iom att du ska ha så lite så prova med en mindre elfirma. Ge dem en hundring och en vetelängd eller dylikt så blir det nog affär ;)

mats_o skrev:
iom att du ska ha så lite så prova med en mindre elfirma. Ge dem en hundring och en vetelängd eller dylikt så blir det nog affär ;)
Det är ju så det brukar gå till så det får väl bli så ;) (eller flexslang fast jag inte riktigt gillar flex...)

Det är bara så svårt att hinna med allt när man har ett eget jobb att sköta plus resor fram och tillbaks.

Hursomhelst så får det väl bli den som hjälper till med inkopplingen som får fixa det där. Det är otroligt lättlagt så det tar inte många minuter att sätta upp rören.

Tack alla för hjälpen så långt!

Yamma

Jag har inte hunnit kolla vad som gäller men 6 mm2 som minsta rekommendation är säkert bra.
Men jag menar att man måste kunna säkra en 5G2,5 med 3x16A och dra ut till en undercentral i t ex garage. Ingen ovanlig lösning. Dock måste man tänka på selektiviteten så man inte slår ut 16A huvudsäkringarna vid fel. Jag vet även fall med små studentlägenheter osv där man har 5G4 mm2 som huvudledning.

Slutsats:
5G2,5 är svårt att få till bra selektivitet
5G4 är dyrare än:
5G6 som blir ofta minsta huvudledning till gruppcentraler.
Detta är min teori.

Carl skrev:
Jag har inte hunnit kolla vad som gäller men 6 mm2 som minsta rekommendation är säkert bra.
Men jag menar att man måste kunna säkra en 5G2,5 med 3x16A och dra ut till en undercentral i t ex garage. Ingen ovanlig lösning. Dock måste man tänka på selektiviteten så man inte slår ut 16A huvudsäkringarna vid fel. Jag vet även fall med små studentlägenheter osv där man har 5G4 mm2 som huvudledning.

Slutsats:
5G2,5 är svårt att få till bra selektivitet
5G4 är dyrare än:
5G6 som blir ofta minsta huvudledning till gruppcentraler.
Detta är min teori.
Ursäkta en kanske korkad fråga men om man nu vill gå till garaget med en undercentral som säkras av med 3x16 spelar det verkligen någon roll då vilken dimension man har på tråden? 2,5mm2 klarar ju 16A

När ni diskuterar 5G6 innebär det alltid att man går via huvudmatningen och inte att det blir en undercentral utan snarare en parallellcentral (eller vad man nu kallar den)?

Yamma

Yamma skrev:
Ursäkta en kanske korkad fråga men om man nu vill gå till garaget med en undercentral som säkras av med 3x16 spelar det verkligen någon roll då vilken dimension man har på tråden? 2,5mm2 klarar ju 16A
Förstår inte frågan, men nej dimensionen spelar ingen roll uppåt. Dock minst 2,5 mm2.
Observera att mitt garage bara är ett exempel för att bevisa att en huvudledning inte måste vara minst 6 mm2.
Yamma skrev:
När ni diskuterar 5G6 innebär det alltid att man går via huvudmatningen och inte att det blir en undercentral utan snarare en parallellcentral (eller vad man nu kallar den)?
Ja i bostäder/villor med 6 mm2 huvudledning. I större fastigheter med t ex en gruppcentral med 16 mm2 huvudledning säkrad kanske 63A så lägger man 5G6 som en utgående grupp och avsäkrar med lämplig säkring.

Tack Carl,

du förstod frågorna precis rätt.

Yamma

Lite återkoppling,

nu har elektrikern varit här och han valde att dra 4x6mm2 innan huvudcentralen i entrevåningen (efter huvudbrytaren men innan jfb) och det verkar fungera alldeles utmärkt. Någon som har en kommentar på den lösningen?

Tack för alla svar så här långt!

Yamma

vid fyrledarsystem med PEN ledare så skall denna ha minsta dimmension på 10kvmm men de borde ju elektrikern vetat :-? :-?

det var inte en 4*6/6 han drog, dvs med skärm runt?

citactiva - det var det jag hade för mig efter att ha läst här på forumet att det borde vara 10 mm2 så jag ville verkligen kolla med er igen. Hmmmm, hur skall jag lösa detta? Byta till 10mm2 eller dra i en till 6mm2, vad tycker ni? (kom ihåg, jag har draget VP25 ca 10,5 m)

pellefant - nej, han drog 4 st RK 6mm2.

Elinstallatören - är du snäll och utvecklar lite? Efter centralen innebär att man med en enda huvudbrytare kan stänga all el i huset (fast i och för sig det kan man ju ändå göra från fasadskåpet...). Blir det någon skillnad på funktionalitet? Jag tänker framförallt kanske på jfb (elektrikern kopplade nollan fel först så bägge jfb löste ut ett par gånger).

Tacksam för fortsatt hjälp med detta.

Yamma

Elinstallatören skrev:
Du behöver inte lösa detta eftersom det redan är gjort. Om du har 6 kvmm PEN-ledare från mätarskåpet till huvudcentralen så spelar det ingen roll om du kör med 6 eller 10 kvmm mellan huvudcentral och undercentral.

Ansluter du EFTER huvudbrytaren i centralen så innebär det att hela huset blir strömlöst om du skulle behöva bryta spänningen i centralen på undervåningen. Ansluter du den FÖRE så har du fortfarande spänning på centralen där uppe om du skulle behöva lite ledbelysning eller så. Behöver du bryta allting så har du ju huvudelkopplaren i mätarskåpet.
Okidoki,

då behöver jag inte ändra matningen ner i alla fall förutom då kanske att ändra kopplingen i huvudcentralen till före huvudbrytaren! En fråga till om detta. Jag har ju en huvudbrytare i centralen på undervåningen också + jfb (alltså utrustad på samma sätt som huvudcentralen uppe) så detta innebär väl att jag kan bryta strömmen nere eller har jag missuppfattat detta?

Yamma

Elinstallatören skrev:
Jag fick just se att ditt hus bara är tre år gammalt och då vill jag rätta mitt föregående inlägg:

Din elektriker har gjort fel! Det ska vara 10 kvmm PEN-ledare till centralen där uppe. Bara att ringa tillbaka honom för att rätta till felet och det ska inte kosta dig ett öre eftersom du bara behöver betala för arbete som han utfört rätt.
Vilket tycker du är bäst för att rätta detta? Lägga i en till 6mm2 eller byta ut nuvarande 4 kablar till 10mm2?

Yamma

Räcker väl att bara byta PEN-ledaren till 10 mm2 och inte faserna?

Elinstallatören skrev:
SS 4370145
Måste gå tillbaka till frågan om krav på 6mm2 på huvudledningar.
Har läst igenom standarden och kan inte hitta något som säger att det måste vara minst 6mm2. Standarden säger dock att "För matning av ett enfamiljshus är normalt en huvudledning med en ledararea av 6mm2 Cu tillräckligt"
Kan inte tolka det som ett krav, definitivt inte på undercentraler.

Korrekt en huvudledning är en ledning som matar en central enligt definitionen.
Men som jag ser det så kan man tolka texten som

att en huvudledning till enfamiljs hus behöver oftast inte vara större än 6mm2, den kan alltså vara mindre. Eventuell PEN-ledare skall alltid vara 10mm2 dock.

att detta gäller huvudledningen som matar huset, inte ev undercentraler till garage eller dyligt.

För övrigt står det i standarden att man skall dimensionera huvudledning efter utlösningsvilkor och spänningsfall.

Det är möjligt att jag går emot branchen men enligt min åsikt är den väldigt stelbent och har ofta en massa regler som egentligen inte är förankrade någonstans mer än att "så brukar vi göra".
:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.