Fundering jag har: effektvakt har ju varit populära för att kunna stänga av värme/VVB tillfälligt när man har andra stora förbrukare igång under kortare perioder. Smart och man har kunnat dimensioner ner inkommande ström men vad händer då när fastighetsägarna skaffar plugin eller ren elbil första gången... Vaknar man upp och har 10 grader kallare inne utan något varmvatten? Någon som hört om nått sånt hänt?
Ja, rent teoretisk kan det bli så. Men i princip alla elbilsladdare går på en fas, och ett någorlunda intelligent värmesystem klarar av att bara dra ner effekten på den fas som är överbelastad.
Sen hinner det oftast inte hända så mycket med inomhustemperaturen på några få timmar.
Sen hinner det oftast inte hända så mycket med inomhustemperaturen på några få timmar.
Att stänga av husets uppvärmning under de 6-8 timmar som elbilen kanske ska laddas med 11kW tycker inte jag är en bra lösning. Dessutom sker laddningen oftast på natten när värmebehovet är som störst.
När jag installerade CEE uttag för laddning satte jag en kontaktor som kan styras beroende på den totala strömförbrukningen. Håller på att trimma in mätningen att vara lika trög som säkringarna. Det här är ju inte heller någon optimal lösning då den bara klarar on/off.
Jag kollade också några laddboxar om de hade någon ingång för mättransformatorer men det fanns inte. Det förvånar mig för det vore enkelt att få in. Eftersom laddboxen kan signalera till bilen att sänka laddströmmen så skulle det bli precis "lagom" laddning. Tycker att det här borde vara självklart egentligen.
När jag installerade CEE uttag för laddning satte jag en kontaktor som kan styras beroende på den totala strömförbrukningen. Håller på att trimma in mätningen att vara lika trög som säkringarna. Det här är ju inte heller någon optimal lösning då den bara klarar on/off.
Jag kollade också några laddboxar om de hade någon ingång för mättransformatorer men det fanns inte. Det förvånar mig för det vore enkelt att få in. Eftersom laddboxen kan signalera till bilen att sänka laddströmmen så skulle det bli precis "lagom" laddning. Tycker att det här borde vara självklart egentligen.
Redigerat:
Det skulle helt klart varabättre om styrningen ligger i laddaren. Det borde dyka upp på marknaden. Framförallt flerfamiljshus behöver nog kunna begränsa laddningen när många ansluter sig samtidigt som fastighetens behov är högt.
Jag är inte så säker på att moderna laddare till elbilar kör någon cykel utom vid snabbladdning (DC). Så här såg det ut när jag första gången laddade hemma - dock inte på full effekt (hade ingen automatik inkopplad då). Det är en Tesla S som laddas och jag tror inte att dess laddare är omodern.useless skrev:
Litiumbatterier brukar laddas med konstant ström tills man uppnår omkring 4.2V per cell och därefter med konstant spänning.
Det som går upp och ner intermittent är min VP som är on/off.
Redigerat:
För flerbilsladdning finns det faktiskt lite intelligens i en del laddboxar. Två eller flera laddboxar kan kommunicera för att se till att summan av strömmen inte överskrider ett förinställt värde. Just därför så anser jag det borde vara en smal sak att fixa så att man även kan reglera på uppmätt ström.D Daniel 109 skrev:
Enklast vore om aktiv lastbalansering på inkommande matning kom lite i bruk så det blev accepterad känd och prismässigt vettig teknik. Då räcker 3x16 A långt och alla trådar här kring snedlast i kök, värmesystem laddning osv kan få klinga ut.
Vilken teknik pratar du om nu? Det måste vara mycket lättare att reglera på lastsidan. Men det finns ju klart fler laster som skulle kunna vara med och reglera.
Ute i vida världen tycks de oftra ha enfasmatning med ganska hög ström tillgänglig, runt 50A. Det är väl det de flesta laddboxar (och bilar) utgå ifrån.Tyskarna är mer som oss, det ser man på deras elbilar också (flerfasladdare).
Det finns lite mer smarta laddare på marknaden, men de kostar ju lite mer och så måste man dra en sensorkabel mellan boxen och elcentralen.
De hemmaladdare man normalt pratar om (3-6kW) går på max hela tiden, möjligen sista timmen att de kan dra ner på effekten för att få i de sista procenten i batteriet. Ingen cykling behövs.
Det finns lite mer smarta laddare på marknaden, men de kostar ju lite mer och så måste man dra en sensorkabel mellan boxen och elcentralen.
De hemmaladdare man normalt pratar om (3-6kW) går på max hela tiden, möjligen sista timmen att de kan dra ner på effekten för att få i de sista procenten i batteriet. Ingen cykling behövs.
Om jag inte missförstår, så har Garo en sådan laddare med lastbalansering, där man kompletterar med en Modbus energimätare (är väl trådlöst?).
*Edit: trådlöst var nog att ta i, men nog har jag sett någon laddare som hade trådlös kommunikation till en energimätare...?"
Tada?
http://www.garo.se/ladda-din-elbil_1/laddstationer/laddbox/laddbox-ev-3-7kw-psb-a-w
*Edit: trådlöst var nog att ta i, men nog har jag sett någon laddare som hade trådlös kommunikation till en energimätare...?"
Tada?
http://www.garo.se/ladda-din-elbil_1/laddstationer/laddbox/laddbox-ev-3-7kw-psb-a-w
Redigerat:
Tada! Precis vad jag eftersökte. Och jag föredrar trådbunden.
Fattar inte att jag kunde missa det. Garo var en av de jag undersökte minns jag. Men ser nu att det är en relativt ny variant (september 2017) - jag var väl ute lite för tidigt.
Fattar inte att jag kunde missa det. Garo var en av de jag undersökte minns jag. Men ser nu att det är en relativt ny variant (september 2017) - jag var väl ute lite för tidigt.
Redigerat:
Det är helt enkelt en aktiv fördelning mellan faserna så att om du tex kör induktionshäll, kokare, micro normalt snett installerat så tex L1 belastas 30 A och L2 obetydligt samt din laddare bil på L3 10 A kommer det fördelas om så L2 får bidra till L1 ca: 10 A och L3 till L1 ca: 4 A. Fördelningen är helt dynamisk upp till inställd gräns för hur mycket man vill skyffla mellan faserna och till vilken gräns man vill sträva efter helt symmetrisk last.D Daniel 109 skrev:
Trefasanslutningen 3x!6 A funkar då alltså i extremfallet som enfas 48 A. Låt laddlådan vara simpel på alla sätt som den ändå är och dra lite mer nytta av mer modern kraftelektronik på din anslutningsnivå mot nät.
Det är definitivt inte enkelteknik att skyffla energi mellan faserna. Det finns lättare sätt att lösa det problemet på.
Det är tämligen enkelt och används i många drivsystem industriellt, och det är nog svårt att lösa problemet på så många andra sätt som inte innebär en mängd onödiga resurskrävande steg. Vad tänker du dig för lösningar som skulle vara vettiga för tex laddningsfrågan här?