9 494 läst ·
75 svar
9k läst
75 svar
Elbehörig i eget hus
"Problemet" är väl bara att få till någon vettig lönsamhet. Lärlingar brukar ju inte vara så speciellt lönsamma, dessutom krävs det väl nästan att dom får gå bredvid en fullutbildad som "orkar med" att handleda. Man brukar räkna med mist 5 "fullbetalda" och en lärling.
En lärling kostar mer än denne genererar i inkomst.useless skrev:
Skulle en firma ha det affärskonceptet så skulle "hempular"lärlingen få betala för att få göra sin praktik där
Vad är det som kostar? Om man inte lyfter ordinarie lön, utan bara tar del av eventuellt överskott? När man blivit varm i kläderna borde man kunna fakturera några kronor i timmen för att dra lite kanalisation eller liknande?
Moderator
· Stockholm
· 57 718 inlägg
jag gissar att det regleras i kollektivavtal. Elfirman får inte betala mindre än avtalsenlig lön, även om lärlingen ber om det.
Men det borde finnas någon elfirma som inte är ansluten till kollektivavtalet, där det kan fungera.
Men det borde finnas någon elfirma som inte är ansluten till kollektivavtalet, där det kan fungera.
Men då kommer facket garanterat ingalloperandes och kräver kollektivavtal och sedan strejkas det utanför företaget..H hempularen skrev:
Och inte bara facket utan även arbetsgivarna, dom allra flesta, OBEROENDE av politisk/facklig/arbetsgivarbakgrund, vill att ALLA ska ha samma villkor.
Och det som kostar mest är den tillsyn man måste ha, dessutom räcker det inte med att praktikanten "drar lite kanalisation" utan praktiken måste vara allsidig om det över huvud taget ska vara meningsfullt.
Det torde finnas någon orsak till att det redan i dag är svårt för dom som slutar skolan att få praktik.
Men är man mindre seriös och skiter i hur/vad praktikanten gör så kan det kanske vara en affärsidé.
Jag har själv drivit ett mindre företag och haft en mängd ungdomar som har sökt lärlingsplats men jag har aldrig kunnat motivera kostnaderna/problemen, så tyvärr har jag som företagare aldrig tagit in någon lärling.
Däremot när jag arbetat på ett större företag och drev lite större jobb med glädje tagit emot lärlingar för där fanns det betydligt större möjligheter och betydligt "större" ekonomi för att ta den ekonomiska biten. Samt där fanns ett behov av att ständigt ersätta folk som slutade och då är det en fördel att dom nya blir "inskolade" för att fungera på just det företaget.
Och det som kostar mest är den tillsyn man måste ha, dessutom räcker det inte med att praktikanten "drar lite kanalisation" utan praktiken måste vara allsidig om det över huvud taget ska vara meningsfullt.
Det torde finnas någon orsak till att det redan i dag är svårt för dom som slutar skolan att få praktik.
Men är man mindre seriös och skiter i hur/vad praktikanten gör så kan det kanske vara en affärsidé.
Jag har själv drivit ett mindre företag och haft en mängd ungdomar som har sökt lärlingsplats men jag har aldrig kunnat motivera kostnaderna/problemen, så tyvärr har jag som företagare aldrig tagit in någon lärling.
Däremot när jag arbetat på ett större företag och drev lite större jobb med glädje tagit emot lärlingar för där fanns det betydligt större möjligheter och betydligt "större" ekonomi för att ta den ekonomiska biten. Samt där fanns ett behov av att ständigt ersätta folk som slutade och då är det en fördel att dom nya blir "inskolade" för att fungera på just det företaget.
Eller annars gör du som många andra medlemmar här, kopplar ändå om du nu har hempularkunskaper vill säga.
När jag läste till installationselektriker på komvux och slutate våren 2010.E elmont skrev:Och inte bara facket utan även arbetsgivarna, dom allra flesta, OBEROENDE av politisk/facklig/arbetsgivarbakgrund, vill att ALLA ska ha samma villkor.
Så ringde jag 300 st elfirmor i stockholm och letade efter praktikplatsen.
Fanns 3 standardsvar:
1) Har redan avtal med <skolnamn>, och tar bara praktikanter där ifrån
2) För litet företag som inte har råd att ta praktikanter
3) För mycket att göra att de inte har tid med praktikanter.
Så vad gjorde du då?G GargamelSE skrev:När jag läste till installationselektriker på komvux och slutate våren 2010.
Så ringde jag 300 st elfirmor i stockholm och letade efter praktikplatsen.
Fanns 3 standardsvar:
1) Har redan avtal med <skolnamn>, och tar bara praktikanter där ifrån
2) För litet företag som inte har råd att ta praktikanter
3) För mycket att göra att de inte har tid med praktikanter.