20 640 läst ·
38 svar
21k läst
38 svar
Elcentral - övervåning (undercentral)
ska man sedan ta hänsyn till sammanlagringsfaktorer så kanske det behövs minst 6mm2 till undercentral, ifall den inte är nedsäkrad i huvuvdcentralen. teoretiskt så kan ju UCn belasta dess matning med hela strömstyrkan hos huvudsäkringarna. och dom kan i normala fall i en villa som störst vara 25A.
Annser att jag har åtminstonde elsäkerhetsverket med mig i denna frågan. Dom har i en fråga ställd till dom om beviljar dispans att sänka PEN-ledaren i en ombyggnad till 4mm2 då man hade trångt med utrymme i rören. Elsäkerhetsverket beviljar inte dispans i det fallet och ser inte heller installationen som en underhållsåtgärd så man kan följa äldre föreskrifter. Men man rekommnderar däremot en annan lösning, att man använder 4mm2 till fasledare och 10mm2 till PEN-ledaren, eftersom detta uppfylller föreskrifterna.
Regler är till för att följas, det är helt korrekt, dom regler vi har nu är ELSÄK-FS 2004:1. Standard är till för att hjälpa till att följa reglerna, du behöver inte följa dom om du anser att du har en lösning som du kan visa följer reglerna.
Om du uppfyller utlösningsvilkor och spänningsfall, så uppfyller du enligt min mening föreskriften, du har skydd mot person husdjur och egendom. Om Svensson vill ha 2,5mm2 eller 4mm2 ut till sin central i garaget så är det ju inget i föreskrifterna som stoppar honom, så länge det är säkert.
Men jag kan skicka frågan vidare till SEK.

Regler är till för att följas, det är helt korrekt, dom regler vi har nu är ELSÄK-FS 2004:1. Standard är till för att hjälpa till att följa reglerna, du behöver inte följa dom om du anser att du har en lösning som du kan visa följer reglerna.
Om du uppfyller utlösningsvilkor och spänningsfall, så uppfyller du enligt min mening föreskriften, du har skydd mot person husdjur och egendom. Om Svensson vill ha 2,5mm2 eller 4mm2 ut till sin central i garaget så är det ju inget i föreskrifterna som stoppar honom, så länge det är säkert.
Men jag kan skicka frågan vidare till SEK.
SEK svarar:
"Det är riktigt att det är 6 mm2 som är avgivet i standarden. Det är dock inget säkerhetskrav och man får komma överens med beställaren om annan area. Det är nog också så att 6 mm2 som minimiarea inte är så tokigt om man inte vet vad centralen skall mata. Man säkerställer att det går att få en god selektivitet osv. Om det i kontraktet står att man skall följa "Svensk Standard" eller specifikt SS 437 01 45 är det 6 mm2 som gäller."
Jag tolkar det som att det är i grunden en överenskomelse mellan installatör och kund.
Om kunden bra hänvisar till Svensk Standard så gäller 6mm2.
"Det är riktigt att det är 6 mm2 som är avgivet i standarden. Det är dock inget säkerhetskrav och man får komma överens med beställaren om annan area. Det är nog också så att 6 mm2 som minimiarea inte är så tokigt om man inte vet vad centralen skall mata. Man säkerställer att det går att få en god selektivitet osv. Om det i kontraktet står att man skall följa "Svensk Standard" eller specifikt SS 437 01 45 är det 6 mm2 som gäller."
Jag tolkar det som att det är i grunden en överenskomelse mellan installatör och kund.
Om kunden bra hänvisar till Svensk Standard så gäller 6mm2.
Japp, beror precis hur billigt kunden vill ha det! Bara du gör det säkert, men det är inte samma sak som att det är framtidssäkrat och praktiskt.
Men man bör nog som fackman påpeka att det inte är så smart att göra så, men det är godkännt och billigt för stunden!
Men man bör nog som fackman påpeka att det inte är så smart att göra så, men det är godkännt och billigt för stunden!
gött att det är uträtt nu 
Blev ett himla rabalder när jag tänkte tog upp frågan om 2,5kvmm till en undercentral för ett tag sedan.. visst är det bättre att fixa fram 6kvmm men det är inte alltid det är den smidigaste lösningen.. som tex i mitt fall där kabeln redan fanns dragen/nedgrävd 20meter.
Borde nästan klistras
Blev ett himla rabalder när jag tänkte tog upp frågan om 2,5kvmm till en undercentral för ett tag sedan.. visst är det bättre att fixa fram 6kvmm men det är inte alltid det är den smidigaste lösningen.. som tex i mitt fall där kabeln redan fanns dragen/nedgrävd 20meter.
Borde nästan klistras
pellefant>Ursäkta men hur f_n får du ihop PEN med en grupplednng?
/Kent
/Kent
Elinstallatören skrev:Då ger jag med mig lite grann iallafall! Följer man föreskriften så är det standarden som gäller. Det går ju också göra avsteg från standarden enligt föreskriften men då gäller ju att man har torrt på fötterna och kan visa att installationen man gör uppfyller samma säkerhet som standarden och föreskriften föreskriver. Det går ju inte att här på forumet basunera ut att det är helt ok i alla lägen att dra 2,5 kvmm utan det måste isåfall avgöras från fall till fall, eller hur!?
Håller med, beroende på typ av last m.m. men i de flesta fallen i hushåll skulle det nog vara ok.. dock med undantagsfall som alltid.
Snickarboden!
var fick du gruppledning ifrån?
från huvudcentral till undercentral:L1=1,5mm2,L2=1,5mm2,L3=1,5mm2 och PEN=10mm2. dvs centralen i källaren matas av en annan central enligt ovanstående...
sen tycker inte jag att det är något lämpligt sätt att göra det på.
i gruppledningar blir det ju inte PEN-ledare, var fick du det ifrån Snickarboden?
där blir det en/flera fasledare och en N-ledare och en PE-ledare...
var fick du gruppledning ifrån?
från huvudcentral till undercentral:L1=1,5mm2,L2=1,5mm2,L3=1,5mm2 och PEN=10mm2. dvs centralen i källaren matas av en annan central enligt ovanstående...
sen tycker inte jag att det är något lämpligt sätt att göra det på.
i gruppledningar blir det ju inte PEN-ledare, var fick du det ifrån Snickarboden?
där blir det en/flera fasledare och en N-ledare och en PE-ledare...
Klicka här för att svara