html
Navmotor runt 4000kr:
https://m.aliexpress.com/i/32908957618.html
Till ovan priser tillkommer kostnad för batteri.
Du har helt rätt här. Det glömde jag nämna i min lista. Kedja och kugghjul slits rätt snabbt och kostar en slant i längden.B b_hasse skrev:Men det är också en nackdel om syftet är att cykla med så liten ansträngning som möjligt. Jag ser många på elcykel som cyklar med mycket högre växel än man skulle ha med muskelkraft. Med vevparti-motor innebär det att kedjan utsätts för mycket högre belastning än på en vanlig cykel. Har man en navmotor så belastas kedjan bara med muskelkraft, och det blir inte mer än det hade varit med en vanlig cykel, snarare mycket mindre.
Jag anser alltså att kedje-slitage är en nackdel med "mittmotor".
Riktigt. Men detta upplägg kommer även med grövre kedja om man väljer med navväxel. Har man extern växel är det mer tveksamt med mittmotor.B b_hasse skrev:Men det är också en nackdel om syftet är att cykla med så liten ansträngning som möjligt. Jag ser många på elcykel som cyklar med mycket högre växel än man skulle ha med muskelkraft. Med vevparti-motor innebär det att kedjan utsätts för mycket högre belastning än på en vanlig cykel. Har man en navmotor så belastas kedjan bara med muskelkraft, och det blir inte mer än det hade varit med en vanlig cykel, snarare mycket mindre.
Jag anser alltså att kedje-slitage är en nackdel med "mittmotor".
Det lät ju väldigt bra. För att förtydliga när motorn bromsar för mig så är det när motorn inte drar alls, så tex när jag inte har något batteri alls inkopplat.S sinuslinus skrev:Jag har en tvåhjulig lastcykel med elmotor. Man cyklar 30-35 km/h på plan mark och jag har aldrig upplevt att motorn bromsar när den slutar driva. Har ju hänt att jag cyklat om trikåklädda män på räser.
Det sitter en mtb-mittmotor och jag brukar cykla 10-11 km per dag påoch laddar var 14:e dag. I vintras blev det nog var 10:e dag med dubbdäck.[bild]
Vad har du för motor respektive storlek på batteri?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 014 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 014 inlägg
Nu har jag cyklat ett år på min trehjuling och eftersom jag använder den så flitigt känns det väl motiverat att byta upp mig. Ställde in den i november och plockade fram den i mars - det är ruggigt och kallt att cykla på vintern här vid kusten.Cyklar ca 15 km varannan dag in till den "stora" staden och mest på 50-70väg. Den vackra kustpromenad/cykelvägen är opraktisk då där är alltför många cyklister, barnvagnar och hundekipage som inte fattar att trehjulingen är ganska bred. Dessutom kan jag inte hålla någon hastighet där.
Min enklare cykel ligger på strax under 25' och jag räknar med att ett byte blir ca 45'. Nackdelen med min enklare är att det är svårt att starta i uppförsbacke - även svag lutning är svår. Med bara 3 växlar får jag inte rätt rytm, speciellt inte jag gärna ligger ca 25 km/tim och då det blir "tomtrampning". Jag inbillar mig att detta löses med centrumnav.
Jag är annars mycket nöjd med min cykel. Kan lassa på 4-5 coopkassar utan besvär. Bilen får stå - behövs bara då jag ska till någon annan stad.
Någon härinne som har det jag är ute efter?
Min enklare cykel ligger på strax under 25' och jag räknar med att ett byte blir ca 45'. Nackdelen med min enklare är att det är svårt att starta i uppförsbacke - även svag lutning är svår. Med bara 3 växlar får jag inte rätt rytm, speciellt inte jag gärna ligger ca 25 km/tim och då det blir "tomtrampning". Jag inbillar mig att detta löses med centrumnav.
Jag är annars mycket nöjd med min cykel. Kan lassa på 4-5 coopkassar utan besvär. Bilen får stå - behövs bara då jag ska till någon annan stad.
Någon härinne som har det jag är ute efter?