inköpt en normcentral med färdig dragna kablar med jfb men såg att den vad kopplad för pen ansl går det att göra om till fem ledare system? inkommande kabel är femledare eller ska jag byta ut centralen mot en som är gjord för fem ledare. Hasse
 
Ja, men efter som du frågar är det tveksamt om du bör göra det.
Lossa kopplingen från PEN till jordfelsbrytaren och sätt inkommande nolla direkt i jordfelsbrytaren. Ska du ha flera jordfelsbrytare eller laster utanför den så bör du ha en skena för inkommande nolla.
 
då är det kanske lika bra o köpa en ny som är för femledare.. tack för svaret
 
  • Haha
maarkus1
  • Laddar…
H hassemalare skrev:
inkommande kabel är femledare eller ska jag byta ut centralen mot en som är gjord för fem ledare.
Är du absolut säker på att den 5e ledaren verkligen inkopplad som nolla i matande ände?

Det finns obehagligt många möjliga (och extremt farliga) fallgropar vid installation av en central. Inte ett lämpligt nybörjarprojekt.l
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
H hassemalare skrev:
då är det kanske lika bra o köpa en ny som är för femledare.. tack för svaret
Det är med säkerhet en central som kan användas både för 4 och 5 ledarsystem, det som skiljer brukar vara hur man kopplar inkommande ledningar, men som redan skrivits så är det knappast nått lämpligt objekt för någon som inte riktigt förstår hur det "fungerar".
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
H hassemalare skrev:
då är det kanske lika bra o köpa en ny som är för femledare.. tack för svaret
Det @Daniel 109 menar är att du ska låta en elektriker/elinstallatör göra jobbet.

Att koppla en gruppcentral är inget för en hempulare.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
nä tänker inte koppla in den ville bara veta.. eletriken kommer men när de vete gudarna..
 
H hassemalare skrev:
inköpt en normcentral med färdig dragna kablar med jfb men såg att den vad kopplad för pen ansl går det att göra om till fem ledare system? inkommande kabel är femledare eller ska jag byta ut centralen mot en som är gjord för fem ledare. Hasse
Det är ingen konstig fråga egentligen. En elcentral är inte i grunden gjord för TN-C eller TN-S utan det är ett val man gör när den installeras. Du verkar ha koll på skillnaden mellan TN-C eller TN-S så titta då på centralen så kan du enkelt lista ut skillnaden mellan TN-C och TN-S-matning. Det är en enda neutralledare mellan PE-skenan och JFBn som skiljer.

Fundera sedan på varför den färdigbyggda elcentralen är kopplad för TN-C-matning från butik. Vad skulle hända om den var kopplad för TN-S och man ansluter en matande TN-C-ledning?
 
  • Gilla
ErikAdolfsson och 1 till
  • Laddar…
H hassemalare skrev:
nä tänker inte koppla in den ville bara veta.. eletriken kommer men när de vete gudarna..
Men då är det inget problem. Elektrikern kommer inte att ha några problem att koppla 5 trådigt eller 4 trådigt. Om nu inte centralen underkänns av något annat skäl.

Har du kollat med elektrikern vad du borde köpa?
 
Har du en bild på centralen du kan lägga upp?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.