Mxen bör ju gå att sätta i en liten låda tillsammans med laddaren, eller? En liten "bump on the wire" bara...

Någon som har tips på en Mx som funger till denna schnider box

MX’en är väl en liten hjälp-modul i normformat med en pigg som går in i dvärg eller JFB och trippar/löser ut JFBn.
Den är också kopplad till vippan.
Den vita normkomponenten kan vara en JFB.
Steg-för-steg-instruktioner för montering eller demontering av en elektrisk komponent, med numrerade pilar och symboler.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Elektronikskåpets insida med kretskort, ledningar, kondensatorer och komponenter, monterade i plasthölje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrisk installation med kabeldragning, anslutningar, och en grön kretskortsmodul inuti svart hölje.
Skapa konto

Elbilsladdarens handtag närbild på träbakgrund. Märke synligt. Strömbrytare och varningssymboler. Anslutningskabel. Grå och svart.
Skapa konto

Närbilder på mer intressanta saker går givetvis att ordna om någon vill det! Jag förstår dock inte varför den egentligen vill ha de där externa grejerna, den ser ut att kunna mäta ut ett jordfel på AC sidan och isf. bryta strömmen (för mig iaf). Generellt känns det i övrigt som en välbyggd låda, inga konstigheter förutom märket på anslutningsdonet då...

Redigerat:
  • Gilla
harka och 4 till
  • Laddar…
Jag gissar på att den har samma problem som Easee, kontaktorn är för klen för att räknas som JFB.

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag gissar på att den har samma problem som Easee, kontaktorn är för klen för att räknas som JFB.
Njo, den här konstruktionen är nog mer lämpad för att även klara vedkapen.
Om det blir många DC jordfel som får JFB att lösa ut under last, så är det en standardkomponent JFBn som slits och inte laddboxen som behöver bytas.

Tekniskt är det väl smart att får föregående JFB att lösa ut. Men det krävs en extra kabel till utlösaren på JFBn.

Prismässigt lär väl knappast MX + JFB bli billigare än en JFB typ B?

Peak current övervakaren är en egen extra ”burk” med ytterligare en uppsättning strömtrafos men den kräver ingen extra kabel till boxen.
Men den kräver en extra 3polig dvärg.

Online shopping-sida som visar två elbilsladdare och totalpris; köps ofta tillsammans.

pacman42 pacman42 skrev:
Mxen bör ju gå att sätta i en liten låda tillsammans med laddaren, eller? En liten "bump on the wire" bara...
Att koppla in en resistor och skapa en AC ”läckfelström” är väl listigt, men den kommer att utveckla mycket värme om JFBn inte skulle lösa ut.
Har för mig jag så nått om ett patent på det (amerikanskt då gissar jag).

Kanske är den här laddboxen bäst som donator för ett eget bygge?
Sätt en JFB typ B före, byt elektroniken och lägg till smart programvara med koppling till HA?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Att koppla in en resistor och skapa en AC ”läckfelström” är väl listigt, men den kommer att utveckla mycket värme om JFBn inte skulle lösa ut.
Har för mig jag så nått om ett patent på det (amerikanskt då gissar jag).

Kanske är den här laddboxen bäst som donator för ett eget bygge?
Sätt en JFB typ B före, byt elektroniken och lägg till smart programvara med koppling till HA?
Det är inte det minsta listigt snarare helt fel och regelvidrigt med möjlig personfara i slutänden. Lika underligt är lösningen med shuntutlösaren och i en del fall även underspänningsutlösare i vissa manualer.

Synd att det hittills gått troll i fallen kring boxarna ofta upphängning kring normens mekaniskt uppklinkade brytare. Garo har ju då trots all övrig tafflighet rundat det bra med sin dvärgbrytare och tillagd shuntutlösare i sin box.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
D
blackarrow blackarrow skrev:
Njo, den här konstruktionen är nog mer lämpad för att även klara vedkapen.
Om det blir många DC jordfel som får JFB att lösa ut under last, så är det en standardkomponent JFBn som slits och inte laddboxen som behöver bytas.

Tekniskt är det väl smart att får föregående JFB att lösa ut. Men det krävs en extra kabel till utlösaren på JFBn.

Prismässigt lär väl knappast MX + JFB bli billigare än en JFB typ B?

Peak current övervakaren är en egen extra ”burk” med ytterligare en uppsättning strömtrafos men den kräver ingen extra kabel till boxen.
Men den kräver en extra 3polig dvärg.

[bild]
Kan du förklara i enklare ord?

Fattar jag rätt att Schneider EVlink har en intern, färdig JFB för DC och att om den laddaren här sätts upp under en befintlig vanlig central-JFB så är allt uppnått? Tuta och köra? Eller vad handlar det du skriver om Mx och så vidare om?

Jag har alltså inte frågor om lastvakt o dylikt. Den här har samma maxeffekt som en vanlig trefasspis.

Schneiders laddbox har ingen JFB alls i sig, däremot har de en detektering av DC-fel, den behöver Mx som är kopplad med befintlig JFB i elinstallationen som de nyttjar för att bryta vid DC-fel.

Man kan spekulera i att detta är för att flytta kostnader från boxen till installationen för att få en billig box.

• Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Schneiders laddbox har ingen JFB alls i sig, däremot har de en detektering av DC-fel, den behöver Mx som är kopplad med befintlig JFB i elinstallationen som de nyttjar för att bryta vid DC-fel.

Man kan spekulera i att detta är för att flytta kostnader från boxen till installationen för att få en billig box.
Har de boxarna ingen nätfrånskiljning utan hylsorna ständigt spänningssatta? Annars är ju den naturliga funktionen för DC-skydf att internt blockera nät den vägen. Kluddet med shuntutlösare mot dvärg eller JFB är knappast övertygande.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Har de boxarna ingen nätfrånskiljning utan hylsorna ständigt spänningssatta? Annars är ju den naturliga funktionen för DC-skydf att internt blockera nät den vägen. Kluddet med shuntutlösare mot dvärg eller JFB är knappast övertygande.
Där är ju en kontaktor, men jag ser ingen anledning till att ha shuntutlösaren än att kontaktorn inte uppfyller någon skyddsfunktion som behövs för JFBn.

D

Aha, tack! Då får det vara.

Där är ju en kontaktor, men jag ser ingen anledning till att ha shuntutlösaren än att kontaktorn inte uppfyller någon skyddsfunktion som behövs för JFBn.
Man kan tänka sig lite olika installationstekniska delar där ett antal boxar används samordnat med lite kraftigare matning. Ett centralt jordfelsskydd tex JFB A och sen dvärgar med shunt för att lösa avsäkring och DC delen. Lite på kanten strikt sett men alltså ungefär som Garo i vissa av sina.

Att använda reläfunktionen för nät till DC delen är normalt accepterat men som du säger kanske försök till merförsäljning av diverse mer eller mindre vettiga normkomponenyer. Installatörer av Schneider box har nog deras sortiment i övrigt också för det mesta.

Finns också lite som stärker påståenden i riktning mot dessa lösningar i senaste normarbetena kring EV laddning. Jag har bara helt flyktigt ögnat igenom det men de sedvanliga kommersiella krafterna i de grupperna är som vanligt tydliga. Vi får se om tex AFDD kommer insmygande i elinstallationsreglerna vad det lider trycket ligger på åtminstone.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Man kan tänka sig lite olika installationstekniska delar där ett antal boxar används samordnat med lite kraftigare matning. Ett centralt jordfelsskydd tex JFB A och sen dvärgar med shunt för att lösa avsäkring och DC delen. Lite på kanten strikt sett men alltså ungefär som Garo i vissa av sina.

Att använda reläfunktionen för nät till DC delen är normalt accepterat men som du säger kanske försök till merförsäljning av diverse mer eller mindre vettiga normkomponenyer. Installatörer av Schneider box har nog deras sortiment i övrigt också för det mesta.

Finns också lite som stärker påståenden i riktning mot dessa lösningar i senaste normarbetena kring EV laddning. Jag har bara helt flyktigt ögnat igenom det men de sedvanliga kommersiella krafterna i de grupperna är som vanligt tydliga. Vi får se om tex AFDD kommer insmygande i elinstallationsreglerna vad det lider trycket ligger på åtminstone.
Som jag tolkar bilden för några inlägg sedan så används shunten på AC-JFBn.

Det låter ju rimligt att den är designad för större installationer, samtidigt så är det inte riktigt så Schneider marknadsför den 🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.