Propphuvarna är gjorda av glas och är inte från igår om man säger så! Årsmodell? Ingen aning, 40/50-tal kanske?electrocuted skrev:
Ja, den översta är 63A kraftfördelning, reservkraftsintag och grov/mellanskydd.
ThomasLindgren: Jag har en rulle sån tejp
den används för att markera en PEN-ledare eller för att isolera/märka en oisolerad biledare. Men den högra tråden som electrocuted tejpat gulgrön ser alldeles för klen ut för att vara PEN...
Det är som sagt tillåtet att tejpa gulgrön över en annan kabel, men icke åt andra hållet.mrfrenzy skrev:
den längst till vänster är PEN, EKKJ 3x10+10
Du får märka om varenda kabel i olika färger, utom just gulgrön som inte får byta färg.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Malmbergs huvudbrytare.. *ryyys*
Ommärkning av ledarfärger är inget som är upptaget i reglerna, så i princip får du göra hur du vill, men tejpning är ju inte alltid permanent så gul/grön är i princip förbjuden att ändra på p.g.a. att den absolut inte får användas till annat, men övriga färger är ju faktiskt inte strikt heliga.mrfrenzy skrev:
514.3.2 stipulerar:snaggletooth skrev:
"Isolerade PEN-ledare skall märkas med grön-gult efter hela sin längd och dessutom med blått i ändarna"
Betyder det att electrocuted's installation är felaktig, då han har gjort tvärtom, märkt blå med gul-grön tape och därmed markerat PE-N på det viset?
Vad gör man om man kommer till en gammal serviskabel med röd PEN, tanken med reglerna kan väl knappast vara att tvinga oss till att gräva upp fullt fungerande kablar ...
Fast å andra sidan måste man ju inte följa SS436 4000, även om det är bra att göra det ...
Lite svårt att uttyda bilden, men isf är det inte korrekt. Men han kanske hade slut på tejp alt. inte läst på ordentligtMikael_L skrev:514.3.2 stipulerar:
"Isolerade PEN-ledare skall märkas med grön-gult efter hela sin längd och dessutom med blått i ändarna"
Betyder det att electrocuted's installation är felaktig, då han har gjort tvärtom, märkt blå med gul-grön tape och därmed markerat PE-N på det viset?
Vad gör man om man kommer till en gammal serviskabel med röd PEN, tanken med reglerna kan väl knappast vara att tvinga oss till att gräva upp fullt fungerande kablar ...
Fast å andra sidan måste man ju inte följa SS436 4000, även om det är bra att göra det ...![]()
värst vad diskussion det blev bara för man visar en bild på lite hempul.. hehe..
ja det är malmbergs/biltemagrejer som jag hade över från mina installationer, denna central sitter i föräldrarnas garage. JFB väljer jag alltid hager nuförtiden, men Dinline och malbergs automater är inte så himla dåliga faktiskt, och HB'n är ju godkänd och spricker inte när man drar åt skruvarna så...
ni hänger upp er väldigt på PEN-ledaren, och den är ju såpass kort att jag först la en remsa med gulgrön tejp närmast kabeln, och den en remsa blå tejp närmast skenan.. det räckte för att täcka hela ledaren..
jag har sett centraler kopplade av behöriga där PEN har vart lindad med svart tejp hela vägen.. jag besvärade mig iaf att köpa både blå och gulgrön tejp..
ja det är malmbergs/biltemagrejer som jag hade över från mina installationer, denna central sitter i föräldrarnas garage. JFB väljer jag alltid hager nuförtiden, men Dinline och malbergs automater är inte så himla dåliga faktiskt, och HB'n är ju godkänd och spricker inte när man drar åt skruvarna så...
ni hänger upp er väldigt på PEN-ledaren, och den är ju såpass kort att jag först la en remsa med gulgrön tejp närmast kabeln, och den en remsa blå tejp närmast skenan.. det räckte för att täcka hela ledaren..
jag har sett centraler kopplade av behöriga där PEN har vart lindad med svart tejp hela vägen.. jag besvärade mig iaf att köpa både blå och gulgrön tejp..
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Nädå, den spricker inte. Det är dock lite skiftande kvalitet på skruvarna. Har dragit av gängorna på ett tiotal Malmbergs HB.
De röda automaterna märkta Malmbergs och DIN-line grejjerna har jag inte heller haft några problem med. M-line ska man däremot akta sig för.
De röda automaterna märkta Malmbergs och DIN-line grejjerna har jag inte heller haft några problem med. M-line ska man däremot akta sig för.