Hej
Vi klurar på att köpa elbil och för att det ska funka smidigt måste man ju ha en laddbox.
När jag byggde vårat garage för ca 15 år sedan såg jag till att elektrikern satte ett 230-eluttag (säkrat med 16A) på väggen.
Just detta eluttag använder jag nästan varje helg. Som ni ser på lösningen så lyckades jag undvika utanpåliggande el vilket jag tycker blev snyggt.
Min tanke är att ersätta detta eluttag med en laddbox, men jag vill inte gå miste om eluttaget. Så frågan är om någon vet en laddbox som har integrerat 230-uttag?
Jag har inte hittat någon, den enda lösningen jag hittat är en adapter mellan Typ 2 till schucko. Men det blir inte riktigt optimalt om man t ex vill ha en julbelysningen inkopplad ibland.
Mvh
Fredrik
Vi klurar på att köpa elbil och för att det ska funka smidigt måste man ju ha en laddbox.
När jag byggde vårat garage för ca 15 år sedan såg jag till att elektrikern satte ett 230-eluttag (säkrat med 16A) på väggen.
Just detta eluttag använder jag nästan varje helg. Som ni ser på lösningen så lyckades jag undvika utanpåliggande el vilket jag tycker blev snyggt.
Min tanke är att ersätta detta eluttag med en laddbox, men jag vill inte gå miste om eluttaget. Så frågan är om någon vet en laddbox som har integrerat 230-uttag?
Jag har inte hittat någon, den enda lösningen jag hittat är en adapter mellan Typ 2 till schucko. Men det blir inte riktigt optimalt om man t ex vill ha en julbelysningen inkopplad ibland.
Mvh
Fredrik
Charge Amps Halo har schuko-uttag
https://evconnect.se/products/halo-...xc_UqfFAadiWqxVMKLHsdUI9EinvMN2BoCypgQAvD_BwE
https://evconnect.se/products/halo-...xc_UqfFAadiWqxVMKLHsdUI9EinvMN2BoCypgQAvD_BwE
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 298 inlägg
Dessutom får du väl bara enfasladdning om du ersätter uttaget?
Du kan inte behålla uttaget och skaffa en laddbox med egen dragning?
Du kan inte behålla uttaget och skaffa en laddbox med egen dragning?
Hej,
Tusen tack för svaren.
Ja, jag hade faktiskt tänkt att det borde räcka med enfas-laddning när vi tittat på behoven. Om behovet ökar i framtiden borde det gå att en elektriker drar fram två faser till.
Jag gissar att enklaste och snyggaste installationen vore att bara byta eluttaget. Jag slipper då utanpåliggande kabeldragning. Det kommer dock inte funka om elbilsladdbox är för stor, så den tar i lamparamturen. Jag har 16 cm från centrum på eluttaget till lampans kant.
Många kanske tycker att den blir för högt placerad, själv tycker jag nog inte det. Bara bra att man inte springer in i den då man rundar hörnet.
Men om den t ex inte får plats då är väl lösningen att dra från eluttaget, utanpåliggande en bit ned. Då kan man ju välja någon annan än Halo oxå. Men Halo är väldigt intressant då den hade ett inbyggt uttag. (Tack för infon att det inte verkar gå att använda det samtidigt som man laddar)
Mvh
Fredrik
Tusen tack för svaren.
Ja, jag hade faktiskt tänkt att det borde räcka med enfas-laddning när vi tittat på behoven. Om behovet ökar i framtiden borde det gå att en elektriker drar fram två faser till.
Jag gissar att enklaste och snyggaste installationen vore att bara byta eluttaget. Jag slipper då utanpåliggande kabeldragning. Det kommer dock inte funka om elbilsladdbox är för stor, så den tar i lamparamturen. Jag har 16 cm från centrum på eluttaget till lampans kant.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Många kanske tycker att den blir för högt placerad, själv tycker jag nog inte det. Bara bra att man inte springer in i den då man rundar hörnet.
Men om den t ex inte får plats då är väl lösningen att dra från eluttaget, utanpåliggande en bit ned. Då kan man ju välja någon annan än Halo oxå. Men Halo är väldigt intressant då den hade ett inbyggt uttag. (Tack för infon att det inte verkar gå att använda det samtidigt som man laddar)
Mvh
Fredrik
Redigerat:
Tackar för ditt inlägg. Nä så vill man ju inte ha det. Jag har försökt forska hur Halo funkar. Med en fas så säger chatgpt så här :G Gooli skrev:
- Inbyggt Schuko-uttag: Det inbyggda uttaget fungerar oberoende av ladduttaget, men båda delar på samma inkommande matning – vilket innebär att om bilen laddas för fullt så finns mindre marginal kvar till Schuko-uttaget. Men:
- Effektbalansering finns inbyggt: laddboxen kan hantera detta genom att prioritera ladduttaget och begränsa/övervaka belastningen.
ChatGPT kan ju givetvis missta sig. Skulle du säga att Halo med en fas kommer bara kunna serva antingen schucko eller elbilsladduttaget åtgången?
Hur som helst var min första tanke att snåla in på antalet faser. Men om bara ett uttag funkar åt gången är det värt att dra fram fler då elektrikern väl är här. Jag tror tom det är fk framdraget i flexslang så det borde gå lätt att dra fram fler trådar även om de är lite grövre.
Mvh
Fredrik
@fredand44 Så här säger charge amps själva i alla fall:
"Det går ej att använda uttaget undertill samtidigt som man laddar sin bil.
Detta är för att det är ett relä som styr strömmen till antingen laddkabeln eller uttaget, där laddkabeln alltid har prioritet över uttaget."
"Det går ej att använda uttaget undertill samtidigt som man laddar sin bil.
Detta är för att det är ett relä som styr strömmen till antingen laddkabeln eller uttaget, där laddkabeln alltid har prioritet över uttaget."
Klicka här för att svara