Hej alla,

jag har besökt detta eminenta forum ganska frekvent under senaste året. Jag har genom att de läsa de diskussioner som finns här oftast kunnat få tips och information inför olika hemmaprojekt, sådana som jag genomfört själv men även sådana där jag tagit externt hjälp men ändå velat "ha koll". Det är kul att det finns ett ställe med så mycket kunnigt och hjälpsamt folk. Nu behöver jag ställa en fråga om elinstallation i ett husbygge.

Jag äger ett hus som ska byggas om/ut, och där all el kommer att behöva ominstalleras. Allt är byggt enligt gammal standard och skicket på existerande elinstallation är tveksamt. Utan att gå in på alla detaljer undrar jag om följande är möjligt, säkert och enligt standard:

Det är trefasanslutning in till huset, tre faser och PEN. Jag vill eventuellt kunna nyttja trefas/400V till t ex varmvattenberedere och spis/ugn, medan resten ska vara ett gäng 230V diverse vanliga anslutningar. Tanken är att fördela 230V-anslutningarna jämnt över de olika faserna. Är det möjligt att ha tre separata JFB-jordfelsbrytare till vardera fas för 230V-grupperna samt en fjärde till 400V-anslutningarna? Jordfelsbrytarna ska inte påverka "varandras" grupper, men inte heller skapa farligheter. Är det möjligt att göra i en normcentral?

Elcentral 4 JFB 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är inte ute efter detaljinstruktioner, och undrar mest om detta är möjligt för att kunna planera lite innan en elektriker kommer in i bilden framöver.

Är ovanstående möjligt? :D

Redigerat:
du skulle kunna ha en jfb för varje grupp om du ville

Det finns även något som heter personskyddsautomat (PSA) det vill säga en JFB och säkring i samma produkt, finns för både 230V och 400V.

Den första frågan som dyker upp är varför. Menar du att du vill ha en 4-polig jfb för dina 3-fasförbrukare och sedan 1-poliga jfb för resterande grupper på vardera L1, L2 och L3?
Det låter bara krångligt, dela upp resten av grupperna med 3 st 4-poliga jfb istället om du vill sektionera. Gäller det enstaka grupper kan du använda personskyddsautomater istället.

Allt är möjligt.

Det kräver en central med automatsäkringar ( eller en kraftig ombyggnad av befintlig skruvproppcentral med många nollskenor och delade fasskenor).

Hur många grupper skall det vara på enfas respektive trefas?

En mer normal lösning är att montera en 4 pol jfb per rad i en 3 eller 4 radig central. Då kan man lägga flerfasiga och enfasiga grupper blandat på respektive jordfelsbrytare. OBS... Det krävs en separat nollplint/ nollskena per jordfelsbrytare. Då kan man dela upp utomhus förbrukare , inomhus och värme. Man kan även koppla en ev värmeanläggning utanför jfb eller via en "Brandskydds jfb" med 300 mA felström istället för normala 30 mA.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Cergod, du behöver först förstå dig på trefassystemet, det är liksom ingen skillnad på 230 voltssystemet och 400. Det beror bara hur man kopplar in sig på de olika ledningarna.
Mellan faserna är det 400 och fas till nolla 230. (Tänk på mercedesstjärnan)

Så dela din nya elcentral på 2-3 4-poliga JFB och det går att få både 230 och 400 volt efter varje JFB.

Protte

Hej, tack för era svar, Jag har viss grundförståelse för trefas-systemet, men har läst någonstans om att det finns risk för att nollan blir spänningssatt (=fas) vid blandning av enfas- och trefasgrupper och JFB, men kan ju självklart ha missförstått.

Varför funderar jag på att eventuellt sektionerna på det sättet? Jag vill skydda husets alla installationer med JFB, men vill samtidigt begränsa effekten om JFB löser ut. Dvs vill inte att hela huset blir strömlöst. Det är ett relativt stort tvåvåningshus + garage, utomhusbelysning, etc. Så tanken är att fördela husets alla rum (230V) på olika faser och olika grupper, det skulle vara flera grupper på varje fas där varje grupp skyddas av en egen automatsäkring/dvärgbrytare. Typ en grupp/säkring till varje rum, och en fas på 3-4 olika rum/säkringar. Samt några 400V-förbrukare med egen JFB. Om t ex något i rum 5 utlöser JFB vill jag inte att övriga anslutningar ska kunna påverkas, t ex rum 1 och VVB.

Men det kanske är alldeles för krångligt, overkill och onödigt i praktiken? :)

Elcentral 4 JFB 4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

PS. Jag kommer givetvis inte att göra detta själv.

Redigerat:
Ja, det är krångligt, overkill och onödigt i praktiken.

Protte

Jag tycker också att det är överarbetat med fyra olika jordfelsbrytare.

Jag hade nog bara haft två JFB, där jag låtit halva huset gå på ena och halva huset på andra. Då hade jag också gjort så att ”högrisk grupperna” där det är störst risk för jordfel som uttag utomhus matas av ena JFB. Och de ”kritiska grupperna” som man absolut inte vill ha strömlösa som kyl och frys matas av andra JFB. Då minskar man risken att ett elfel utomhus förstör maten i köket.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
OK, jag förstår hur ni menar. Går det att kombinera trefas-/enfasanslutningar på två JFB? Jag tror att det är eventuella 400V-anslutningar samt tanken att fördela enfasgrupper på alla tre faser som krånglar till det för mig.

P
Jag tycker det inte är överarbetat med att ha flera JFB, jo kanske att ha olika JFB per rum. Så tråkigt att en utomhuslampa som blåser ner under en storm helt "avfrostar" frysen... Har hänt oss... Så hos oss så är Kyl/Frys en helt egen sektion. Sen har jag en för lampor och en för "maskiner" i huset.
Man säger ju ofta att skilj isär det som har hög risk för att dra JFB, Är det något som jag verkligen skulle rekommendera är att du har på en egen sektion är utomhuslampor & uttag. Har du egen brunn & vattenpump? Lika där. Det är mitt nästa projekt när jag samtidigt ska göra smart styrning till pumpen...

Redigerat:
cergod skrev:
OK, jag förstår hur ni menar. Går det att kombinera trefas-/enfasanslutningar på två JFB? Jag tror att det är eventuella 400V-anslutningar samt tanken att fördela enfasgrupper på alla tre faser som krånglar till det för mig.
Det går utmärkt att kombinera en och två och trefasgrupper under samma jordfelsbrytare. Det görs dagligen av elektriker.

230 v och 400 v är två spänningar som finns i TN system. Dom har ett matematiskt samband på. 230v * roten ur 3 = 400v. 230 v kallas fasspänning och finns mellan en godtycklig fas och nolla. 400 v kallas huvud spänning och finns mellan två godtyckliga faser.

En kraftig spännigssättningen av nollan förekommer inte under normal drift i en felfri anläggning. Däremot kan strömmen i nollan variera mellan 0 a och fasströmmen i den mest belastad fasledaren. Även en hårt belastad trefas anläggning kan ha en nollström på 0 a om lasten är symmetriskt fördelad mellan faserna.

I vissa typer av kontors och industri miljöer kan över toner och reaktiva laster göra att nollan får för mycket ström och blir överbelastad. Det är inget problem i bostäder där merparten av belastningen är resitiv ( värme apparater av olika slag)

Redigerat:
  • Gilla
prototypen och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att 100 % av alla elanläggningar i Sverige är kombinerade 230 - 400 volt, nåja vi får dra bort enfaslägenheter och en och annan industri. Och alla går att förse med JFB.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.