3 918 läst ·
33 svar
4k läst
33 svar
Elbrister i ett typiskt svenskt klassrum...
Det som var bra förut var just att locken såldes separat. Vaktmästaren hade ett lager och kunde lite snabbt montera ett nytt lock. Men det säljs inte längre och därav att man för ersätta med annat uttag. Om det hade funnits rent allmänt en underhållsplan på varje klassrum/lokal så hade det bytts ut med tiden. Åter till problemet för ts.. Nej det ska inte se ut så, sätt för en lapp att det är trasigt, rör ej. Om det är en bänk/sittplats framför så flytta den (så ingen sitter vid uttaget och råkar ha en liten rastlös o nyfiken minut
) Felanmäl en gång till, prata med rektorn och sedan har du gjort vad du kan. Det är inte bra att det tar månader innan det lagas, bör inte ta mer än en/två veckor från felanmälan till åtgärder.
Gällande ansvaret, där vågar jag inte säga för mycket men fastighetsägaren har ansvaret och vägen ner där kan säkert någon bättre
Gällande ansvaret, där vågar jag inte säga för mycket men fastighetsägaren har ansvaret och vägen ner där kan säkert någon bättre
Redigerat:
Bästa svaret
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Yttersta ansvaret har elanläggningsinnehavaren, den kan in sin tur delegera uppgifterna då kompetensen ev. Saknas, vem det är kan vara olika.1 1alexander skrev:Det som var bra förut var just att locken såldes separat. Vaktmästaren hade ett lager och kunde lite snabbt montera ett nytt lock. Men det säljs inte längre och därav att man för ersätta med annat uttag. Om det hade funnits rent allmänt en underhållsplan på varje klassrum/lokal så hade det bytts ut med tiden. Åter till problemet för ts.. Nej det ska inte se ut så, sätt för en lapp att det är trasigt, rör ej. Om det är en bänk/sittplats framför så flytta den (så ingen sitter vid uttaget och råkar ha en liten rastlös o nyfiken minut) Felanmäl en gång till, prata med rektorn och sedan har du gjort vad du kan. Det är inte bra att det tar månader innan det lagas, bör inte ta mer än en/två veckor från felanmälan till åtgärder.
Gällande ansvaret, där vågar jag inte säga för mycket men fastighetsägaren har ansvaret och vägen ner där kan säkert någon bättre![]()
Det ska finnas dokumenterat.
I ett företag bär Vd:n alltid yttersta ansvaret därefter delegeras uppgifterna, detta skall finnas dokumenterat med titel och namn. Eventuellt bara namn.
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Jag jobbar på en elfirma som har ramavtal med kommunen och stöter på dessa problemen ofta. Vi brukar ta och laga klassrummen med reservdelar från övriga klassrum och byta ut till nya fönsterbänkskanaler emellanåt och därmed få nya reservdelar. Till slut så går det dock inte att lappa och laga längre utan byta ut rubbet.
Som förälder är det helt rätt att ställa krav. Det där är INTE okej miljö för barn att vistas i!
Som förälder är det helt rätt att ställa krav. Det där är INTE okej miljö för barn att vistas i!
Medlem
· Halland
· 4 517 inlägg
Det är ju bara att vaktmästaren byter hela uttaget. Lätt att göra. Learned helplessness kallas det med ett finare ord. Byte av befintligt uttag eller brytare få göras av den som äger nödvändig kännedom.
Sett ur entreprenörens ögon så är det svårt att få något annat än det billigaste eftersom det är det han räknat med. Och det måste han för att få jobbet.K knipo skrev:
Det beror väl på dåligt upphandlingsunderlag?J Johan456 skrev:
Man kan ju ställa krav som gör att utrustningen håller en viss standard, men då måste man ju vara kunnig själv också.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Ett tips kan vara att anmäla det hela som fara för personalen, istället för en fara för barnen.
En förälder till ett barn anmälde att ljudnivån på förskolan var farligt hög för barnen. Flera anmälningar, inget hände. Tillslut anmälde han det som ett arbetsplatsproblem för personalen (han fick tipset). Skyddsombuden stängde avdelningen direkt och arbete påbörjades direkt.
Sensmoral: barnen och deras föräldrar kan man ignorera, men när facket ställer krav så tar man tag i det.
En förälder till ett barn anmälde att ljudnivån på förskolan var farligt hög för barnen. Flera anmälningar, inget hände. Tillslut anmälde han det som ett arbetsplatsproblem för personalen (han fick tipset). Skyddsombuden stängde avdelningen direkt och arbete påbörjades direkt.
Sensmoral: barnen och deras föräldrar kan man ignorera, men när facket ställer krav så tar man tag i det.
Det kanske man kan men om det inte finns några vandalsäkra uttag för montering i fönsterbänkskanal är det ju svårt att skriva in det. I övrigt är kanalerna likvärdiga och entreprenören väljer troligtvis den som ger lägst totalpris, inklusive installation.pacman42 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Det har jag heller aldrig påstått.
Mitt inlägg var bara en kommentar till att LOU skulle vara billigt, vilket det sällan är.
Givetvis får man som installatör ta det som finns, om man inte har ett behov av något annat. Men har man behov av något annat så är det då börjar kosta pengar, ibland löjligt mycket pengar.
Titta tex på upphandlingen av förbrukningsmaterial i Stockholm landsting för några år sedan.
Är inte det en blåsning av rang med skattemedel så är ju allt ok känns det som.
https://www.google.se/amp/s/amp.svt...m/landstinget-kopte-strumpor-for-6-000-kronor
Mitt inlägg var bara en kommentar till att LOU skulle vara billigt, vilket det sällan är.
Givetvis får man som installatör ta det som finns, om man inte har ett behov av något annat. Men har man behov av något annat så är det då börjar kosta pengar, ibland löjligt mycket pengar.
Titta tex på upphandlingen av förbrukningsmaterial i Stockholm landsting för några år sedan.
Är inte det en blåsning av rang med skattemedel så är ju allt ok känns det som.
https://www.google.se/amp/s/amp.svt...m/landstinget-kopte-strumpor-for-6-000-kronor
Jag tyckte min skola var sunkig på den tiden, men vi hade iaf inte blottade uttag 
Men tillsvidare borde det väl bara vara att koppla ur uttaget och limma dit locket? Då är det ju iaf inte livsfarligt tills dess dom får fingrarna ur.. och åtgärdar felet.
Men tillsvidare borde det väl bara vara att koppla ur uttaget och limma dit locket? Då är det ju iaf inte livsfarligt tills dess dom får fingrarna ur.. och åtgärdar felet.