L Lilllen skrev:
Jo, jag gillar min mittmotor, men med den klara nackdelen med trögheten att själv trampa när motorn inte drar, antingen pga för hög hastighet, något fel eller att batteriet är slut. Så jag skulle säga att den har följande plus resp minus:
+ Mer kraft när man växlar ner
+ Lägre tyngdpunkt
+ går fälg sönder så är det billigt att köpa helt nytt hjul. Går fälg på NAV-motorhjulet sönder så blir det till att ekra om eller köpa helt nytt = dyrt och dåligt för miljön.
+ möjligen bättre känsla? Men har själv inte testat nav.

- Tyngre att trampa när motorn inte drar
- Något dyrare än NAV
Känsla hur då tänker du? Det är väl mer en tuningfråga. Samma med viktfördelningen. Inte säkert du får lägre tyngdpunkt med mittmotor.

Något man kan tänka på är gyroeffekter och att en cykel svängs med framhjulet som styr och roterar då kring bakhjulet såen cykel med tyngdpunkten närmare bakhjulen blir lite mer snabbsvängd än om vikten är längre bak. Märks ganska tydligt på batteriplaceringen.
 
S Sjovsnygg skrev:
Mittmotor är klart det bästa alternativet av motor. Känslan blir mer ”vanlig cykel” eftersom kraftöverföringen sker i vevpartiet.

Att det skulle vara ett billigare alternativ håller jag heller inte med om
Det blir billigare då du kan ha vanliga hjul och hela elektronikpaketet kan byggas som en separat modul. Lite mindre kablage och så.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det blir billigare då du kan ha vanliga hjul och hela elektronikpaketet kan byggas som en separat modul. Lite mindre kablage och så.
Men kräver en specialbyggd ram, tycker oftast de är dyrare än de med drivning i hjulen.
Lådcykeln vi har kostar exempelvis 11500kr mer med drivning på vevpartiet.
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Det finns ju vevpartimotorer för eftermontering, så visst funkar det på en standardram?
Men det bli kanske inte lika bra.
 
useless useless skrev:
Det finns ju vevpartimotorer för eftermontering, så visst funkar det på en standardram?
Men det bli kanske inte lika bra.
Har jag missat :oops:
Fördelen är väl att du kan nyttja cykelns växlar, jämfört med navmotorn.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Har jag missat :oops:
Fördelen är väl att du kan nyttja cykelns växlar, jämfört med navmotorn.
Men det är också en nackdel om syftet är att cykla med så liten ansträngning som möjligt. Jag ser många på elcykel som cyklar med mycket högre växel än man skulle ha med muskelkraft. Med vevparti-motor innebär det att kedjan utsätts för mycket högre belastning än på en vanlig cykel. Har man en navmotor så belastas kedjan bara med muskelkraft, och det blir inte mer än det hade varit med en vanlig cykel, snarare mycket mindre.
Jag anser alltså att kedje-slitage är en nackdel med "mittmotor".
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Men det är också en nackdel om syftet är att cykla med så liten ansträngning som möjligt. Jag ser många på elcykel som cyklar med mycket högre växel än man skulle ha med muskelkraft. Med vevparti-motor innebär det att kedjan utsätts för mycket högre belastning än på en vanlig cykel. Har man en navmotor så belastas kedjan bara med muskelkraft, och det blir inte mer än det hade varit med en vanlig cykel, snarare mycket mindre.
Jag anser alltså att kedje-slitage är en nackdel med "mittmotor".
Jag hade gärna sett en elmotor i bakhjulsnavet, växel i trampnavet (typ shimano nexus 12vxl) och drivrem så blir det minimalt med underhåll på köpet
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Känsla hur då tänker du? Det är väl mer en tuningfråga. Samma med viktfördelningen. Inte säkert du får lägre tyngdpunkt med mittmotor.

Något man kan tänka på är gyroeffekter och att en cykel svängs med framhjulet som styr och roterar då kring bakhjulet såen cykel med tyngdpunkten närmare bakhjulen blir lite mer snabbsvängd än om vikten är längre bak. Märks ganska tydligt på batteriplaceringen.
Bättre känsla vet jag som sagt inte, då jag inte testat nav. Gissar att det är rätt individuellt beroende på var och hur man kör. I känsla räknas ju rätt många saker in.
Nej, du har rätt med tyngdpunkten. På min cykel (som har ett påbultat motorkit så är den lägre än om motorn suttit i navet, men många färdiga cyklar är nog precis samma eller möjligen tom högre tyngdpunkt inser jag nu beroende på hur den är integrerad i ramen.
”med tyngdpunkten närmare bakhjulen blir lite mer snabbsvängd än om vikten är längre bak.” - gissar att du menar att den blir mer snabbsvängd ju längre bak vikten är? Ja, så blir det ju. I framnav bör den bli minst snabbsvängd, med mittmotor mest manövrerbar, och i bakhjulet överstyrd likt en Porsche 911.
Ytterligare en grej jag kom på, om man har en cykel med fjädring (vilket jag inte har) så blir ju även navmotor ofjädrad vikt.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
S
Jag har en tvåhjulig lastcykel med elmotor. Man cyklar 30-35 km/h på plan mark och jag har aldrig upplevt att motorn bromsar när den slutar driva. Har ju hänt att jag cyklat om trikåklädda män på räser.
Det sitter en mtb-mittmotor och jag brukar cykla 10-11 km per dag påoch laddar var 14:e dag. I vintras blev det nog var 10:e dag med dubbdäck. Tvåhjulig lastcykel med elmotor parkerad i snö med en kartonglåda i lastutrymmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna och 4 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det blir billigare då du kan ha vanliga hjul och hela elektronikpaketet kan byggas som en separat modul. Lite mindre kablage och så.
Nej, NAV brukar vara billigare. Tror det främst beror på att ett hjul snurrar snabbare än vevpartiet, och motorer med högt vrid på låga varv är dyrare att konstruera. På min har de löst det med nedväxling med hjälp av kugghjul i motorn. Då blir det fler delar och mer komplicerat = dyrare. Men vet att det också finns utan nedväxling, men då blir motorn i sig istället dyrare att bygga.
Nedan, prisexempel på samma motoreffekt. Jag köpte ett liknande kit med mittmotor. Billigt, men man måste göra all felsökning och fixa själv när den strular, vilket den kommer göra...
Mittmotor runt 5000kr:
https://m.aliexpress.com/item/32857082612.html

N
avmotor runt 4000kr:
https://m.aliexpress.com/i/32908957618.html

Till ovan priser tillkommer kostnad för batteri.
 
  • Gilla
Bhp863 och 1 till
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Men det är också en nackdel om syftet är att cykla med så liten ansträngning som möjligt. Jag ser många på elcykel som cyklar med mycket högre växel än man skulle ha med muskelkraft. Med vevparti-motor innebär det att kedjan utsätts för mycket högre belastning än på en vanlig cykel. Har man en navmotor så belastas kedjan bara med muskelkraft, och det blir inte mer än det hade varit med en vanlig cykel, snarare mycket mindre.
Jag anser alltså att kedje-slitage är en nackdel med "mittmotor".
Du har helt rätt här. Det glömde jag nämna i min lista. Kedja och kugghjul slits rätt snabbt och kostar en slant i längden.
 
B b_hasse skrev:
Men det är också en nackdel om syftet är att cykla med så liten ansträngning som möjligt. Jag ser många på elcykel som cyklar med mycket högre växel än man skulle ha med muskelkraft. Med vevparti-motor innebär det att kedjan utsätts för mycket högre belastning än på en vanlig cykel. Har man en navmotor så belastas kedjan bara med muskelkraft, och det blir inte mer än det hade varit med en vanlig cykel, snarare mycket mindre.
Jag anser alltså att kedje-slitage är en nackdel med "mittmotor".
Riktigt. Men detta upplägg kommer även med grövre kedja om man väljer med navväxel. Har man extern växel är det mer tveksamt med mittmotor.
 
S sinuslinus skrev:
Jag har en tvåhjulig lastcykel med elmotor. Man cyklar 30-35 km/h på plan mark och jag har aldrig upplevt att motorn bromsar när den slutar driva. Har ju hänt att jag cyklat om trikåklädda män på räser.
Det sitter en mtb-mittmotor och jag brukar cykla 10-11 km per dag påoch laddar var 14:e dag. I vintras blev det nog var 10:e dag med dubbdäck.[bild]
Det lät ju väldigt bra. För att förtydliga när motorn bromsar för mig så är det när motorn inte drar alls, så tex när jag inte har något batteri alls inkopplat.
Vad har du för motor respektive storlek på batteri?
 
S
L Lilllen skrev:
Det lät ju väldigt bra. För att förtydliga när motorn bromsar för mig så är det när motorn inte drar alls, så tex när jag inte har något batteri alls inkopplat.
Vad har du för motor respektive storlek på batteri?
shimano steps e8000
36 V 14Ah. 504Wh
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Nu har jag cyklat ett år på min trehjuling och eftersom jag använder den så flitigt känns det väl motiverat att byta upp mig. Ställde in den i november och plockade fram den i mars - det är ruggigt och kallt att cykla på vintern här vid kusten.Cyklar ca 15 km varannan dag in till den "stora" staden och mest på 50-70väg. Den vackra kustpromenad/cykelvägen är opraktisk då där är alltför många cyklister, barnvagnar och hundekipage som inte fattar att trehjulingen är ganska bred. Dessutom kan jag inte hålla någon hastighet där.

Min enklare cykel ligger på strax under 25' och jag räknar med att ett byte blir ca 45'. Nackdelen med min enklare är att det är svårt att starta i uppförsbacke - även svag lutning är svår. Med bara 3 växlar får jag inte rätt rytm, speciellt inte jag gärna ligger ca 25 km/tim och då det blir "tomtrampning". Jag inbillar mig att detta löses med centrumnav.

Jag är annars mycket nöjd med min cykel. Kan lassa på 4-5 coopkassar utan besvär. Bilen får stå - behövs bara då jag ska till någon annan stad.

Någon härinne som har det jag är ute efter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.