10 083 läst ·
17 svar
10k läst
17 svar
Elcentral i garage, JFB, antal säkringar och kabel från huset?
Sida 1 av 2
Dags för elinköp till garaget.
Elcentralen i garaget kommer att matas från elcentralen i huset via 2 x 16Asäkringar och 2,5mm2 kabel (har tyvärr bara två faser i den kabel som gick till det gamla garaget och ska återanvändas)
- Bör jag ha JFB i garagets elcentral och gå förbi JFBn i husets central?
- Hur många säkringsgrupper brukar vara lämpligt i ett garage, hade tänkt
- En fas och säkring till svetshörnan, 16A
- En fas med separata säkringar till
* Värmepump, 10A
* Belysning, 10A
* Vägguttag, 16A
* Utsugsfläkt, 10A
- Är det nått problem att jag drar 2,5mm2 avsäkrat 16A från husets elcentral och sedan säkrar av igen med 16A mot eluttagen i garaget? alltså borde jag haft 4mm2 ut till garaget avsäkrat 20A ?
/Dea
Elcentralen i garaget kommer att matas från elcentralen i huset via 2 x 16Asäkringar och 2,5mm2 kabel (har tyvärr bara två faser i den kabel som gick till det gamla garaget och ska återanvändas)
* Värmepump, 10A
* Belysning, 10A
* Vägguttag, 16A
* Utsugsfläkt, 10A
- Är det nått problem att jag drar 2,5mm2 avsäkrat 16A från husets elcentral och sedan säkrar av igen med 16A mot eluttagen i garaget? alltså borde jag haft 4mm2 ut till garaget avsäkrat 20A ?
/Dea
Det är inget problem att säkra 16 a följt av 16 a i en viłlainstallation. I dom installationerna finns det nästan aldrig någon seletivetet särskilt när diazed och automatsäkringar är blandade. Det gäller särskilt vid kortslutning.
Det går helt enkelt inte att få någon vettig selektivetet med huvudsäkringar på 16 -25 a och gruppsäkringar på 10-16 a. Huvudsaken är att något löser ut inom föreskriven utlösningstid.
Hade det däremot varit på Volvo eller Iggesunds bruk då hade man nog tänkt lite annorlunda kring dessa frågor.
Jag hoppas att du har tillgång tiłl fyra ledare d.v.s. möjlighet att köra TN-S ( separat nolla och skyddsjord).
Vad gäller kabeldimensioner så tillkommer krav max spänningsfall och utlösningsvillkor vid dimensionering. Det gäller särkilt vid långa kablar och svaga nät som det kan bli ett problem. Det kan lösas genom att gå upp i kabeldimension eller mindre säkringsstorlek i matande ända. 4 mm2 är ingen billig standarddimension utan man väljer ofta 6 mm2 i detta fall om man skall byta från 2,5 mm2
Det går helt enkelt inte att få någon vettig selektivetet med huvudsäkringar på 16 -25 a och gruppsäkringar på 10-16 a. Huvudsaken är att något löser ut inom föreskriven utlösningstid.
Hade det däremot varit på Volvo eller Iggesunds bruk då hade man nog tänkt lite annorlunda kring dessa frågor.
Jag hoppas att du har tillgång tiłl fyra ledare d.v.s. möjlighet att köra TN-S ( separat nolla och skyddsjord).
Vad gäller kabeldimensioner så tillkommer krav max spänningsfall och utlösningsvillkor vid dimensionering. Det gäller särkilt vid långa kablar och svaga nät som det kan bli ett problem. Det kan lösas genom att gå upp i kabeldimension eller mindre säkringsstorlek i matande ända. 4 mm2 är ingen billig standarddimension utan man väljer ofta 6 mm2 i detta fall om man skall byta från 2,5 mm2
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
En egen JFB i garaget är oftast att rekommendera, så fort det blir en olägenhet att springa till huset och återställa, eller olägenhet att även huset slocknar.
Din gruppfördelning är inte heller mycket att säga om. Det blir nog bra så.
Din gruppfördelning är inte heller mycket att säga om. Det blir nog bra så.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
vad är det för kabel? Har du alltså 4 ledare i kabeln (2 fas, 1 nolla, 1 skyddsjord)?Dea_34 skrev:Dags för elinköp till garaget.
* Värmepump, 10A
* Belysning, 10A
* Vägguttag, 16A
* Utsugsfläkt, 10A
/Dea
Naturligtvis hade det varit bättre med 3*20A men frågan är om du tycker det är värt de extra pengarna? Sen måste du ju ha 20 A i huset också.
Egen JFB skulle jag ha valt av de skälen som Bo anger, skönt att slippa springa till huset om det jävlas.
Möjligen hade Jag bara säkrat vägguttaget på fas 2 med 10A, den fasen kommer nog vara tungt lastad i allafall. Inget problem säkerhetsmässigt om allt är korrekt, men kanske risk att du får springa till huset lite ofta.
Jag hade personligen lagt ny kabel och säkrat 20A trefas om jag haft möjlighet, men det är dina pengar.
Egen JFB skulle jag ha valt av de skälen som Bo anger, skönt att slippa springa till huset om det jävlas.
Möjligen hade Jag bara säkrat vägguttaget på fas 2 med 10A, den fasen kommer nog vara tungt lastad i allafall. Inget problem säkerhetsmässigt om allt är korrekt, men kanske risk att du får springa till huset lite ofta.
Jag hade personligen lagt ny kabel och säkrat 20A trefas om jag haft möjlighet, men det är dina pengar.
ztuktuk skrev:Naturligtvis hade det varit bättre med 3*20A men frågan är om du tycker det är värt de extra pengarna? Sen måste du ju ha 20 A i huset också.
@
En viktig fråga kring rekommdatiomen om 20 a säkring är att kolla vilken huvudsäkring som TS har.
Jag tycker det känns bättre att försöka att upprätthålla en viss selektivetet mellan huvudsäkring och " matarsäkringarna" till garaget än mellan " matarsäkringarna" och gruppsäkringarna i garaget. Man kan inte räkna med att en C16 automatsäkring skyddar t.ex en 20 a diazed från att gå sönder vid en kortslutning. Det är bara i överlastområdet som selektivetet finns i detta fall.
Tack för alla svar!
Jag har 25A huvudsäkringar (vilket jag nog borde kolla upp eftersom det står 3x20A på abonnemanget...) så det blir selektivitet mellan huvudsäkringarna och 16A avsäkringen ut till garaget.
Kabeln mellan husets central och garagets central kommer vara ca 25m och den delen som redan ligger på plats är en 4 ledare så det går att köra TN-S.
Hade gärna lagt ny kabel och fått 3x16A men det blir ganska mycket jobb att dra ny kabel hela vägen tyvärr.... fast jag borde nog fundera över det en gång till, fas 2 är som det påpekas ganska hårt belastad
20A har jag ingen nytta av i garaget, kör moderna 1 fas inverter MIG och TIG svetsar med PFC, går att köra på 100m 2,5mm2 avsäkrat 16A.
Det borde innebära att det i garagets elcentral blir:
huvudbrytare - JFB - säkringar till de olika grupperna, korrekt?
Jag har 25A huvudsäkringar (vilket jag nog borde kolla upp eftersom det står 3x20A på abonnemanget...) så det blir selektivitet mellan huvudsäkringarna och 16A avsäkringen ut till garaget.
Kabeln mellan husets central och garagets central kommer vara ca 25m och den delen som redan ligger på plats är en 4 ledare så det går att köra TN-S.
Hade gärna lagt ny kabel och fått 3x16A men det blir ganska mycket jobb att dra ny kabel hela vägen tyvärr.... fast jag borde nog fundera över det en gång till, fas 2 är som det påpekas ganska hårt belastad
20A har jag ingen nytta av i garaget, kör moderna 1 fas inverter MIG och TIG svetsar med PFC, går att köra på 100m 2,5mm2 avsäkrat 16A.
Det borde innebära att det i garagets elcentral blir:
huvudbrytare - JFB - säkringar till de olika grupperna, korrekt?
Tänkte om då det visade sig att jag nog tänkt till lite när jag köpte kabeln att skarva på befintlig garagekabel.
Den är 5G2.5 så jag plockar fram spaden och lägger denna kabeln hela vägen....
Med tre faser tillgängliga blir det så här istället:
- En fas och säkring till svetshörnan, två uttag ,16A
* Värmepump, 10A
* Belysning, 10A
* Utsugsfläkt, 10A
* Vägguttag 5 st, 10A
* Vägguttag 5 st, 10A
Den är 5G2.5 så jag plockar fram spaden och lägger denna kabeln hela vägen....
Med tre faser tillgängliga blir det så här istället:
- En fas och säkring till svetshörnan, två uttag ,16A
* Värmepump, 10A
* Belysning, 10A
* Utsugsfläkt, 10A
* Vägguttag 5 st, 10A
* Vägguttag 5 st, 10A
Har du blå eller gul signalpärla på huvudsäkringarna?Dea_34 skrev:
http://www.kjell.com/resources/sv-s...kstroem/14-elen-i-hemmet/14-15_saekringar.jpg
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/elen-i-hemmet
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Ska du lägga ner 25 meter 2,5 mm2 och sedan köra svets på det?
Svetsen drar nog mer än 16A intermitent så du kommer få en del spänningsfall.
Den vanliga rekommendationen är att lägga ner en 5G6 mm2 som gör din elanläggning framtidssäker.
Protte
Svetsen drar nog mer än 16A intermitent så du kommer få en del spänningsfall.
Den vanliga rekommendationen är att lägga ner en 5G6 mm2 som gör din elanläggning framtidssäker.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jo svetsen ja, men det kommer blinka i lyset.
Det GÅR att köra med 100 meter kabel, men är det smart?
Protte
Det GÅR att köra med 100 meter kabel, men är det smart?
Protte
Problemet är att en sådan lång kabel ger effektförluster och spänningsfall. Den smarta svetsen löser det genom att öka sin ingångsström och därmed öka spänningsfallet ännu mer. Det fungerar till en viss gräns men är väldigt oekonomiskt och osmart.Dea_34 skrev:
Det kallas negativ resistans och är vanlig egenskap i switchade nätagg på gott och ont. Den måste självklart begränsas av utrustningen vilket annars hade lett problem och skador på utrustningen.