Osäkert och öppet eluttag i ett klassrum, front lossnade och hänger löst med synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet eluttag med synliga kablar och komponenter i ett klassrum, indikerar bristande reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut i ett vanligt svenskt klassrum på en låg- och mellanstadieskola. Felanmält för flera månader sedan och fortfarande inte åtgärdat. De har varit och tittat på skadorna, men sedan inte agerat mer än att fronten för uttaget trycktes tillbaka och direkt ramlade ut igen. Hur ser reglerna ut för lagning av elbrister nuförtiden? Vem är ansvarig? Rektorn?

Jag anser att klassrummet skall stängas till dess att bristerna är åtgärdade...

Vad kan man kräva som förälder i detta läget?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Ja det där är inte bra, anläggningsinnehavaren (osäker på vem som räknas som det på en skola) är ansvarig att hålla i gott skick och således ansvarig om någon skulle bli skadad av att anläggningen inte hålls i bra skick. Så jag tycker du ska gå till rektorn och kräva att dom åtgärdar detta omedelbart, alternativt försöka få tag i ett skyddsombud som stänger klassrummet till det är åtgärdat.

S
Skolan brukar hyra lokalerna av kommun, och kommunen har skyldighet att åtgärda sånt här. Skolan är skyldig att anmäla upptäckta fel osv. Osv.

Det som ställer till det är diskussionen kring vem som ska betala, skador uppkomna pga. Elever brukar vara skolans ansvar medans rent slitage är fastighetsägarens.

men det här är så allvarligt att kostnadsfrågan borde utredas efter reparationen om den inte redan är solklar.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Prata med skolans arbetsmiljöansvarig. Denne borde stänga av klassrummet omedelbart.
För ett par veckor sedan dog en unge i ett dagis i Tyskland efter att ha varit i kontakt med ett uttag.
Hota med polisanmälan. Felet är så enkelt att åtgärda att det borde kunna ske över natten. Om man vill.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag hade skämts om jag jobbat den på skolan. Kräv att de stänger klassrummet tills felet är avhjälpt.

Nu för jag allt hoppa in lite :) . Jobbar själv i en kommun där jag stöter på dessa uttag nästan 1 gång i veckan och för byta hela. Det är tråkigt att kommunen/fastighetsägaren inte har åtgärdat felet och vill inte försvara någon. Det som är problemet är att locket sitter med 1st skruv, plasten ger med sig när ungarna/lärarna bara sliter ut laddaren/kabeln. Ni ser skruven samt en bit plast kvar på bilden . Finns inga nya lock att köpa. Det andra är att befintliga uttag inte finns längre men det finns en ersättare. Har man gått fram med en 3 fas matning så kan det bli lite lappande och lagning innan det är klart. Så det är inte gjort på någon minut. Men återigen, detta bör lagas snarast.

Rektor bär väl det yttersta ansvaret. Det är inte ok att bedriva verksamhet i ett klassrum som ser ut som på bilderna. Problemet kan vara att rektorn antingen inte informerats eller inte förstått allvaret.

1 1alexander skrev:
Nu för jag allt hoppa in lite :) . Jobbar själv i en kommun där jag stöter på dessa uttag nästan 1 gång i veckan och för byta hela. Det är tråkigt att kommunen/fastighetsägaren inte har åtgärdat felet och vill inte försvara någon. Det som är problemet är att locket sitter med 1st skruv, plasten ger med sig när ungarna/lärarna bara sliter ut laddaren/kabeln. Ni ser skruven samt en bit plast kvar på bilden . Finns inga nya lock att köpa. Det andra är att befintliga uttag inte finns längre men det finns en ersättare. Har man gått fram med en 3 fas matning så kan det bli lite lappande och lagning innan det är klart. Så det är inte gjort på någon minut. Men återigen, detta bör lagas snarast.
Detta belyser ett grundläggande fel som ofta görs vid skolbyggen. Materialvalet är många gånger så som om skolan är ett tryggt familjehem. Men så är det inte. Även om man uteslutar vandalism så klarar en enkel gipsskiva inte om ett skolbord skjuts in i väggen med hörnet först. En vanlig vattenkran kanske inte klara 500 manöver om dagen med ungdomar som har inte riktigt kontroll på sina rörelser ännu. Och så uttagen som 1alexander skriver om.
Det måste ju finnas tåligare uttag är byggtemas billigaste?
Man måste väl ändå installera prylar efter högre krav i skolan?

T Thomas_Blekinge skrev:
Ja, om det hade funnits pengar till det...

T Thomas_Blekinge skrev:
Detta belyser ett grundläggande fel som ofta görs vid skolbyggen. Materialvalet är många gånger så som om skolan är ett tryggt familjehem. Men så är det inte. Även om man uteslutar vandalism så klarar en enkel gipsskiva inte om ett skolbord skjuts in i väggen med hörnet först. En vanlig vattenkran kanske inte klara 500 manöver om dagen med ungdomar som har inte riktigt kontroll på sina rörelser ännu. Och så uttagen som 1alexander skriver om.
Det måste ju finnas tåligare uttag är byggtemas billigaste?
Det gör man, väljer prylar som klarar mer vandalisering. Uttag är ofta vandalsäkra mm. När det gäller uttag i ”fönsterbänkskanal” så känner inte jag till om det finns vandalsäkra. Olika fabrikat kan såklart vara olika bra men troligtvis likvärdiga rent tekniskt. Tack vare LOU så får man därför den billigaste varianten.

Ni är inne på helt rätt spår. Dessa uttagen klarar inga större påfrestningar, plasten är gammal och spröd. Problemet som jag stöter på är att 1 uttag i en kanal om te x 5st uttag har gått sönder. Istället för att byta ut alla så ska det lappas och lagas. Återigen - pengar. Tänk en skola som har några hundra av dessa uttag, vad det kostar att byta ut alla? Så länge det fungerar så reagerar ingen men man tänker inte ett steg längre.

Dock är det tråkigt att det tar lång tid innan det lagas. Tyvärr så sitter inte någon redo och väntar på att få laga ett trasigt uttag.

Man kan väl byta uttagen i ett klassrum, då har man ju reservdelar till nästa...

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
5
Rätta mig om jag fel men...
Det är elanläggningsanvariges ansvar att säkerhetsställa att anläggningen är säker, vem som har yttersta ansvaret bör således vara förvaltningschefen/direktören eller den som har delegerat ansvaret.
Elanläggningsansvarige kan vara en egen anställd inom kommunen eller en entreprenör.
(På tal om vem som ska se till att felen åtgärdas)

pacman42 pacman42 skrev:
Man kan väl byta uttagen i ett klassrum, då har man ju reservdelar till nästa...
Problemet blir att få en elmoj att sätta upp begagnade uttag...:rolleyes:

Om det är locken som går sönder så kan ju vaktmästaren byta dem...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.