eavogels skrev:
Det är sant, men vem vill ha mig som praktikant över 60?
Jag ser en lucka här som borde kunna fyllas av marknadskrafterna... Vem blir först att starta en elinstallationsfirma med huvudsyftet att ge folk den praktik dom behöver för att få egen behörighet?

"Problemet" är väl bara att få till någon vettig lönsamhet. Lärlingar brukar ju inte vara så speciellt lönsamma, dessutom krävs det väl nästan att dom får gå bredvid en fullutbildad som "orkar med" att handleda. Man brukar räkna med mist 5 "fullbetalda" och en lärling.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Tanken är att anställa såna som är vuxna och har en stadgad ekonomi. Direkt efter @tommib 's teoretiska kvällskurs i avancerat hempul tar man tjänstledigt på 50% och har praktik. Den eventuella vinst man genererar delar man med företaget på nåt bra sätt...

useless useless skrev:
Tanken är att anställa såna som är vuxna och har en stadgad ekonomi. Direkt efter @tommib 's teoretiska kvällskurs i avancerat hempul tar man tjänstledigt på 50% och har praktik. Den eventuella vinst man genererar delar man med företaget på nåt bra sätt...
En lärling kostar mer än denne genererar i inkomst.
Skulle en firma ha det affärskonceptet så skulle "hempular"lärlingen få betala för att få göra sin praktik där

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Vad är det som kostar? Om man inte lyfter ordinarie lön, utan bara tar del av eventuellt överskott? När man blivit varm i kläderna borde man kunna fakturera några kronor i timmen för att dra lite kanalisation eller liknande?

jag gissar att det regleras i kollektivavtal. Elfirman får inte betala mindre än avtalsenlig lön, även om lärlingen ber om det.

Men det borde finnas någon elfirma som inte är ansluten till kollektivavtalet, där det kan fungera.

G
H hempularen skrev:
jag gissar att det regleras i kollektivavtal. Elfirman får inte betala mindre än avtalsenlig lön, även om lärlingen ber om det.

Men det borde finnas någon elfirma som inte är ansluten till kollektivavtalet, där det kan fungera.
Men då kommer facket garanterat ingalloperandes och kräver kollektivavtal och sedan strejkas det utanför företaget..

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Måste man vara anställd? Man kan väl vara egen och fakturera firman ett lämpligt belopp?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Och inte bara facket utan även arbetsgivarna, dom allra flesta, OBEROENDE av politisk/facklig/arbetsgivarbakgrund, vill att ALLA ska ha samma villkor.
Och det som kostar mest är den tillsyn man måste ha, dessutom räcker det inte med att praktikanten "drar lite kanalisation" utan praktiken måste vara allsidig om det över huvud taget ska vara meningsfullt.
Det torde finnas någon orsak till att det redan i dag är svårt för dom som slutar skolan att få praktik.
Men är man mindre seriös och skiter i hur/vad praktikanten gör så kan det kanske vara en affärsidé.
Jag har själv drivit ett mindre företag och haft en mängd ungdomar som har sökt lärlingsplats men jag har aldrig kunnat motivera kostnaderna/problemen, så tyvärr har jag som företagare aldrig tagit in någon lärling.
Däremot när jag arbetat på ett större företag och drev lite större jobb med glädje tagit emot lärlingar för där fanns det betydligt större möjligheter och betydligt "större" ekonomi för att ta den ekonomiska biten. Samt där fanns ett behov av att ständigt ersätta folk som slutade och då är det en fördel att dom nya blir "inskolade" för att fungera på just det företaget.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Eller annars gör du som många andra medlemmar här, kopplar ändå om du nu har hempularkunskaper vill säga.

Jo, men det skulle vara bra om man kunde ta rygg på en riktig elektriker och få bekräftat att man är minst lika bra...

useless useless skrev:
Jo, men det skulle vara bra om man kunde ta rygg på en riktig elektriker och få bekräftat att man är minst lika bra...
Bara ringa hem en som tittar på när du kopplar, bjud på glögg och pepparkaka

G
E elmont skrev:
Och inte bara facket utan även arbetsgivarna, dom allra flesta, OBEROENDE av politisk/facklig/arbetsgivarbakgrund, vill att ALLA ska ha samma villkor.
Och det som kostar mest är den tillsyn man måste ha, dessutom räcker det inte med att praktikanten "drar lite kanalisation" utan praktiken måste vara allsidig om det över huvud taget ska vara meningsfullt.
Det torde finnas någon orsak till att det redan i dag är svårt för dom som slutar skolan att få praktik.
Men är man mindre seriös och skiter i hur/vad praktikanten gör så kan det kanske vara en affärsidé.
Jag har själv drivit ett mindre företag och haft en mängd ungdomar som har sökt lärlingsplats men jag har aldrig kunnat motivera kostnaderna/problemen, så tyvärr har jag som företagare aldrig tagit in någon lärling.
Däremot när jag arbetat på ett större företag och drev lite större jobb med glädje tagit emot lärlingar för där fanns det betydligt större möjligheter och betydligt "större" ekonomi för att ta den ekonomiska biten. Samt där fanns ett behov av att ständigt ersätta folk som slutade och då är det en fördel att dom nya blir "inskolade" för att fungera på just det företaget.
När jag läste till installationselektriker på komvux och slutate våren 2010.
Så ringde jag 300 st elfirmor i stockholm och letade efter praktikplatsen.
Fanns 3 standardsvar:
1) Har redan avtal med <skolnamn>, och tar bara praktikanter där ifrån
2) För litet företag som inte har råd att ta praktikanter
3) För mycket att göra att de inte har tid med praktikanter.

G GargamelSE skrev:
När jag läste till installationselektriker på komvux och slutate våren 2010.
Så ringde jag 300 st elfirmor i stockholm och letade efter praktikplatsen.
Fanns 3 standardsvar:
1) Har redan avtal med <skolnamn>, och tar bara praktikanter där ifrån
2) För litet företag som inte har råd att ta praktikanter
3) För mycket att göra att de inte har tid med praktikanter.
Så vad gjorde du då?

G
P Putte 9497 skrev:
Så vad gjorde du då?
Pluggade vidare till Automationsingenjör och arbetade som anställd 2012-2019-04, Och driver eget AB idag.
Dock utan vara färdig med praktiker o.dyl.
Kopplar el och drar kablar och felsöker under en som är elansvarig.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.