P
Mina föräldrar är 70-80 års åldern och bor i en villa från 40 talet och morsan ringer och berättar att det låter i elcentralen som sitter vid hallens hatthylla så det är en välbesökt plats i huset...
efter lite utfrågning från mig så är det jag får ur henne att det piper eller väser i elcentralen.. hmm konstig beskrivning men jaja ringer polaren med elfirma då jag själv är 45 mil bort och inte riktigt hinner dit på ytterligare 3 dygn.

Kompisen åker dit akut på en gång när han som jag tyckte det lät underligt och att det inte låtit så tidigare...

Han ringer nån timme senare och säger att det var nog tur jag åkte dit..

Gammal smältsäkringscentral uppdaterad med jordfelsbrytare , men med flera säkringar så varma att man bränner sig på grejerna.. nån skruv där inkommande kabel från mätaren sitter på skenan är rödglödgad av värmen och att huset inte redan brinner är mest bara tur.. träskivan som elcentralen sitter på är riktigt varm ..Efter byte av några skruvar och några meter kablar och efterdragning av allt i hela elcentralen så är alla akuta fel fixade och det finns inget mer att göra..

föräldrarna får nog köpa sig en lott eller så är det ingen ide för turen är kanske redan slut för den här veckan..

Vilken jäkla tur att morsan som annars sällan hör ser eller märker nåt faktiskt ringer och berättar och funderar vad hon ska göra.. och normalt sett bor jag ju 3 km bort och är där ofta men inte sista veckorna.

Så det kan inte sägas nog många ggr hur viktigt det är att vara uppmärksam och fråga om man inte förstår vad man bör göra åt det..
Och egentligen borde elcentraler kollas igenom ibland av nån kunnig för att undvika sånt här..Att man hittar lösa grejer som lossat med tiden är ju rätt vanligt i elcentraler och elgrejer överlag, särskillt av äldre modell

• Gilla
  • Wow
Per Sandberg1 och 8 till
  • Laddar…
Så vad var felet mer i detalj? Det låter som dålig kontakt i matningen från mätaren gett värme som sedan värmt upp resten av centralen (därav varma säkringar osv.)?

Men ja. Att efterdra med jämna mellanrum är inte alls en dum idé.

P
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Så vad var felet mer i detalj? Det låter som dålig kontakt i matningen från mätaren gett värme som sedan värmt upp resten av centralen (därav varma säkringar osv.)?

Men ja. Att efterdra med jämna mellanrum är inte alls en dum idé.
Flera lösa anslutningar som ger dålig kontakt, även om massor med saker satt löst som proppbottnar osv så var det framförallt varmgång där inkommande kabel från mätare / huvudbrytare ,så skadorna på kablarna var pga varmgång. Skadade kablar byttes och några skruvar som inte såg ut som dom borde längre..och allt annat drogs fast och kändes på allt i centralen.

Det matas även från platsen med varmgång till en undercentral som är nyare i källaren som matar värmepumpar och alla saker i källaren och uthus och allt utomhus i stort sett. Det är väl enda skillnaden att dom fått bergvärme installerad för ca 2 år sen som nog ökat strömförbrukningen i källaren och huset som helhet, det är ju en påverkande faktor men inte felet. även om elcentralen uppe såklart mått bra av en efterdragning av alla grejer redan vid byte till bergvärme. tidigare eldade dom med pellets och ved

så flera bidragande lösa grejer med dålig kontakt som leder till varmgång.

Var nog inte en enda skruv som var fastdragen längre i centralen som elektrikern uttryckte det. men bara ca 2 meter kabel och några skruvar som byttes resten drogs bara fast så funkar det nåt eller några årtionde till..

Felet är lösa grejer som inte satt korrekt fastdragna längre. men nu är det fixat och centralen är tyst och rumstempererad

A
Det var skönt att höra att det gick bra.

Det ska vara brandskyddat mellan brännbar byggnadsdel och elmaterial. Tyvärr slarvas det med detta nuförtiden och förr i tiden verkar man inte brytt sig om detta alls.
Vanligt att se äldre centraler monterade direkt mot masonit eller spånskiva.

I kap 42 i handbok 444 skriver man att övertorkat trä kan antändas vid knappt 100 °C
Men viktigast är ju att alla anslutningar är bra som ni säger.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A avh67f skrev:
I kap 42 i handbok 444 skriver man att övertorkat trä kan antändas vid knappt 100 °C
Jag "har hört" neråt 85 °C, fast när jag letar efter fakta hittar jag bara betydligt högre temperaturer än 100 så riktigt vad som gäller i "verkligheten" verkar lite oklart.

Givetvis finns det en tråd i ämnet: 😀
https://www.byggahus.se/forum/threads/ovetenskapligt-test-av-230v-spotlight.87016/

P
Jo idag ska det ju vara rätt saker bakom en elcentral men när den kåken byggdes på 40 talet och när man nu drog in elen vet inte jag men säkringskåpet är sånt där gammalt svart plåtskåp så det är riktigt gammalt och troligen följdes dåtidens lagkrav och regler..

Efter fastdragning av allt löst så är centralen sval och tyst..

Deras andra central i källaren kollades också men den är monterad långt senare och är en grå plåtcentral så är den väl också säkert äldre än medelåldern på forumet😂 gissningsvis men i den satt allt fastdraget och såg bra ut

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.