9 494 läst ·
75 svar
9k läst
75 svar
Elbehörig i eget hus
Har haft samma funderingar och kommit fram till samma slutsats.prototypen skrev:
Men är det någon på forumet som har koll på om någon som gjort sina egna elinstallationer har fått några rättsliga konsekvenser? Hittade bara denna länk vid en snabb googling: https://www.aftonbladet.se/lokala-nyheter/6n6y8@ablokal
Jag skulle nog känna mig säkrare om jag fick göra en del av jobbet själv, och sedan så gäller ju nedan ändå enligt elsäkerhetsverket, trots att jag anlitat och betalat en auktoriserad elinstallatör: "Det är du själv som ansvarar för att dina elektriska apparater är hela och att de används på rätt sätt. För fasta elinstallationer, till exempel ett uttag i köket och elledningar i väggar, kan ansvaret se olika ut beroende på om du är husägare eller om du bor i lägenhet. Äger du ditt hus är det du som har ansvaret för att dina fasta installationer är säkra."
Har genom åren gjort en del jobb själv, och äventyrat andra elinstallatörers auktorisering genom att de låtit mig göra det, och påstår inte att det ska vara tillåtet för vem som helst o göra det, för jag har även sett spår av klåpare som gjort saker som varit direkt farliga.
Men riskerar jag inga värre straff så skulle det rent av vara lönsamt
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Det som verkligen gäller är att arbetet blir väl utfört enligt konstens alla regler så att det uppfyller normal säkerhet. Det innefattar kunskap, färdighet, rätt elmateriel, verktyg och instrument. Alla annat är sekundärt.
Konsekvenser blir det först om man slarvar och orsakar en olycka. För att bli åtalad mot elsäkerhetslagen ska någon (avundsjuk granne) göra en polisanmälan för brott mot behörighetskraven, och lyckas få en åklagare att ta sig an ärendet. Det kan nog endast ske om anläggningen är bristfällig och farlig men ännu inte orsakat en olycka, hur nu någon ska få tillgång till bostaden för att påvisa det.
Konsekvenser blir det först om man slarvar och orsakar en olycka. För att bli åtalad mot elsäkerhetslagen ska någon (avundsjuk granne) göra en polisanmälan för brott mot behörighetskraven, och lyckas få en åklagare att ta sig an ärendet. Det kan nog endast ske om anläggningen är bristfällig och farlig men ännu inte orsakat en olycka, hur nu någon ska få tillgång till bostaden för att påvisa det.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 150 inlägg
Njae, det krävs nog egentligen att du erkänner. Bara du håller tyst och gör en i övrigt helt korrekt installation så skall det mycket till för att du skall bli fälld.useless skrev:
Det är tom så att om du gör en korrekt installation så vågar jag inte på rak arm säga hur rätten kommer att döma. Kom ihåg att frågan aldrig är prövad så vitt vi vet. Det är någon enstaka som arbetat som elektriker utan auktorisation som fällts, men ingen hemmapulare.
Det är väl ganska normalt? Man har en auktoriserad elektriker för regelefterlevnad. Den behöver dessutom inte vara anställd, utan kan anlitas på konsultbasis.
Så är det när man har hårda regler för att upprätthålla säkerheten... Många liknar det vid ett bussbolag där en person på kontoret har C-körkort och ansvarar för att de hundra körkortslösa chaufförerna utför sitt jobb på rätt sätt.
https://www.elsakerhetsverket.se/yr...nsforetag/elinstallator-for-regelefterlevnad/
Så är det när man har hårda regler för att upprätthålla säkerheten... Många liknar det vid ett bussbolag där en person på kontoret har C-körkort och ansvarar för att de hundra körkortslösa chaufförerna utför sitt jobb på rätt sätt.
https://www.elsakerhetsverket.se/yr...nsforetag/elinstallator-for-regelefterlevnad/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 851 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 851 inlägg
Har du dragit kabel i samma utsträckning som en som jobbar med det dagligen under 30 år? Isåfall har du väl arbetat som elektriker och borde känt till att det är så det fungerar?
Man har ändrat lite på det för något år sen, men det har alltid varit så att de flesta som installerar inte har en egen behörighet.
Man har ändrat lite på det för något år sen, men det har alltid varit så att de flesta som installerar inte har en egen behörighet.
Det sista du skriver om busschaufför är frågan om det är så. Måste inte alla ha ett eget körkort för buss?useless skrev:
Det är väl ganska normalt? Man har en auktoriserad elektriker för regelefterlevnad. Den behöver dessutom inte vara anställd, utan kan anlitas på konsultbasis.
[länk]
Moderator
· Stockholm
· 57 730 inlägg
Jo det var väl just det useless ville påtala.P Putte 9497 skrev:
Nu tycker jag att jämförelsen haltar. För en anställd elektriker som skickas ut på ett uppdrag. Behöver inte klara precis allt som har med elinstallationer att göra. Den behörige förväntas ha koll på att just den antällde klarar de situationer som förväntas uppkomma på just det uppdraget. OCH att den anställde är tillräckligt kunnig för att förstå om något oväntat uppstår, och då ringa efter råd eller hjälp.
En busschaufför måste under varje tur han kör räkna med att nästan varenda situation som kan tänkas uppstå, kommer att uppstå. Det går inte att skicka ut chauförer, med olika trafiksäkerhetsmässiga kunskaper på olika turer. Typ på rutt A finns inga rondeller, då kan Kalle köra den turen, han har inte klarat rondellkörning ännu. men just idag lägger de om turen runt ett vägarbete, så Kalle kraschar när han kör fel håll i rondellen....
Så kan det vara. Men en elektriker har elsäkerhet likväl som den som har behörighet. Gör elmontören fel är det egentligen den behöriga som ska se till att det blir rätt.
Jämförelsen med busschauffören var bra om än lite otydlig.
Jämförelsen med busschauffören var bra om än lite otydlig.
Moderator
· Stockholm
· 57 730 inlägg
Fast det förekommer i firmorna personer med väldigt begränsade kunskaper. Förhoppningsvis något som den ansvarige arbetsledaren vet om. Har du en elektriker som bara går på nybyggen, så gissar jag att 90% av arbetet går ut på att koppla brunt till brunt, blått till blått osv, i 1000 dosor.
En elektriker som skall åka ut och byta central i villan från 1910, kommer att utsättas för avsevärt mer kunskapskrävande analysbehov. Duger de här trådarna, är de för murkna? Vad tusan är den här röda tråden som är ihopkopplad med brunt för något osv.
En elektriker som skall åka ut och byta central i villan från 1910, kommer att utsättas för avsevärt mer kunskapskrävande analysbehov. Duger de här trådarna, är de för murkna? Vad tusan är den här röda tråden som är ihopkopplad med brunt för något osv.
Moderator
· Stockholm
· 57 730 inlägg
Som exempel: I bostadsrättsföreningen där jag var ordf. för typ 30 år sedan. Vi bytte stammar, idet ingick även att renovera all el.
Elfirman som på den tiden hade några tiotals anställda (projektet med våra 800 lägenheter var deras största dittils), de finns än idag och har numer kontor över hela landet, en av de stora.
En av deras killar bytte matiningen i källaren fram till stigarledning som gick upp i trapphusen, i en av byggnadenra. Själva stigarledningen skulle bytas långt senare, just detta huset låg sist i planen. Något gick fel så man tappade PEN ledaren, dramtiska följder, allt elektriskt i 32 lägenheter förstördes, brand utbröt i två lägenheter, men självslocknade.
Dagen efter förnekade firman allt ansvar "vi har inte gjort något". men "samla in alla kvitton, vi betalar allt". Samma firma hade klagat på byggmöte bara någon dag tidigare att det gick åt en skruv mer än planerat för varje källararrmatur....
Något år senare bjöd min fru in sina kolleger till vårt då nyköpta hus. De kom med respektive. En av makarna arbetade som elektriker i just den firman. Men han hade inte varit på projektet. Som en liten anekdot berättade jag om vad hans kollega hade ställt till med, den brutna PEn ledaren. Då ser han oförstående ut "ja nollan måste ju vara med, annars fungerar inget. Men det kan ju inte bli farligt om man bryter den, måste vara något annat som hände".... Kändes som hög tid att byta samtalsämne...
Om den som orsakade olyckan var lika monumentalt okunnig, eller om han bara råkade ha otur vet jag inte. Firman var oerhört snabb med att sopa igen alla spår av händelsen.
Elfirman som på den tiden hade några tiotals anställda (projektet med våra 800 lägenheter var deras största dittils), de finns än idag och har numer kontor över hela landet, en av de stora.
En av deras killar bytte matiningen i källaren fram till stigarledning som gick upp i trapphusen, i en av byggnadenra. Själva stigarledningen skulle bytas långt senare, just detta huset låg sist i planen. Något gick fel så man tappade PEN ledaren, dramtiska följder, allt elektriskt i 32 lägenheter förstördes, brand utbröt i två lägenheter, men självslocknade.
Dagen efter förnekade firman allt ansvar "vi har inte gjort något". men "samla in alla kvitton, vi betalar allt". Samma firma hade klagat på byggmöte bara någon dag tidigare att det gick åt en skruv mer än planerat för varje källararrmatur....
Något år senare bjöd min fru in sina kolleger till vårt då nyköpta hus. De kom med respektive. En av makarna arbetade som elektriker i just den firman. Men han hade inte varit på projektet. Som en liten anekdot berättade jag om vad hans kollega hade ställt till med, den brutna PEn ledaren. Då ser han oförstående ut "ja nollan måste ju vara med, annars fungerar inget. Men det kan ju inte bli farligt om man bryter den, måste vara något annat som hände".... Kändes som hög tid att byta samtalsämne...
Om den som orsakade olyckan var lika monumentalt okunnig, eller om han bara råkade ha otur vet jag inte. Firman var oerhört snabb med att sopa igen alla spår av händelsen.
Så är det säkert i mindre företag men många gånger delas arbetena upp i nybyggnation och service. Dessutom kan en osäker montör alltid ringa en mer erfaren montör eller projektansvarig. Men detta gäller ju inte bara elektriker utan även vvs are, takläggare etc.H hempularen skrev:Fast det förekommer i firmorna personer med väldigt begränsade kunskaper. Förhoppningsvis något som den ansvarige arbetsledaren vet om. Har du en elektriker som bara går på nybyggen, så gissar jag att 90% av arbetet går ut på att koppla brunt till brunt, blått till blått osv, i 1000 dosor.
Men rent krasst gör nog de flesta som har egen erfarenhet av el ett lika bra arbete som en montör.
Många drar sin egen el men vet vad de gör och skyltar heller inte med detta